Köper tidningen påvägen hem 👍
Sent using my fingers
Utskriftsvy
Original Cupra ST DSG på klubbens konbanekörning i våras
https://www.youtube.com/watch?v=cCkWDUp_-qk
Varför körs bilen i D-läget istället för S-läget?
Intressant test i Teknikens Värld. Ska dubbelkolla utrustningen på Cupran i detalj imorgon.
Vikt:
Cupra Dsg, glastak, radar, 1510
Golf R Dsg, glastak, radar, 1630
Audi S3 sedan, m6, 1562
Octavia RS Combi, Dsg 1490.
100-200/hk/nm
Cupra: 14.6/288/357
Golf R: 15/296/410
Audi S3: 14.4
Rs: 20.6/228/354
Sent using my fingers
Kilo har stor betydelse. Får väl köpa ett ex av tidningen :).
/Peter
Tider på Hondan och Meganen?
Seaten var snabbast 0-100 och 0-200.
Seat: 6/20.6
Skoda: 7/27.6
Golf: 6.1/21.1
Audi: 6.4/20.8
Renault: 6.5/22.8 (260/374nm) = 16.3 100-200
Honda: 6.0/21.9 = 15.9 100-200
Men 160-200
Audi: 7.7
Honda: 8.7
Renault: 9.4
Seat: 8.3
Skoda: 12.2
Golf: 8.4
Audi sticker ut ordentligt, känns nästan som ett tryckfel på 200tiden.
Sent using my fingers
Hondan är en stor besvikelse måste va ponnyhästar i denna bil:) Cupran ger bra valuta för pengarna underbar allround bil.
Tyvärr gick inte audi eller Honda att köra i bänken.
Vikten för Honda var 1490. Alla hästar är inte hemma. Bör väl ligga någonstans mellan Seaten och Meganen i effekt.
Sent using my fingers
Den kördes i alla möjliga lägen, D verkar vara den som fastnade på instrumentfilmbitarna. På konbana gör inte S, D eller manuell så stor skillnad tycker jag utan det är mest spårval som sänker tiderna.
Testade Golf R DSG på samma konbana 2014 och de är väldigt olika..
Är det inte konstigt att Golfen och Audin är långsammare till 100 än seaten?!..
Nu vet jag inte om Leon Cupra var 280 eller 290 hk version, men om det är 280 hk versionen så ser vikt/effektförhållande ut så här vilket förklarar tiderna till stor del:
Seat 5,3
VW 5,4
Audi 5,2
Skoda 6,7
Att Seat är snabbare än Audi beror sannolikt på att den är utrustad med DSG-växellåda samtidigt som Audi är manuellt växlad. Uppenbarligen lyckas Seat väldigt bra med att få ner effekten på framhjulen. Är Leon Cupra en 290 hk version så blir det samma vikt/effektförhållande som för Audi, 5,2.
280/290 verkar inte skilja i mjukvara. Då 280 ändå levererar ca 290hk standard. Avgassystemet är omarbetat dock.
Golf R leverar 296hk enligt testet.
Att Golfen inte är snabbare 0-100 är oklart, men kan förklaras om de inte använde launch control.
Seaten får inte ned effekten från stillastående. Jag kör jämt med en Civic Type R gen1 0-70 innan jag kan ge mer än halvgas..
Sent using my fingers
Min cupra gör 160-200 på 7.96
manuell (ingen kanon växling till 5an)
Varm efter ett antal repor innan tidtagning
går säkert att kapa en del vid perfekta förhållanden
Org förutom Downpipe!
Tycker testet är lite missvisande..om det nu inte är något fel på Golfen i testet skall denna bil dominera totalt från stillastående upp till 100 km/h, har läst om Golf Rer som gör 0-100 under 5 sec org så nått knass är det... kollar man vidare så ser man hur Golfen är (4/10) och Seaten(8/10) snabbare än Audin från 0-160 km/h för att sedan tappa från160 till 200 km/h känns föga troligt dessutom har både Seaten och Golfen Dsg. Förmodligen ett tryckfel... 21, 8 är mer rimligt 0-200 för Audin med manuell låda.
Toppfart enligt Honda på Type Ren 270 km/h Verkligheten säger något annat klarar knappt till 250 km/H
https://www.youtube.com/watch?v=lZFtDaKHitg
Vi får väl se vad Bilsport får för siffror på Hondan, dom ska testa den i nästa nummer.
Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk
Ni som köpt tidningen, har ni också noterat att cupran har 3 st ljuddämpare, Octavia 2/pipa (1 stor och sedan en per utblås) medans golf r och S3 bara ser ut att ha en slutdämpare och en pytteliten vid bakaxel. Undrar hur layouten för cupra 290 kommet att se ut (om de slopar mitten dämparen som på Octavia).
Sent using my fingers
Noterade också detta med ljuddämparna. Intressant, trodde annars de skulle ha mer eller mindre samma layout.
För övrigt vore det intressant att se ett uppföljande test med VW Golf R Variant DSG vs. Seat Leon ST Cupra DSG :)
Ingen överraskning där...
När jag var nere vid Ringen i september så var det en CTR som en privat förare körde 7,41 tider BTG under ganska bra med trafik (DVS mycket omkörningar). IOF han hade uppdaterat däck och bromsbelägg men i övrigt original bil. Imponerar helt sjukt mycket på mig!
CTR:en var lite vassare i Bilsporttestet. Imponerade i superstage.
Ta detta test med en nypa salt med sub 8 vinner Cupran så klart.
Well, the latest EVO has come through my letter box and there is a group test between the Golf R, Megane Trophy 275, Civic Type R, BMW 135i and Leon Cupra sub 8 - for all those who are interested in numbers, the Leon was fastest around the Anglesey coastal track and the Golf R was the slowest. Type R 2nd, Megane 3rd and BMW 4th...........
Type Ren, Megane RS samt Cupran går rätt jämna
på diverse banor men rakt fram är Hondan en stor besvikelse https://www.youtube.com/watch?v=Dm53ovRfDsA
Här kan man verkligen se hur grymt bra Cupra ST( familjebilen) går på Nurburgring https://www.youtube.com/watch?v=_0eo7andBAM klart mer imponerande än påstådda tider på en prestandatrött Honda som endast är byggd för bana.
Fast Hondan var klart snabbare än Cupran rakt fram i Bilsports test...
Ok hur mycket skiljer det mot Teknikens värld testet... skriv gärna ut lite tider så man kan jämföra :)
skulle inte förvåna mig om Hondan är preppad inför detta test.
Glömde tidningen på jobbet men har för mig att 0-100 gick på 5,75s och 0-400m 13,8 nånting. Hondan alltså.
Ok! Jag är mer intresserad från 100 och uppåt... det man sett hittills är att Hondan gått in i väggen vid 200
skulle va kul och se vad den gör 100-200 km/h i detta Bilsport test.
Tror inte dom körde den intervallen men 100-150 körde dom. Kommer inte ihåg tiden.
Imponerande bil för pengarna. Sitter och glor i konfiguratorn på SEAT.se. Känner ett visst sug efter Cupra igen :) Är det verkligen så att man får performance pack orange och cup däcken utan kostnad om man kan stå ut med orange, istället för 25 papp om man vill ha svart. Vad är tanken där?
// Jonas
Såg också detta nu:) Om så är fallet skulle jag ta Orange direkt... vet inte hur dom tänker här faktist.
Ja då snackar vi prisvärt, men orange lite här och var samt fälgar.....njääää ;)
// Jonas
Notera att Dale som kör sin privata Seat på Ringen i den filmen är en av dom vassaste förare jag träffat vid Ringen och tävlat både VLN, 24 timmars och diverse andra race.
Haft äran att bo med Dale under 4+ månader och fått många tips av honom, han kan ratta!
Jag diggar Seaten, helt klart men att tro att en amatör kan köra en Seat Leon Cupra ST på Dale´s tider ens med trim är att drömma lite väl hårt...
Däremot så har jag sett amatörer köra nya CTR vid Ringen på extremt snabba tider, klart snabbare än Dale kört Seaten! ;)
Sedan har ju CTR extremt mycket downforce, vet faktiskt inte varför Japanerna satsat så hårt på det?? Är det Fast & Furies design kanske?
För tror inte dom behöver så mycket downforce på Ringen....
Klart mer än Leon!
Det kan så klart påverka 150+km/h accelerationen.