Skönt för dig att den är hittad iallafall. Självklart tråkigt med allt som är förstört!!
Hoppas det löser sig till det bästa !!
Utskriftsvy
Skönt för dig att den är hittad iallafall. Självklart tråkigt med allt som är förstört!!
Hoppas det löser sig till det bästa !!
Skönt att den blev hittad men tråkigt med skadorna. Jag har en G60 instrumentpanel med lite grejer som bara ligger i garaget, har även två instrumenthus varav det ena ska vara konverterat till blå belysning....har dock inte testat det...
Just nu så utreder försäkringbolag, verkstad mfl händelsen och skadorna. Vi får se vart det slutar... Får jag laga bilen själv så kommer jag att höra av mig till dig Falcor och andra angående delar.
/Johan
Då har man inhandlat en skrotfärdig Corre 2,0 16V (9A). Planerna för i höst/vinter er ut enligt följande:
- Hona loppen då det inte finns några som helst spår av vändkanter.
- Helrenovering av motorn, inkl nyinhandlad oljepump.
- Installera smidda kolvar och stakar.
- eventuellt porta toppen (Har en helrenoverad KR-topp i min befintliga motor och 9A-toppen) Vet inte vilken jag ska använda.
Jag tror att detta receptet är i en klass för sig. Körbarheten i den befintliga motorn är mycket bra. Det man märker är att kompressorn är lite stor. Med en 2,0:a istället så kommer detta att avhjälpas. Att man tappar lite i varvvillighet med en 2,0 gör nog inte speciellt mycket då kammarna jag har är som bäst mellan 2500 och 6500 rpm. (vilket syns mycket tydligt på bromspapprena). Kompressorn klarar av att leverera luft till ca 410 hk. Vilket bör ge den några procents marginal mot haveri ;)
Så till frågorna...
1. Vilka kolvar och stakar väljer jag. Tänker inte köpa det värsta. Vill ha något som håller med god marginal. Kommer troligvis ej att ta ut mer än 370 hk.
2. Vilken topp väljer jag?
Tips välkommnas
/Johan
h-profils stakar kan jag ordna hem till dig sen om du vill ,dom kostar 750:- st inkl arp bult
tjenare johan!
jag hade rekkomenderat detta åt dig om du nu inte ska borra blocket utan bara hona orginal 82.5mm loppen, bland det bästa på marknaden i kolvväg och välbeprövade stakar som tål både varv och mos.. för överkomliga slantar dessutom.
hjälper dig gärna att ta hem grejjerna från usa om det behövs, eller om kanske henrik här ovanför kan erbjuda en liknande kombo för överkomliga slantar =)
http://www.intengineering.com/MK2-16...50689-1-2.html
vad gäller topp så är ABF toppen bäst att utgå ifrån, men lite jobbig att få tag på för vettiga pengar, medans en rätt putsad KR-topp, som finns i massor och inte kostar nånting, med riktiga ventiler utan tvekan tar dig dit du vill effektmässigt.. och längre än så.
du har rätt i att kompressorn är en smula stor för 1.8 motorn, då den tar lite effekt att driva, men med 2.0 motorn så blir den nog alldeles lagom, och du kan dreva på den lite till, så kommer du utan tvekan att bräcka 400-strecket nästa gång den är uppe i rullarna å ylar loss =)
Mattias.. Det kittet ser ju helt perfekt ut. Jag är inte speciellt rädd för att hona om loppen. Jag är nästan mer rädd för att man lämnar in blocket för borr och så får man det förstört. Honade ju bara loppen i min nuvarande motor. Den verkar inte lida av onormalt högt vevhustryck. Har inte gjort något leakdowntest dock. (Och den går som ett skott...)
Ok... Så KR-toppen ska jag använda mig av med andra ord. Är det ett måste att byta ventiler? Vem portar en sådan topp för vettiga pengar? Eller gör jag det själv? ;)
Misstänkte att du skulle tippa på att jag hamnar på 400 hk+ ;) Sanningen är den att jag vill få grymmt snygga effekt/vridkurvor. Det hade varit skoj att bräcka det mesta VW levererat inom denna motorstorlek. Då menar jag totalintryck. Schyssta kurvor... Körbarhet.. respons/gassvar. Tänk att än en gång kunna gå in hos den lokala VW handlaren och fråga om man måste trimma deras bilar för att komma upp i liknande motorprestanda. ;) Jag vet att jag stack ut hakan lite långt nu. haha...
Räcker mina 685cc? cc spridare? Kör dem ju på 3,0 bar nu. Har för mig att vi var uppe på en ganska hög duty cycle? Typ en bra bit över 90%. Minns du? Har en 3,8, eller var det 4,0 bars regulator.. Den kanske blir perfekt?
/Johan
Henrik, utan att påstå att allt som kommer från kina är skit, så hade jag utan tvekan valt ie:s stakar gjorda av fina material, med högra krav på toleranser och kvalitetsäkring.. dessa är av erkänt grym kvalité och stresstestade många gånger om.
kineserna fuskar där dom kan, och i 99 fall av 100 när det gäller metaller och material val, den som jobbat med metaller förstår precis vad jag antyder.. därav säljs nästan allt dom tillverkar på ebay.. även om en del saker faktiskt går att använda =)
Johan: du lär helt SJÄLVKLART hona loppen om du ska i med nya kolvar och ringar, detta och riktig inkörning är ett måste om du nånsin ska få en kolvring att täta.. du ska inte vara rädd för att hona, det är bara positivt.
borrning medför mer kostnader och då du ändå ska överladda riktigt så är du inte i behov av den lilla volymökningen som blir, kör på orginal 82.5mm om du inte har kraftiga vändkanter.
(en borrning kan ju även göras av anledningen att säkerställa att loppen blir helt runda och precis som fabriksnya, men som sagt, det kostar mer än det smakar i ditt fall)
frågan är i detta läge inte vad du hamnar på, utan vart du VILL hamna.. och runt 400 med en jämn å fin effektkurva är helt realistiskt.. mer än så så börjar växellådor, koppling och grejjerna runtikring att springa iväg i pris.
ang ventiler så skulle du säkert kunna köra med orginal-ventiler, men det finns riktigt vettiga supertech-ventiler för väldigt överkomliga slantar, som säljs av bla IE där som jag länkade till.. även +1mm storlek som passar i orginal säten med en infräsning.
sen en liten lättare putsning av KR-toppen där gjutskägg tas bort och sätena blendas in.. så är du good to go.
en 2.0l 16v spis med fixad topp, kammar och skruvkompressor på ~400hk bräcker allt vw/audi fabricerat i den storleken för nån gatbil.. oroa dig inte för det =)
ang. spridarna så lär vi räkna lite på det.. 4 bar bör ge dig runt 790cc.. och det ska inte vara några problems om du kör bensin, med en tillräcklig marginal uppåt.
va hade du för soppa-pump? klarar den flödet som behövs vid 4 bar + laddtryck?
Du missförstod mig nog lite där. Givetvis så ska loppen honas. Ringarna måste ju slitas in mot loppen korrekt. Tycker att det känns som rätt val för mig. Skulle vara mer rädd för att lämna blocket för borrning. Men en honing klarar nog den lokala motorfirman av ;)
Vet att speciellt växellådan kommer att ligga i riskzonen. Kopplingen kanske klarar sig då tryckplattan är en sachs racing som klarar 425 Nm med vanlig lamell om jag minns rätt. En stöddigare lamell gör nog susen.
Nu har jag ju en extra växellåda ifrån 2,0:an. Frågan är vad man ska ge sig på för uppgraderingar för att den ska hålla? Oj vad dyrt detta blir ;)
Det lutar nog åt att jag använder KR-toppen. Den är ju renoverad med nya styrningar och mirafrästa säten. Lite putsning kanske man kan göra själv med en roterande hårdmetallfräs och en dunk T-röd. Får väl läsa på lite angående detta. Får dock kolla på andra ventiler också.. Vinner jag på triss eller något så lär jag inte tveka.
Har en "in tank" walbro 255 soppapump. Minns inte vad den klarar. Får spana in datan på radiopower där den är köpt. Original soppaledningar dock. :( Gött att du tror att spridarna räcker till. Fast jag misstänker att du rekomenderar E85 ;) Får fundera på detta under resans gång.
faktiskt inte, hoppa över E85 och håll dig till vanlig soppa, det räcker gott för dina ändamål och är inte alls lika tråkigt att hålla på med som e85 vid mappning.. (vatten i olja, låga oljetryck, underliga spikningar, uppätna tändstift å annat jox..)
vanlig soppa är mycket mer förutsägbart.. dessutom lär du investera i värre tänd-system om du tänkt åka e85 på denna motor.. mer kostnader = fel håll.
ang kopplingen så tror jag att du klarar dig med sachs-plattan och en bra 3-4 bladig sinterlamell, men var beredd på att du kommer att få byta svänghjul med jämna mellanrum om du kör mycke HÅRDA starter ifrån stillastående.. säg 2-3 års intervaller =)
Jag har faktiskt en drevsats liggande, som gått 1700mil om jag inte missminner mig, den ska vara det starkaste som vw tillverkat, passar i din låda, och det enda som behövs till den i dagsläget är en lite modifierad peloquin-diff.. sen har du en låda som bör stoppa för effekten i många år framöver.
kr-toppen låter som det självklara valet.. ska du ändå porta/putsa den lite så är det lika bra att du handlar nya ventiler och stoppar i, dessa kostar som sagt inga större pengar å ökar både flödet och tillförlitligheten REJÄLT.
walbron BÖR klara sig.. iaf vid 3 bar.. lite osäker på hur mycke den tappar vid 4 bars tryck.. samt vilket laddtryck du kommer hamna på med högre volym + bättre flöde.. vad laddar den idag?
Tur att jag har två extra svänghjul då! :)
Låter intressant angående din drevsats. Men nu skenar allt på en och samma dag.. Lite för mycket för mitt psyke att ta ;)
Såg att ventilerna inte var så tokdyra. Byter jag både insug och auspuff då?
Jag har ju även soppasystemet ifrån 2,0:an.... En sådan där variant med förpump etc.. Kanske kan man använda sig av det och knåpa ihop något fint annars?
Laddar 1,2-1,3 bar nu. Kompressorn klarar max 1,4 bar. Nu går den inte på maxvarv dock. Och klantig som jag är så har jag missat att skriva ner laddtrycksberäkningarna jag en gång gjorde :( Är ganska säker på att jag kommer att kunna ladda max (med 2,0:an) utan att övervarva kompressorn. Den ska ju palla ~410 hk (vilket i sig är ganska subjektivt och teoretiskt). Jag kanske inte ens behöver varva så mycket som idag. Vet ju att motorn pallar 7750 rpm utan konstiga ventilsläpp etc (hörbara). Men det kan vara så att du ställde rpm stoppet till 7500rpm sist. Hur som helt så lär det passa det längre slaget på 2,0:an.. I dagsläget så kommer ju vridet vid 2500 rpm (230 Nm) och ligger på 300 Nm vid 7500rpm. Toppar på knappt 340 Nm vid 6250 rpm. Och du minns ju hur mappningen gick till.. drygt 30 minuter på 70-väg :) Det finns kanske några procent till att hämta.. ?!?!
du byter både insug och avgas, svar ja, lika bra med +1mm storlek på en gång då priset inte skiljer mycke.. och flödet är din bästa vän.. dessa går att fräsa in i orginal säten så det är minimalt med jobb och kostnader.
drevsatsen i sig blir inte så dyr, men en diff kostar ju iaf runt 5-6.000 idag.. dock tror jag inte du kommer vilja köra bilen UTAN diff.. så det är en ganska nödvändig kostnad ändå.
finns betydligt mer att hämta vad gäller mappningen.. framförallt i mellan-registret.. mycke mera vrid ifrån botten.. både soppa och tändning lär justeras kraftigt lite här å där.. och även soppan på topp ska finjusteras.
säker på att du kan dra den till 7500? har för mig att vi satte ner den till 7200 eller rentav 7000 då effekten ändå bara dalade däruppe.. men det får vi titta sen.. ett mindre problem =)
däremot gillar inte kr-topparna att varva 7500+ utan fjäderbyte.. och egentligen finns det väl ingen större anledning för dig att vara däruppe å varva när du har all kraft längre ner med valet av kammar + överladdning.
å du vet vad kina stakarna e gjorda i för kvalite? ,sålt rätt många uppsättningar från samma leverantör i kina å alla har varit kanon efter mätningar
,4340 är det på dom jag köper ,han säljer inte heller på ebay utan skickar stora ordrar världen runt ,blir inte förvånad om ie stakarna görs i kina :)
btw dina spridare räcker fint till 400hk på vanlig soppa vid 3bars grund tryck
Jag är i alla fall misstänksam mot vevstakar etc från skumma ställen. HUr det ligger till med olika materialval etc det vet jag inte. Tror säkert att kineserna kan om de vill. Det är inte så ofta de vill bara.. ;) Och som jag antydde så har jag hört att många stakar tillverkas i Kina, men arbetas upp och kontrolleras på andra ställen. Man vill ju inte riskera att få andra sortering bara :(
Jag är skeptisk till att mina spridare räcker till 400 hk vid 3 bars tryck eftersom att de går på en hög duty cycle nu. Vad det nu beror på låter jag någon annan svara på. Kan bara gissa att det beror på att mitt sprut inte är sekventiellt och toppmodernt, samt att motorn i grunden är omodern.. Men som sagt bara gissningar. Mattias tyckte att det var ganska intressant att han var tvungen att lägga på så mycket spridartid dock. Men det visade ju sig vid bromsningen att motorn levererade relativt mycket effekt i alla fall!
svar nej, det vet jag inte, bara att det är ytterst få kinesiska företag som har kvalitetsäkring/stresstestning av sina produkter, därav dom kan hålla priserna dom gör, det går inte att jämföra med europeeiska standarder rent generellt.
tvivlar inte på att det finns ett å annat guldkorn, men just när det gäller metaller å metallurgi så litar jag NADA noll och INGENTING på kineserna.. kalla det yrkesskada.
vill köra spridarna på 4 bars tryck för att få bättre spridarbild och lite större marginal + att lite av sprutet är hårdkodat å norpar nån % av mapparna vid WOT.. dom är av delphi typ med singel bred kona och behöver atomiseringen för främst lågvarv/tomgång.. funka dock prima till 4v motorer.
Nu är 9A-motorn urplockat och upphängd i motorstativ. Nu ska jag bara fundera vad jag vill göra med den... samt om jag har råd :) Väntar fortfarande på försäkringsbolagets och bilverkstadens utredning :(
Passade på att ta mig en funderare över bilens bromskapacitet. Beslutatade mig för att göra något åt det och inhandlade 2 st bromsok ifrån BMW E38. Det är 4-kolvsok i aluminium ifrån brembo!!! Skivor samt belägg ska inhandlas under sommaren. :) Lägger in en liten bild som vanligt...
http://carphotos.cardomain.com/ride_...010_medium.jpg
Finns bl.a. detta kit på ebay, kolvar från wössner och stakar från pec. Ska väl inte vara kattskit iaf, 899£ för kitet
http://cgi.ebay.co.uk/VW-G60-Super-C...item5d2431f281