Vabruari har slagit till med full kraft och jag har fått prioritera bort att meka bil :( Men igår så öppnade sig äntligen en lucka :) Gjorde sista tillpassningen och svetsade dit bakplåten:
Bifogad fil 8641
Nu börjar det arta sig baktill på bilen :D
Utskriftsvy
Vabruari har slagit till med full kraft och jag har fått prioritera bort att meka bil :( Men igår så öppnade sig äntligen en lucka :) Gjorde sista tillpassningen och svetsade dit bakplåten:
Bifogad fil 8641
Nu börjar det arta sig baktill på bilen :D
Ny kväll i garaget, i onsdags så fortsatte jag fixa det sista (yttre) höger bak. Av en ganska stor bit så behövde jag bara lite, lite grand:
Bifogad fil 8730
När man jobbar med Klokkerholm så kan man behöva rejäla svetstänger :D
Bifogad fil 8731
Alla svetsar nerslipade, nu skall bara insidan också lagas, bla skall delar av sidobalken, tankbalken, bogseröglan och stötfångarfästet bytas, men om man bara ser utifrån så är rosten borta :rolleyes:
Bifogad fil 8732
Bifogad fil 8733
Nu när utsidan av bakre högra hörnet är "klart" så behöver ju även det som inte syns lagas.
Tillbringade några timmar med att få rep-balken att passa något sånär, är ju ingen ide att kämpa för mkt för när förstärkningen svetsas i inuti som kommer den ändå att ändra sig lite.
Balk + förstärkning klar för svets:
Bifogad fil 8805
Färdigsvetsat:
Bifogad fil 8806
Får vi se om denna kan bli ett med bilen nästa gång. Beror på hur samarbetsvillig den är. Förstärkningen är 2mm tjock så nu är den helt stum.....
Säga vad man vill, men du får ju bra övning i att svetsa iallafall. ;)
Ibland tar man ut segern i förskott.... Sist så kände jag mig nöjd med att sidobalken var klar för montering. Igår så la jag en timme på att anpassa bilen/balken så den satt som en smäck. 3 små hydrauldomkrafter höll den på plats under bilen och passformen var över för väntan. Plockade fram svetsen och när jag tog på mig svetshandskarna så såg jag en liten bygel i ögonvrån och stannade upp.... Skit, bogseröglan skall ju sitta fast i balken på höger sida.
Ner med allt igen och påbörja ny tillpassning, bogseröglan ville inte alls hamna centrerat i hålet samtidigt som fästena till stötfångaren (som ju sitter i balken) var på rätt ställe. Fick till slut ge upp och låta öglan hamna lite fel (den syns inte med 90 fångare ändå). Dags att svetsa dit den:
Bifogad fil 8848
Tror ni att balken passade sen när jag svetsat i den igen? Nänä, ny timme med tillpassning. Men nu sitter skiten där iallafall :):) Inte helt färdigsvetsad, behöver till lite ny plåt i hjulhuset mm för att slutföra det hela.
Bifogad fil 8849
Bifogad fil 8850
Känns skönt nu när det börjar ta på högen med reprationsplåt iaf, finns ljus i tunneln ;)
Vilken tur för oss andra att du också missar ibland... ;)
Keep up the good work!
Äntligen är sidobalken klar :) Nu är alla svetsar satta och även hjulhuset lagat där det ansluter till balken :)
Bifogad fil 8881
Bifogad fil 8882
Testade även att montera den bakre tankbalken, passar fint, härligt med originaldelar!
Blir att svetsa fast den nästa gång. Sen är det nog några timmars slipande innan jag kan få lägga på grundfärg och gå vidare till nästa ställe på bilen som behöver svetsjobb :rolleyes:
Bifogad fil 8883
Helt sjukt att du orkar.
Va har du för diagnos?
Efter lite svetsande (tankbalk + lite i skärmkanten) och många timmars slipande igår kunde jag äntligen avsluta kvällen med att måla 2K epoxyprimer på alla lagningar höger bak :) Färgen räckte inte riktigt så jag får måla en gång till när jag köpt mera, prio igår var att täcka allt plåtrent. Nu kan jag gå vidare till nästa ställe på bilen med brunt mögel....
Bifogad fil 8919
Bifogad fil 8920
Bifogad fil 8921
Det går framåt. :)
Nu när baken på bilen är rostfri så har jag fortsatt att göra vänster sida av bilen rostfri ända fram. Tidigare i tråden så påbörjade jag rostlagning av tröskeln på vänster sida men jag upptäckte då att jag var inte helt nöjd med skicket på golvet där stolen sitter fast på förarsidan. Köpte ju nytt golv, undre tröskel samt stolskena från VW då, och detta har legat till sig medan jag fixat med resten. Här är kittet:
Bifogad fil 8956
Igår så undersökte jag skicket lite närmare och skrapade och bankade överallt på golvet för att bestämma hur stor del jag skall byta. Lutar åt att jag byter från baksätet fram till den tvärgående balken som stolen sitter i.
Påbörjade att frigöra undre tröskel (som skall bytas) från mittre och yttre tröskel igår, gick bra, dessa är inte rostiga alls :). Nästa steg blir att borra ut punktsvetsarna uppe på tröskeln där dörrlisten sitter, sen kan golvet kapas loss med 3 snitt. Bilden nedan kanske är den tydligaste, men, men......
Bifogad fil 8957
Hann med en snabb tur till garaget idag, innan det var dags att packa inför Wolfsburg :)
Fixade det ena hålet i vänster tröskel, ny bit och upptaget hål:
Bifogad fil 8982
Bifogad fil 8983
Svetsat, sätter de sista svetsarna i nederkant när den nya nedre tröskeln är på plats så jag kan bränna igenom alla 3 plåtarna:
Bifogad fil 8984
Blev en kort sväng i garaget igår, hann med att få på den sista biten på yttertröskel på vänster sida:
Bifogad fil 9022
Bifogad fil 9023
Påbörjade att lossa golvet från bilen också, punktsvetsarna släppte ovanligt snällt:
Bifogad fil 9024
Får se när nästa uppdatering blir, kommer att vara fokus på att få klart huset inför försäljning kommande månaden och då kommer nog inte garaget att hinnas med :(
Efter 6 veckor utan en ledig sekund så har vi sålt vårt nuvarande hus och bygget av det nya dragit igång och går nått sånär öppnade sig plötsligt en tom lucka i kalendern :)
Då behöver man naturligtvis laga lite rost :rolleyes:
Eftersom jag inte hade så många timmar och inte vet när jag får nästa stund så villa jag inte kapa av bilen på mitten och inte hinna laga det så bilen står utan styrka en lång period.
Därför påbörjade jag en ny lagning, byte av den främre delen av höger bakskärm. Inget speciellt egentligen, men när jag skulle ta bort färgen på bilen så avslöjade den en gammal plåtskada. Nån gång i tiden (troligen när den var rätt ny) har bilen fått en skada på skärmkanten och denna har lagats med spackel och ny lack. På det djupaste stället var spackel 11mm tjockt. Inga skador eller spackel på annat än skärmkanten så det måste varit en liten kontakt. Pga av detta så får jag dock byta lite mer än tänkt. Man kan se bucklan nedan:
Bifogad fil 9231
Ungefär såhär stor bit kommer jag att byta:
Bifogad fil 9232
Var riktigt skönt att få skruva lite bil igen :D
Heja heja 😉 alltid kul att se att det går frammåt 😀👍
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Blev en kväll till i garaget :)
Fortsatte med höger skärmkant bak. Kapade bort det som skulle bytas, både på inner och ytterskärmkant samt falsade kanterna:
Bifogad fil 9242
Kapade till den nya biten:
Bifogad fil 9243
Och hann med att börja fästa/passa till den mot bilen:
Bifogad fil 9244
Fortsättning nästa vecka!
Kul att Golfen får lite tid i alla fall :)
Rostlagning som är så roligt.. :cool:
Blev en kväll till i garaget denna veckan. Kom inte så långt som jag tänkt.... Jag hade förträngt hur illa innerskärmkanten passade på andra sida. man blir nästan utbränd när man lägger innerskärmen i ytterskärmen och det det varken är samma radie eller att den extra lilla "knycken" nertill är på rätt ställe.
Klippa, banka, värma, knäcka, provmontera, klippa, banka, värma, knäcka provmontera osv.
Hit skall den:
Bifogad fil 9265
Boven:
Bifogad fil 9266
Äntligen:
Bifogad fil 9264
Det sista finliret blir på plats med svetstänger, nu kommer det att funka :)
Fan vilket arbete du lägger ner på bilen. Imponerande!
Har du räknat timmar du plöjt ner i den?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Man ska aldrig räkna, varken tid eller pengar, på hobbies :D
"Klokkerholm" och "passar mycket bra" är det sällan man ser i samma mening...
Jag funderade på veven du hade i en av dina gömmor, vad sa vi om den? Eller ska jag satsa på en komplett 9A underdel helt och hållet?
Du var ju för feg för att ta en vevaxel som handbagage på flyget :p Det vi sa var att du skulle ta den och testa i ditt KR block och se om den passar. Eventuellt så krävs urslipning av blocket för att den skall gå runt men det finns lite motstridiga uppgifter om detta.
Har inte blivit nån garagetid denna semestern. Dels har husbygget tagit en massa tid och dels så var jag med om en olycka i början av semestern och fick en 500kg stålbalk i huvudet som tog ett tag att hämta sig ifrån :(
Nu är det bättre och jag måste dela med mig med en bild på det kommande garaget som Golfen skall få bo i framöver :)
Bifogad fil 9406
I går så körde jag en heldag i garaget, 10h plåtjobb. Passade på att göra bytet av golvhalvan på vänster sida när jag hade gott om tid. Här är det som det skall bytas:
Bifogad fil 9398
Mycket kapande och slipande senare:
Bifogad fil 9399
Bifogad fil 9402
Fästet till bältet trodde jag skulle sitta i en förstärkning men det satt endast i den tunna plåten i tröskeln så det fick kapas loss och flyttas över:
Bifogad fil 9397
Nya svetsskruvar (till bromsrör) samt ny skena till stolen behövde också sättas på:
Bifogad fil 9400
Bifogad fil 9401
Passar äntligen i bilen! Regeln är för att se till att avståndet blir rätt mellan skenorna så stolen passar sen:
Bifogad fil 9403
Väldigt många svetsar senare:
Bifogad fil 9404
Plockade loss täcklocket för hålet i golvet från det gamla golvet (utgått och an inte köpas mer) och körde det i blästerskåpet som avslutning:
Bifogad fil 9405
Nu återstår den undre tröskeln att svetsa dit, men innan dess passar jag på att måla tröskeln inuti (öppen underifrån) så det inte kan rosta igen. Men det blir nästa gång :)
Bra jobbat som vanligt!
Tråkigt med olyckan, hoppas det gick relativt bra då?
Ses vi på kinnekulle ?
Att man släpper husverktygen och tar sig till garaget :) Igår var jag trött på att måla ytterpanel och spackla gipsfogar så jag åkte istället till verkstan och jobbade med lite riktigt stål :D
Först gjorde jag i ordning bilen undertill där den undre tröskeln skall sitta, ett av få ställen på bilen helt utan rost.
Bifogad fil 9534
Sen var det tillpassning och borrning av den nya tröskeln:
Bifogad fil 9535
Orginaldel från VW Classic Parts så passformen var kanon. Nu är det i princip klart att sätta dit den, men skall måla tröskeln inuti med 2K innan jag gör det så det får bli nästa gång!
Har inte varit i garaget sen i september. Att bygga en nytt hus tar verkligen mycket tid och jag inser att det kommer aldrig hända de närmaste 5 åren att det "lättar", utan det kommer att vara bygg hela tiden innan allt är klart och trädgården är anlagd osv.
Så, jag var tvungen att fatta ett beslut, ska Golfen hamna i malpåse igen eller skall färdigställandet av bygget få lov att ta mera tid? Som tur är har jag en underbar fru som tycket det var självklart att fortsätta laga rost :).
Så from denna vecka är det garage varje onsdag igen :D
Tjuvstartade redan i söndags med ett besök för att städa lite och försöka komma ihåg vad som var på gång. Passade på att köpa den näst sista ekonomiplåten (detta kommer jag att få äta upp.....), tröskel på höger sida:
Bifogad fil 9716
Efter en stunds funderande så kom jag på att nästa steg var att måla tröskel inuti där jag svetsat den innan jag täcker den med undre tröskeln. Tredje gången gillt brukar det ju heta och jag har ju skrivit 2 ggr innan att jag skulle göra det och nu är det verkligen gjort:
Bifogad fil 9715
Idag blir det tillpassning och förhoppningsvis svetsning av undre tröskel.
Härligt Micke att du är igång igen. [emoji1360] Det har varit lite tomt här ett tag på bra mk1 & mk2.
Det är inte lätt att få ihop tiderna till allt man vill. Har också försökt haft en stående dag i veckan men det går inte bra.. alltid nåt annat som måste fixas eller så bara orkar man inte. [emoji51]
Kul att se, Micke! Du får försöka komma förbi oss ngn gång också, även om det såklart inkräktar ännu mera på den knappa tiden. Jag får väl titta förbi dig igen ngn gång också. :)
Jo jag vet. Jag har lagt in det som ett stående möte i Outlook på onsdagarna och sen gäller det att vara extremt fyrkantig och inte tumma på det :) Eftersom jag håller till i ett gemensamt garage så är det svårare att prioritera bort när man vet att det är andra där som vill ha sällskap :)
- - - Uppdaterad - - -
Jo, jag ska komma förbi nån gång :) Väntar bara på solen, är allergisk mot regn och blåst.....
Kan bara hålla med. Nu längtar man efter våren. :cool:
Nä, såhär i efterhand så känns ju det inte som världens bästa beslut.......:rolleyes:
Den undre tröskeln var inte alls lätt att få dit. Tog 2 onsdagar att få till detta. Trots en originaldel så var den skitsvår att svetsa i. Verkar som de sträckt plåten otroligt mycket för att få till formen längst ner mot yttertröskeln (Z-form) så trots superförsiktig svetsning där ville det bara gå hål.... Och då tycker jag mig nog att svetsat en del i mina dar och har ganska bra koll på det hela. Men, men. Jag vann till slut, inte den snyggaste lagningen men nu är det starkt igen och utan brunt :)
Bifogad fil 9731
Bifogad fil 9732
Nu skalla alla svetsar på inne i bilen slipas och hela vänstersidan av golvet stålborstas (hoppas inget nytt dyker upp :rolleyes: ) så jag kan få på färg.
Hoppas det var det sista :)