7 växlad DSG i R:en. Någon som vet ifall det är samma konstruktion som den nuvarande som finns på marknaden? I sådant fall känns det inte vidare stabilt.
Utskriftsvy
7 växlad DSG i R:en. Någon som vet ifall det är samma konstruktion som den nuvarande som finns på marknaden? I sådant fall känns det inte vidare stabilt.
Har DSG7 i min Tiguan med 320Nm.
Finns någon info om manuell låda blir ett alternativ för R:en? Vad tror ni priset blir i Sverige? MK6 R såldes väl brutto för 340' om jag minns rätt?
Jag har inte sett någon sådan info. Räkna med ca 350' för en manuell tredörrars tomhylsa...
R ska kosta 38000 EUR vad vi vet just nu. Med en kurs på 8,7 SEK samt en fördyrning för SE kontra DE på c:a 8,4 % blir det 358000 SEK för en ”tomhylsa”, bra gissning DPC. (Jag gissar med, har jämfört vad GTI cab DSG kostar i SE och DE :-)) .
Det borde bli en bit över 400 000 någonstans för en nyckelfärdig bil. Hoppas den även kommer med man låda (hade valt det på en R).
/Peter
Utrustning är individuellt. Vissa vill ha mycket, andra nöjer sig med mindre. Jag har relativt lite utrustning över standard i min r. Måsten för mig var fem dörrar, metalliclack, en bra stereo och högtalarsystem, inkopplingsmöjlighetet av media samt original vinterhjul. Det kostade ungefär 35 tkr extra 2010. De flesta ägare verkar dock ha satsat på mer gadgets som 19", backkameror och dsg förstås. Skulle jag handla idag så skulle jag ansluta mig till skaran som väljer mer extrautrustning.
Sen så är det optimistiskt att kalkylera med 10% rabatt på en snålt utrustad och nyintroducerad bil, men har man bra kontakter så kanske det är möjligt.
Isen har smält och Golf R cab är byggbar i den tyska konfiguratorn.
http://www.volkswagen-r.de/#!home
Nästa highlight om 21 dagar ?
Geneve bilsalong ?
Den ser riktigt fin ut. Prestanda och framförallt förbrukning är bra. Men hur kul är det med en motor som når toppeffekt vid 4500 rpm??? Den har säkert en uppgiven effektplatå mellan 4500-6000 rpm men sådana platåer ger lätt känslan att det "bara varvar". Jag hade föredragit lite mindre vridmoment med given toppeffekt för att ge en varvvillig känsla. Dagens Gti är bra och R är precis som det ska vara.
Ser ju bra ut.
"Performance Package" blir ju nästa ett måste på dom.
LSD+bättre bromsar och lite mer underhuven.
Orginal : 312x25 millimeter skivor fram och solida 300x12 skivor bak
PP : 340x30 fram och även ventilerat bak med måtten 310x22 millimeter
Volkswagen Sveriges pressmeddelande:
http://personbilar.volkswagen.se/sv/...aseid%3D747458
Riktigt fin ratt med ur-GTI-känsla :-) Ska bli intressant att se hur den speciella röda GTI-belysningen i interiören fungerar...
Jag gillar att VW Sverige skriver att Golf GTI finns för första gången i två effektversioner. Man har nog glömt sin egen historia eller så har man en konstig benämning på effektversioner. Gillar dock inte att det är elektronisk handbroms, blir mindre skoj på vintern :/
Ser bra ut! Är också STARKT emot jävla elektronisk handbroms =)
/Peter