Jääävlar! Den verkar najs.. Kanske blir till å kränga R:en om 2 år å köpa en sånn där :D
Utskriftsvy
Jääävlar! Den verkar najs.. Kanske blir till å kränga R:en om 2 år å köpa en sånn där :D
Topgears omdöme var ju väldigt neutralt. Om de tycker att den är för stabil / tråkig så finns det ju firmor som inte gör annat än att åtgärda sådana egenskaper.
Auto Express var ju mycket mer positivt. Lysande recension. Jag tro på dem:)
/Peter
Auto Bild - VW Golf GTI Performance: http://youtu.be/DiVtFcE74_s
Mycket positivt omdöme.
http://youtu.be/dIETxZLoA_Y
Nice!! :)
- - - Uppdaterad - - -
http://youtu.be/dIETxZLoA_Y
Nice!! :)
Nu finns GTI;n i konfiguratorn!
Men det funkar inte så bra att bygga.., samma för er?? :)
Kanske håller de på att lägga upp allt i systemet. Vänta en dag lr två så kommer nog det gå bra...
Via kranaprataren på mobilen...
Det är konstigt med VW...varför inte vänta till allt funkar/finns innan de lägger ut det?
Nu blir man ju bara irriterad ju.
Antagligen är det väl någon som sitter o svettas med det nu...
Framgår det vad den kostar?
Ja bra mysko att de kan ta så betalt för vissa tillbehör..:)
Ja en I30 skulle man ha...;). Nej menar bara att nästan 50% dyrare, ska bli kul att köra GTIn och se om den skillnaden är befogad.
Var och buskörd min GT mot en GTI på småvägar, då hängde man med jäkligt bra. Det är när man kör 100+ man saknar hk....:)
Svenska configuratorn för GTI måste ju vara helt fel just nu, kan ju inte diffa 10 000kr.
Tyskland så tar dom 350€ för Xeon paketet, som inehåller detta.
Bi-xenon headlights for low beam and high beam with cornering lights and LED daytime running lights
Dynamic headlamp range adjustment with dynamic curve lighting
Headlight cleaning system
Warning light for washer fluid level
Var också inne igår och kollade – det du säger om Bi-xenon noterade jag med. Man kan inte ta 14000 SEK i SE och 350 EUR i DE för något som borde kosta på sin höjd några tusenlappar på bägge ställena. Känns lite otidsenligt.
Inga "paket" möjliga att välja. Rättning kommer väl.
/Peter
*Byggde* lite snabbt en GTi som motsvarar min GT i utrustning...326000 hamnade en Gti på, 248000 kostade min GT.
Jämförbart?..tja, är nog ganska stor skillnad på hur bilarna går...men jag är väääääldigt nöjd med min GT så jag får nog inte provköra en GTi för då är det väl kört..haha.
Har DCC på min vita och jag kan bara säga: Underbart!!!
Såååå skönt att kunna glida runt i comfortläget med mjuk o följsam fjädring för att med ett(två) knapptryck förändra bilen ganska mycket. I sportläget går bilen väldigt fint i kurvor med lite attack. Skillnaden mot min gamla Jetta-07 är himmelsvid!!
Har hittat lite mindre bra saker också: Tycker nog att VW kunde tryckt in mer isolering i bilen, vägljudet är lite för högt, men den är inte lika känslig för olika underlag som Jettan var.
Radiomottagningen är inget vidare.
Annars går den otäckt bra, snål om man vill också. Minsta förbrukningen så långt: 0,44 l/mil på resa Herrljunga-Göteborg...visserligen i medvind men ändå..*L'
Ligger i snitt de första 350 milen på 0,61......ska väl sjunka när bilen gått lite mer hoppas jag.
Motormässigt så är det väl kanske inte världens roligaste: Efter 5000 v/min händer det inte speciellt mycket men väldigt stark mellan 2000-4500.
- - - Uppdaterad - - -
Oj, nu blev det mest om min bil och inte om GTi....men......jag tror/är övertygad om att nya GTi.n blir vääääldigt bra!!
Det är väl performanceversionen som kommer till Sverige så prismässigt kanske den ligger bättre till än man först tror.
Då har priset gått upp ca 20' jfr med förra Gti. Bilar blir inte billigare med tiden.. 14' för Xenon är sanslöst dyrt om det stämmer.
I Tyskland och UK är xenon standard - känns väldigt snålt att inte Svenska VW har samma deal.
Å andra sidan fick jag betala för 4-dörrar, climatanläggning, förvaringfack m.m. när jag köpte min 2010 så lite mer utrustning har de slängt med.
Provkörde en 150 hk diesel dsg idag och det var lite blandade känslor.
+ Vägljudet, som är lite av mk6 akilleshäl, var som bortblåst vilket är skönt.
+ Den känns mer välbyggd och går tyst och fint över vägbulor m.m.
- Hela mittkonsolen är en orgie i plast vilken knarrar, gnisslar och gnäller oavbrutet. Min högerhand tryckte oftare till plasten, för att den skulle tyst, än den var placerad på ratten. Sjukt irriterande.
- bagageutrymmet med den flyttbara bottenplattan känns väldigt billig och det ger inga direkta premium-vibbar.
- Vill man koppla in en egen navigator finns cigg-uttaget placerat vid armstödet så att sladden måste gå över halva bilen.
- kopphållarna i baksätets armstöd måste vara den billigaste konstruktionen jag sett. Ridå.
- bilen snittade 0,7 efter mestadels motorvägkörning och lite småvägar - imponerade inte stort.
Ps: fick prislista och kan konstatera att en ny gti kostar ca 5000 kr mer än vad min kostade för 3 år sedan.
/micke
Vilket paket satt på bilen och vilka hjul? :)
Knarren fån intrumentbrädan känner jag inte igen i e golf 7or jag kört. Tycker den är jäkligt tyst och fin..
Höjningen av golvet håller jag med är lite B, jag skulle gärna sluppit den. Gör inte mig nått att man får en liten lasttröskel på insidan.
Cigguttags placerigen är ju helt j-vla mongo. Hur tänkte vw där??.
Är inte kopp¨hållarena bak lite bra, man kan ju ändra dem lätt så det passar olika storlekar lätt..
Det satt inte massagestolen i?. Den är ju helt galet skön, vi kan sätta oss i bilen i garaget bara för att få lite massage...ahahah :).
14papp för xenon, kostade det så mkt på MK6an oxå?? ;)
Hej.
Vad har du för material i mittkonsolen på din nuvarande golf?
Min GT är knäpptyst inuti vad gäller gnissel mm.
Man kan ju sänka ner extragolvet i bagaget till en lägre nivå om man vill.
Sladden till en ev. navigator måste väl gå typ 30-40 cm längre än förut...halva bilen?
Cigguttagsplaceringen kanske sitter just där för att det ska vara möjligt för baksätespassagerana att utnyttja det.
Kopphållarna bak är ju justerbara och kanske lite svårt att göra annorlunda.
Om den nu bara kostar 5000 mer än den gamla för tre år sedan verkar som mycke bil för pengarna :thumbup:
Via kranaprataren på mobilen...
13400 kr betalade hag för mina xenon. Climatronic, förvaringspaket fick jag också pynta för. Är idag standard. Snålt är dock LED bak som man nu måste betala typ 3500 kr för. Pluspaketet idag känns prisvärt.
Det var en GT med de fina stolarna - läder på sidorna är praktiskt.
Panelen i mitten var dock i en ljusare "metallic-look" än vad jag tidigare sett.
Satt 225/40 18" på bilen. Motorn kändes pigg och trevlig även om den vid start låter lite fiskebåt. :)
Jag är uppväxt med en pedant till pappa - åt och drack gjorde man utanför bilen. Oavsett väderlek. Så även i min bil. Flaskor med skruvkork accepteras. :)
De har dock av säkerhets skäl inte i närheten av mittkonsolen att göra.
Borde jag söka hjälp? Antagligen.
/micke
Håller med om att mittkonsolen känns mycket plastig, särskilt Climatronic-kontrollen. Vreden känns ruskigt billiga, definitivt ett steg tillbaka i kvalitetskänsla. 2,0 TDI 150 har jag endast provkört i en ny Skoda Octavia tillsammans med manuell växellåda. Jag var inte imponerad av prestanda. Tycker den motorn borde få bättre fart på den relativt lätta bilen.
Från artikel i AMS: "Däremot antyder VW att en del av utseendet på VW Golf Design Vision GTI kan komma på den effektstarkare VW Golf GTI Edition 40 som väntas nästa år, som en del av Golf-modellens 40-årsjubileum. Det blir en uppföljare till modellserien Golf GTI Edition 30 (generation 5) och Golf GTI Edition 35 (generation 6)."
http://www.automotorsport.se/artikla...-redo-for-race
Förväntas ed40 redan nästa år? Borde väl annars komma 2016.
Golfen fyller 40 som modell 2014, men ed40 ligger då bara 3 år från ed35.
+1! Brukar ju räknas från första Gti-modellen.
http://www.blocket.se/jonkoping/Volk...77348.htm?sa=1
1a GTIn på blocket :). Faan va priset drar iväg...
Ja, bilar blir inte billigare med tiden. Exemplet i annonsen känns dock välutrustad. Men den är dyrare än vad min R kostade. Men det är ju 3 1/2 år sen..
Var de något de inte valt från tillbehörslistan (förutom 19")?
Alla bilar lägger iväg om man kryssar i allt som finns att välja på.
Bara lacken liggen på 13,4' i tillägg.
Tycker inte om när säljare gör så där i annonser. Ange endast vad som är tillval istället, vad som är standard vet/kan jag ta reda på själv. Länka då hellre till pdf eller liknande. Vilka nya bilar har inte ABS och krockkudde idag? Med andra ord meningslöst att skriva... Den aktuella bilen finns inte, den är bara beställt av handlaren.
Instämmer. Kass annons. Man blir trött innan man kommer till det väsentliga..
Godafton
Om man har bagagegolvet i nedersta läget får man ändå plats med nödreservhjul under golvet?
TSI 1.4 ägare. När man tittar under huven så ser det ut att vara kamrem istället för kedja. (Har läst om det någonstans). Den sitter ju rätt illa till bakom motorfästet. Verkar omständlig att byta. Vad jag hört ska det vara typ life-time intervall på remmen, dvs ska normalt inte behöva bytas. Stämmer det?
TSI 2.0 GTI Förmodar att det fortfarande är kamkedja. Någon som vet? Lär ha integrerat grenrör med toppen som är vattenkylt, en skillnad mot dagens TSI 2.0.
/Peter
Hej.
Har inget nödreservhjul men det ser ut som om det får plats...
Kamremmen har väl 24000 mils intervall...
Kamrem är det väl även på *nya* Gti.n...eller?
24000 mil? :eek: Tycker det är långt med mkvns 18000.
Kollade runt lite..
TSI 2.0 har fortfarande kamkedja på 7:an enligt informationen nedan.
http://www.vwvortex.com/news/volkswa...f-7-gti-008-2/
Press release material från April i ämnet. Omarbetad topp, utvecklade variabla kamtider +lyft, oljetråg I plast, skruvar i alu (viktbesparande) osv.... Start/stopp har de också infört. Det går förhoppningsvis att koda bort.;)
http://www.vwvortex.com/news/volkswa...ess-materials/
/Peter