Det låter bra, men på vilket sätt är den bättre då? Eller är den större men får plats ändå?
Utskriftsvy
https://youtu.be/g2abu2DZIO0 Den här filmen kolla jag på innan jag gjorde mitt byte
kan tänka mig att många tycker det är jobbig att börja demontera saker på en ny bil
men har man inte tummen mitt i handen grejar man detta.
Nej inte lagligt... vet inte exakt hur lagen ser ut och vad gränserna går men nej.
vad lång tid tar det mellan att bilen är beställd och att den börjar att byggas ,cirka ?
Jag beställde min bil 8 februari och fick 13 april besked om att den var färdigbyggd. Sen skulle den ju transporteras från fabriken till Sverige och vidare till återförsäljaren. Leverans ägde rum 16 maj. Om min bil inte hade behövts handikappanpassas skulle leveransen kunnat ske en vecka tidigare än vad som nu blev fallet.
För att göra ett steg1 behöver man ingen ny IC. Det är en moderat ändring som görs på bilen. Om man jämför tillverkarna anges det mellan 55-70 hkr extra beroendes på modell. Det man rekommenderas att byta är panelfiltret i originalboxen till ett mer friflödande.
Catback-system ger inte heller något utan mest för lite mer ljud och det estetiska. Skall man få ut något av andningen är det hela systemet med dp som behöver bytas.
Steg2 är på dessa bilar ecu, panelfilter och avgassystemet.
IC:n byts vid Steg3 då man går på en större turbo. Då byts även bränslepump och diverse andra delar.
Så om en tuner säger att man skall byta IC för ett ren ECU programmering låter det väldigt konstigt.
Har haft trimmade bilar sedan innan och vet att man får ta vissa tuners med en nypa salt då dom oftast tar personen som vill ha offert för en novice.
Jag tror att jag avvaktar till nästa säsong med att trimma min bil. Det har den senaste veckan dykt upp en del andra utgifter i mitt liv som känns viktigare än trimning av bilen.
Man kanske inte måste byta IC för ett steg1-program, men ofta är IC:na så underdimensionerade redan vid originaleffekt att man nästan direkt börjar tappa effekt när man gasar och det blir varmt.
Fast det är väl samma som sitter på Audi S3?
Har inte hört tidigare att folk behövt byta för steg1. Sökte reda på ett gammalt mail ifrån Mattias på Stertman och nej ingen IC behövs bytas för Steg1. Det är bara ECU och panelfilter som görs.
Man kan också kika lite på Youtube över de APR golfar som kör steg1 i USA. Inga IC byten där heller. Och många av dem rullar i betydligt tuffare klimat än här i Norden.
Skall man däremot nöta bana dagarna i ända bör man se över hela kylningen till bilen och då även kylning till oljan.
Nu har jag ingen som helst koll på just Golf R och dess IC, men många andra bilar har ofta en underdimensionerad IC redan från början. Eller iaf som ligger på gränsen. Och lägger man då på ett trim steg 1 på det, så förvärras situationen.