Att jag totalmissa din bil Johan....
Det är nästan så så jag ger mig själv stryk för detta;)
Utskriftsvy
Att jag totalmissa din bil Johan....
Det är nästan så så jag ger mig själv stryk för detta;)
fan vad kul att du har fått liv i den =) Grattis!!
Verkar som om du har fått bra klös i maskinen med =)
Jag minns inte om du har skrivit det, men vad vart laddtrycket i verkligheten?
Och vad kör du på för kompressionsförhållande?
Mvh Fredrik
Hade mina nerver varit i bättre skick så hade jag letat upp er allihop.
Jag var vaken 31 timmar i sträck för att hinna klart med bilen. Den blev körbar först kl 17 på fredag kväll.
Efter det så var jag så uppspelt att jag inte kunde tänka :) :) :)
Kanske blir det någon annan träff i sommar? Kinnekulle? etc..
/Johan
Tack!
Laddet ligger på ungefär 1,1 kanske lite mer. Lite skumt det där.. Första dagen så var laddet drygt 1 bar. Kanske slirar remmen? De rekomenderar 8 ribbors med ladd över 1 bar. Jag kör med 6 ribbor.
Kompförhållandet är samma som på Audi S2, dvs 9,3:1
Både bra och dåligt att vridet blev lite lågt. Vet inte vad man kan göra åt det?
/Johan
Effekt/vridmomentkurvor.
http://memimage.cardomain.com/ride_i...0078_large.jpg
/Johan
Kan tillägga att det är ENEM-kammar jag kör med.
Modellen heter VW 16V Z27/Z7 268/260/108/10.8/1.6 och ska funka bra mellan 2500-6500 rpm. Det är ju där jag har vridmomentet. Syns hur tydligt som helst på vridkurvan. Tufft!
Funderar på att kontakta ENEM angående bygget. De kanske har tips på hur jag ska öka på effekten/vridet ytterligare?
/Johan
Då det ekonomiska läget var katastrofalt förra sommaren så lade jag ner bygget tills nu.
Har handlat en ny lambdasond, nytt kontaktstycke till bilens kabelhärva.
Fräste mig en fläns på jobbet igår. :) Den ska agera ingång till katalysatorn. Förhoppningsvis blir det svetsning av kat etc i garaget i kväll.
Om någon/några veckor blir det oljebyte och förberedelser för våren.
Jag MÅSTE vara ute i tid i år så att det blir något kört, samt besiktigat.
Här är flänsen. http://carphotos.cardomain.com/ride_...0079_large.jpg
Stämde numren på kontakterna till lambdan??
Vad blir det för uppdateringar för i år då, blir det kanske mera mappning
hos min bror?
Jajemen! Kontakten är monterad! Tror i alla fall att numrena stämde. Jag skickade ett mejl med beställning till min favvoreservdelsman på Toveks här i Borås. Skrev ner både nummer och vad de skulle vara till. Jämförde inte numrena dock.. Han KAN ju ha korrigerat nummrena..
Katalysator ifrån Toyota Supra TT ~94 är monterad. Motorn går lugnt och fint och svartryker ej. (det gjorde den vid kallstart med lambdan urkopplad). Ska kolla avgasvärdena när snön börjar försvinna. Är osäker på om jag ens kommer ur garaget och upp till 1:a våning med tanke på markfrigång och att det sitter halvdåliga sommardäck på. Polaren har ju bilverkstad på 1:a våning i samma byggnad :) Där finns det avgasmätare.
Jo.. Mappningen skulle behöva förfinas. Dels så är det 2 dippar vid 4000 resp 5000 rpm på bromspappret. Och så får den lite för lite soppa vid höga varv och höga ladd. Märkte det när det var lite varmare ute i somras. Motorn ville hemskt gärna spika då. Måste muta Mattias med lite mer pengar innan jag ber honom om mer hjälp bara.
/Johan
Inga andra uppdateringar. :( Men men.. jag är rätt så nöjd med prestandan ändå.
/JOhan
SÅ här blev katalysatorn..
Sämsta svetsningen i sverige, men ändå.
http://carphotos.cardomain.com/ride_...0080_large.jpg
Tjena! skulle bara fråga om du vet hur stora är original spridare till 1.8T motorn, vet du det?
MVH
till min 180 hk (AUQ) var det 323 cc spridare
Tack för info!
Har en annan fråga. Hur är det med spridarna som sitter på en digifant fuelrail, är de bolt on på en golf 2 gti 16v eller måste man skaffa något speciellt? passar de på en 1.8T 20v fuelrail? om jag inte är fel ute så har g60 kåpor som skruvas in i toppen för att hålla fast spridarna (som 16v), dock har inte Audi digifant det. Sen vet jag inte hur g60 spridarna ser ut heller :(
och hur är det med spridarna från 1.8T 20v motorn, passar de på en 16v? Vet att de inte heller har några kåpor...
Vet att man måste förlänga fuelrailen (som Joda) men är osäker pga frågorna jag ställde.
MVH Sweep
>Hur är det med spridarna som sitter på en digifant fuelrail, är de bolt on på en golf 2 gti 16v eller måste man skaffa något speciellt?
Spridarna passar om du byter spridarinsatser i insuget till samma typ som G60 har. Dock kan du ej flytta med fuelrail då delningen mot toppen skiljer.
>passar de på en 1.8T 20v fuelrail?
Ja.
>Sen vet jag inte hur g60 spridarna ser ut heller :(
Som standard Bosch spridare.
>och hur är det med spridarna från 1.8T 20v motorn, passar de på en 16v? Vet att de inte heller har några kåpor...
Samma svar som till G60 spridarna.
Tack så mkt för info David!
Som jag förstått så är det bara o förlänga 20v fuelrailen, köpa g60 spridarinsatser och sätta ihop det? och att det är samma gänga på dem som på PL/KR motorn?
Sen undrar jag också hur det ska gå när spridarna är kortare än på original 16v som sitter längre ner, om ni förstår vad jag menar! Spelar det ingen roll? har någon en bild på hur en spridare ser ut i g60 spridarinsatsen?
Tack för hjälpen änsålänge!
Edit: ville bara säga att jag kommer använda original metall hylsor till 16v insuget fast utan plastlock. Då tar jag o-ringen från den också, då kommer den att sitta som en keps! Varför gjorde inte du så joda?