Imponerande placering i Time Attack J.L! Det var ju potenta bilar du hade att matcha!
Hoppas du hinner få ordning på bilen med.
/Peter
Utskriftsvy
Imponerande placering i Time Attack J.L! Det var ju potenta bilar du hade att matcha!
Hoppas du hinner få ordning på bilen med.
/Peter
Ta det nu lugnt med motorlyften Johan :)
Att 16V motorn kräker olja ur vevhusventen beror oftast på 2 saker:
1. Oljan har piskats till skum av vevaxeln vid bankörning
2. Förbränningsgaser som smiter förbi kolvarna
1 är jättelätt fixat, byt trågpackningen till den som sitter på vissa dieslar (har inbyggd skvalpplåt), kostar ca 400kr på ebay och byts med motorn i bilen. Billig försäkring mot motorras. Lossa sen kamremmen och känn på remhjulet till mellanaxeln. Inget nämnvärt glapp skall kännas. Är det glappfritt lossar du bara de två bultarna som håller axiallagret och packboxen på plats. Ta loss denna och byte HELA, det är nämligen så att hållaren för packboxen också är axiallager för mellanaxeln och byts superlätt med med motorn på plats i bilen.
Utöver detta så mår de flesta KR motorer med några mil på nacken inte illa av att man borrar ett hål i ventilkåpan och gängar in en nippel och ansluter denna med en slang till luftburken så vevhusventilationen ökas. Så gjorde VW själva på racingmotorerna.
Börja med detta innan du river bilen mitt i säsongen :)
Hittar inte Junfors sin motorlyft kan du ju låna min när du hämtar grenröret :cool:
Edit: länk http://www.ebay.de/itm/Olwannendicht...sAAOSw-jhUHyV6
Tillägg: Har kamremmen blivit oljig så skall den bytas!
Roligt du fått prova en ny banan Johan, tråkigt med problemen med motorn.
Motorlyften står framme sen motorn var ur på Jettan här hemma så det är bara och komma och hämta! Kanske hela familjen kan komma med :) .
Mellanaxeln har 3 "lager". 2 radiallager och ett axiallager. Axiallagret är integrerat i packboxhållaren och byts lätt. Kostar inga jättepengar, finns både på ebay och VW 027115033. Länk på ebay: http://www.ebay.de/itm/Fuhrungsring-...AAAOSwKtVWwwo~
Utöver den så behövs packbox 068103085E och oring N 90353501, finns också på ebay och VW.
OM det däremot är radiellt glapp så måste motor ut bilen och tråget + mellanaxeln ur, topp och vev kan sitta kvar liksom kolvar. En frostplugg måste slås ut för att komma åt lagret på kopplingssidan. Man behöver specialverktyg för att pressa ur och i lagerna, dessa kan du få låna Johan av mig om det behövs.
Men som sagt, fixa en skvalpplåt i tråget, vevhusvent i ventilkåpan och byt axiallager/packbox först och testa en ny bandag! Tar bara några timmar och kostar max 1000spänn. Värt att testa detta innan du gör för mkt annat!
Super! Tack för bra info!
Du råkar inte ha ett artikelnummer på skvalpplåten också?
Som jämförelse har jag aldrig haft en 16V som kräkts olja.
Och då har jag åkt bana med precis alla jag kunnat det med under 25år.
Ingen har haft skvalpplåten.
Ofta har man kört i rejäl värme på banåkat.
Magkänslan säger iaf att det inte är oljeskumproblem.
Men det är min magkänsla det.
Tack för numren Micke, hoppar in på Toveks nästa vecka och ser vad de tar för grejerna,
var så krångligt med paypal m.m. sist jag handlade på ebay.
Men har du kört lika fort som mig? ;)
Den kräktes efter 5 varv, men under eftermiddagen körde jag 41 varv till utan problem,
så det kanske var en tillfällighet, men det skadar nog inte med en skvalpplåt för säkerhets skull.
Nää , jag är ju i det närmaste pensionär.
Så hög fart är farligt :D
Men det jag syftade på var mer att jag inte tror det är oljeskum.
Mer åt att det är otätt i bottendelen för då brukar de trycka överskott genom förbränningen.
Har hänt några gånger när jag åkte Jetta 1,6 timtal på banan som gått 30.000mil.
Det är större chans att man får detta fenomen med övervärmd olja.
Jag är tydligen ung eftersom min har tryckt ut olja. En gång, trots skvalpplåt, men det berodde på för hög oljenivå.
Kanske också ska säga att det var minst 10 år sedan det hände, sedan dess har jag också saktat ner.;)
Kan ju tillägga att skvalpplåten även sänker oljetempen.
Jag tycker att ditt problem är löst, Johan. Sänk nivån och montera skalpplåt!
eller bygg torrsump ;)
Besökte Toveks idag för att kolla priser.
Axiallager: 027115033 - 270:-
Packbox: 068103085E - 320:-
O-ring: N 90353501 - 87:-
Skvalpplåt: 037115220B - 1404:-
...Får nog bli ebay i alla fall...
Men läckaget?
Slutar det läcka om nivån är rätt igen?
Det hade varit något det ;-)