Fint projekt! hoppas att det går bra! och jävligt synd angående olyckan, drygt att sånt händer. Skulle blivit aslack om nån pajade min bil på detta viset!
Utskriftsvy
Fint projekt! hoppas att det går bra! och jävligt synd angående olyckan, drygt att sånt händer. Skulle blivit aslack om nån pajade min bil på detta viset!
Alltid nåt som ska gå åt skogen...
Efter att ha rådfrågat stötdämparexperten och koni så kom jag fram till att dämparna jag köpte 80-2307SP30 är till Golf 1!! Ringer killen och han vägrar ta tillbaka dem, typiskt överkalixbor (med vissa undantag) han påstår att de står i annonsen att det passar golf 2 och Golf 1, och att de är tagna från en Golf 2 vilket det inte gör... suck!
http://www.blocket.se/overkalix/Bmw_...1_9&w=1&last=1
"Vw Golf 2 bak dämpare(passar säkert Golf 1)"
Va lack man blir, är ju inte mycket att göra åt saken, får väl försöka kränga skiten, gå till farbror blå lär ju inte vara någon ide heller...
Hämtade en mystisk kartong på bussgods... VAG originalkartong...??
http://web.comhem.se/xzenom/motor/pbtopplada.jpg
Och vad fanns inuti då?
http://web.comhem.se/xzenom/motor/pbtoppoppen.jpg
Jo; hittade mig en helt ny och komplett reservdelstopp, med min ovanliga motorkod PB i Sverige! och till ett väldigt bra pris också, vilket jag idag fick reda på att skatteåterbäringen tar hand om ;) Just nu sitter det i någon slö golf 3 kamaxel, men den har jag ju en ersättare till :) samt att tryckarna inte är nya.
Fräscha ventiler var det här ja!
http://web.comhem.se/xzenom/motor/pbtoppventiler.jpg
Kanalerna:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/pbtoppbak.jpg
Insug:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/pbtoppinsug.jpg
En stor fördel var att jag slapp att låna pelarborr och borra och gänga hål för fästena till fuelrailen, samt att det sitter i nya spridarinsatser för elektroniska spridare så där sparade jag runt 400kr också.
Då jag inte vet hur mycket hästar digifanten klarar av att leverera bränsle till på ett bra sätt så tänker jag inte satsa fullt ut på bygget med massa portning, radiesäten/ventiler etc... Men funderar dock på om man ändå kanske skulle plana toppen ~1mm för 11:1 i komp vilket 276 kammen skulle gilla. Kommer dock att polera förbränningsrummen och avgaskanalerna (insugskanalerna lämnas lite småsträva), ta bort gjutmärken och matchporta insug/avgas/grenrör.
Här kommer även en bild på den snygga Faltdach-sponsrade nyckelknippan:
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/nyckelknippa.jpg
Började ritsa upp inför portmatchningen, dock tyckte jag inte insugspackningen från autodelar höll måttet så, väntar med insugskanalerna tills jag fått en ordentligt packning. Är inte så mycket att slipa på avgaskanalerna heller. Typiskt när man är flickvän och hundfri hela helgen och planerat en helhelg i garaget så ringer polarna och ska ha med mig och dricka bärs och kolla på en gemensam bekant som trubadurar på Toscana (pizza & bar, inte Italien ;).
Nåväl är ju skönt att få ett avbrott i slipningen och lacken, man blir lite torr i strupen av slipdamm trots att man har mask =) Får fortsätta tidigt imorn istället.
Ytterligare slipning genomförd, hittade till slut ett ställe som trycker Glasurit på sprayburk (och till ett bra pris dessutom), så hinner jag slipa klart allt så kanske det blir av lite lack till helgen =)
Har nu läst till mig lite trimningstips av Digifanten om nu inte soppan skulle räcka till ordentligt:
Alt 1 (mest troliga alternativet)
* Luftmätaren i digifanten mäter bara ökat flöde upp till ca 4000 rpm då mätaren maxar ut, över 4000rpm så baseras bränslemängden av varvtalet och de förprogramerade värdena i chipet. Då motorn trimmas så kommer den att få för lite bränsle över 4000 rpm. Lösningen på detta verkar vara att installera en 3.5 bars FPR (original är 3.0 bar). Detta gör att mer bränsle sprutas ut under tiden spridarna är öppna samtidigt som det förbättrar bränslets atmoisering och till viss del förbränningen/bränsleförbrukningen. Dock leder detta till att under 4000 rpm så kommer motorn att få för mycket bränsle, detta avhjälps genom att justera skruven i luftmätaren något click (måste mätas med bredbandslambda/gasmätare).
Alternativ 2:
* Rising rate FPR/justerbar FPR: Under last (vacumstyrt) och på högre varv så fetar FPR:en på bränslet med ca 0,5 bar, medan det under normala situationer går på 3 bar. Verkar kräva en hel del justering men kan nog vara fullgott alternativ till 3,5bar regulator.
Alternativ 3: (ej troligt)
* Chip från Techtonics Tuning, VW_Pilot, annat märke: Dessa har jag endast hittat till bilar med Digifant med lambda (de som satt i passat 35i, Golf 3 etc) och verkar inte fungera i Digifant utan lambda.
Alternativ 4: (tidskrävande och krångligt)
* Byta in Digifant 2 styrsystemet från passat 2E som jag har liggande och chippa detta med ett av chippen från Alt 3. Dock är spridarbryggorna olika och vet inte om min går att änvända med den insprutningen (sitter i toppen vs. sitter i insuget) kabelstammen till elcentralen är CE2 jämfört med min CE1 vilket leder till mer krångel...
Kontentan är dock att jag sätter i motorn och ser hur den går, och modifierar utifrån det. Till alla er som håller på med olika Bosch insprutnings system kan jag rekommendera "Bosch Fuel Injection & Engine Management" av Charles o. Probst, SAE. Modifierings/trimningsdelen är inte så mycket att hurra över, men man får en väldigt god inblick i precis hur allt fungerar. Detta gäller både mekaniska och elektroniska Bosch insprut.
Alternativ 5: Överladda! =)
Ja du kan ju donera en 1.8T med box och kabelhärva så visst ;)
Fick ju Glasurit tryckt på sprayburk i nyansen som du sa, men den är fortfarande för mörk mer åt lila hållet, än den mer stålgrå/blå med stänk av lila som sitter på bilen. Vet du om lackeraren tunnade ut färgen mycket?
hmm.. där tror jag vi har felet.
Heliosblå finns i 3 olika lackkoder i glasurits sortiment:
LA5Y
LV5E
LV5Y
Tar jag LA5Y kan sen delas upp i lacklinje 90 och 55 för att sen ha 4 olika recept: Standard, 40, CPS 5*11*08.00 och CPS 5*11*12.00
Du kan forska lite själv på deras egna blandsida.
http://color-online.glasurit.com/m1frameset.php
Enklast är att ta lös tanklocket och be dom bryta efter den , du vet ju lacktillverkare och kod , det du behöver är nyans.
Annars kan man få springa många ggr på lackbutiken innan det blir rätt.
Bakspeglarna samt stötfångarna är PPG eftersom dom är lackerade hos annan lackerare innan bilen lackades om helt.
Dom är lite mörkare i tonen.
Tackar, får kika på det, jag trodde bara den fanns som LA5Y och den är bevisligen för mörk.
Henrik:
Har haft in tanklocket på PPG och han kunde inte skjuta något vettigt resultat från det.. men får väl testa det hos colorama också. Lyckades hur som helst överspraya hyffsat på Skärmen så skarven är svår att se, men ville inte ha en nyanskillnad i ett hörn av huven så där ser man skillnaden.
Edit:
Var inte kofångaren, var skärmen jag menade; skrev fel
STOPP.
Stötfångaren är PPG resten av bilen Glasurit.
Därför är stötfångaren mörkare.
Anledningen är som jag skrev ovan. =)
Btw har du nån aning om var plåten med färgkod som brukar sitta i skuffen sitter? flyttad? hittade inte den alls nu och tänkte om du tagit bort den eller flyttat den vid lackeringen. Enda plåten jag hittar är chassinumret i motorutrymmet.
Tillfällig svacka i motivationen, händer inte så mycket roliga saker... men har ändå hänt en del grejer som jag sparar på till jag är klar med mer.
Vardagen (när man har tid) består just nu av att slipa, lacka, slipa, lacka... Fick precis mina hårdmetallfräsar och skulle börja gräva i toppen så dog slipmaskinen :P Bytte infästningspunkter på huvlyftarna och justerade huven i tron att det skulle minska glappet rakt ovanför hjulhusen så man inte skymtade huvlyftarna, men icke... huven är svagt böjd, syns knappt men jag är petig. Nåja nu sitter huven iaf längre fram och betydligt jämnare.
Har klätt hela golvet i skuffen och en del av bakre hjulhusen med M3 dämpmatta, blev stor skillnad i oljudsnivå, måste köpa mer matta och fixa resten av bilen. Sommardäcken på och måste kolla igenom allt för stundande besiktning, som dock ej är bokad...
Nytvättat och vaxad och nybesiktigad, enda anmärkningen var att ljusbilden var lite för låg på båda lyktorna, så de får jag skruva upp, har nog att göra med att jag bytte frontplåt för ett tag sen, annars tyckte han det var i fint skick.
Var och hörde priser för skärmvalsning... 500kr/skärm vilket kändes lite häftigt, hyra valsen fick jag inte heller. Får ta och såga isär en domkraft och svetsa en egen.
Då jag inte kände nån som hade en lämplig ventilfjäderkompressor och den biltema varianten som funkade till mekaniska toppar inte bet på min hydrauliska, och jag inte hade lust att punga ut med mer än 1000kr för en så beslöt jag mig för att själv är bäste dräng. Plockade fram lite alu plattjärn och började rita, kapa, borra och slipa, vilket resulterade i det här:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/ve...derverktyg.jpg
Funkade riktigt bra och helnöjd med resultatet, tog ca 2 timmar att slänga ihop, vilket var bra med tanke på att det sågades för hand :P
Plockade isär den nya toppen för att börja fixa till insugs/avgaskanalerna:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/pb_topp.jpg
Noterade även dessa små repor på anläggningsytan mot blocket:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/repor.jpg
Så nu blir det garanterat en liten planing för att uppa kompressionen till 10.5, om inte 11:1 får se hur det blir, måste porta och polera den först.
HÄnder inte så mycket jätteroligt just nu då det är en massa småjobb hela tiden, men har lyckats få färg på både kvartsbreddarna (Heliosblåmetallic, nu med bättre resultat pga mörkgrå grundfärg), motorblocket (mattsvart) och oljefilterhuset (silver)
Har bestämt mig för att såga bort kat anslutningen på främre röret från passaten och sedan svetsa på en avgasbit med muff och sedan sätta i en borttagbar flexdel som sen ansluter mot resten av systemet, om det nu inte blir ett E-bay extractor-rör. TOppen skall förhoppningsvis vara färdigportat i helgen och inlämnad för planing nästa vecka, så i slutet av juni kanske den är satt i bilen.
Portningen påbörjad; har slipat ner alla säten/kanaler så att det inte är någon kant som sticker ut/in och stör flödet, även snyggat till ner mot styrningarna. Nästa steg blir portmatchningen, samt polering av avgaskanalerna och en sista genomgång av området mellan sätena och styrningarna, samt en inslipning av ventilerna innan den lämnas iväg på planing; upp till 10,5:1 hade jag tänkt mig.
Min tidsplanering är inte den bästa precis, så har hamnat lite efter med grejerna. Har iaf hunnit vara och kollat på EDPS i piteå förra helgen, så man fick lite mer blodad tand på att få bilen färdig, även fast jag inte är så kåt på att köra rattlåsracing.
Blocket lackat mattsvart:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/mattsvart_block.JPG
Lackade kvartsbreddare, bara våtslipning kvar:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/la...tsbreddare.JPG
Portmatchningen klar, här insug:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/matchportat_insug.JPG
Ny vattenpump, hydr. tryckare, grenrörspackning och muttrar:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/mer_delar.JPG
Var också och införskaffade mig lite prylar på skroten, bla en 2E alu ventilkåpa som ska lackas mattsvart, istället för G60 kåpan jag redan har. Detta pga att jag slipper köpa ett nytt vevhusvent "filter" och att jag har alla slangar som krävs för att det ska lira med blockets vevhus vent. etc När alla andra är på BugRun så borde jag nog masa iväg mig till garaget och fixa det sista på portningen och börja fixa upp framskärmarna.
WOW nice tråd :) , har inte sett den tidigare, sitter spänd med förväntan på att höra hur resultatet blir...
ska göra en liknande operation i vinter på min -88 gti :)
Tackar tackar =) Har inte lämnat in toppen än, men har nu räknat lite och hoppas få det bekräftat av motorfirman.
Standard komp: 10,4:1
Mål komp: 11:1
Förbränningsrum i toppen: 29cc
Borr: 82,5mm
Slag: 92,8mm
1984cc / 4 = 496cc per cylinder
(496+52,76)/52,76 = ~10,40 -> totalt förbränningsrum 52,76cc
Vad bör förbränningsutrymmet vara för 11:1 i komp:
==================================================
(496+x)/X=11 -> 496+x = 11x -> 10x = 496 -> x=49,6
Alltså förbränningsutrymmet ska vara 49,6cc
Hur mycket ska mandå plana:
===========================
Förbränningsrummet ska minskas med 52,76-49,6= 3,16cc
r^2*pi= arean på en cirkel
82,5/2 = 41,25 -> för att göra det till centimeter -> 8,25/2 = 4,125cm2
4,125^2*pi = ~53,45cm i area
Volymberäkningen: 53,45 * X = 3,16 där X är höjden på förbränningsrummet ger
-> X = 3,16/53,45 -> X = 0,0591cm -> ~0,6mm
Nu hoppas jag att jag här räknat rätt, och detta blir på ett ungefär då förbränningsutrymmet i toppen smalnar av
ju mer man planar så kompet kommer att bli lite högre, och jag kommer då att plana 0,6mm för enkelhetens skull.
Trevligt, portning o så då vilken storlek blir de ungefär? sen insuget finns de något o ta på där elr?
/ Fint jobbat :)
Jag har bara gjort en lätt matchportning till packningarnas storlek, ca 2 - 3cm in i loppen och sedan tagit bort gjutskägg i alla kanaler. Sedan har jag "blendat" in underkanterna på sätena så att det inte är någon kant som skadar flödet mellan sätena och kanalväggen. På avgaskanalerna i största vinkeln så finns det en liten grop med lite taskiga kanter som jag har slipat ner och fått mjukare övergångar på. Insugskanalerna har slipats med 240 papper som slutbehandlig för att lämna en lite grov yta, medans avgaskanalerna har slipats med 240, 600, och sen lite med 1000 för att få en nästan polerad yta, orkade inte med en superfinish polerad utan fick räcka med lite finare än original. Insuget är inte portat än då det jag ska använda sitter i bilen för tillfället, men det ska tydligen finnas lite att ta av, dock är det jäkligt pilligt att komma längre in i portarna om man inte sågar upp det. Avgasgrenröret från 2E motorn behövdes inte portmatchas då det matchade packningarnas storlek. Får kanske ta och och kika ner i grenröret om jag ska ta bort gjutskägg där med, men tror inte det behövs. Så i det hela så har det inte blivit någon ökning av portstorleken alls då jag vill behålla flödeshastigheten och inte bara ha effekt på toppen, så det är bara småputsat.
Jaa ok, de du skrev i tidigare inlägg om måtten på insug/avgas i toppen från vw-motorsport, där va ju avgas mindre!? efter moddning om de nu stämmer.
Jag har kollat lite på luftmassamätaren och där känns de som att den stryper sjukt mycket.... måste finas någon annan lite större från någon annan bil som funkar.
/Anders
Midsommar firad och efter en sväng till garaget så sitter nu de bakre kvartsbreddarna på:
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/q...e_monterad.JPG
Sorry för den kassa mobil-bilden.
Sågade även ner "tornen" i kofångarskinnet som bakre kofångarbalken skruvas fast i för att få dem lite närmare balken och på så sätt närmare breddarna. Blev bättre men inte tillräckligt, så nu ska det borras lite i infästningen i bilen så att man kan montera balken ännu närmare.
Skulle ha lämnat toppen på planing till 11:1 i komp i torsdags, men killen på firman tog lite sovmorgon, så får lämna den på måndag istället. Har hittat en billig framvagnsbalk med bärarmar i Sikfors, så det blir att åka och hämta den till veckan för en renovering.
Ska även beställa alla bultar till framvagnen, R32/TT bakre bärarmsbussningar, original främre bärarmsbussningar, urkopplingslager, bussningar till styrväxeln och krängningshämmaren och en del annat. Sen ska det bara hittas en press och få i bussningarna också. Är tänkt att motorn och växellådan ska i innan 25:e Juli, men får se =)
De blir fint med motorjobbet förkoppningsvis så får du en märkbar skilnad i jämförelse mot den gamla motorn,
Varför byter du inte till uretanbussningar i framvagnen?
Tja, jag har aldrig hört något riktigt gott om urethanbussningar. Folk som säger att de tappar hårdhet snabbt efter 1 - 2 år, "gnäller" och "skriker" om dem, sen är de ju en del dyrare också jämfört med 150 - 170kr/st (VAG pris) för r32/tt bussningar och ca 40kr/styck för de främre bussningarna (ej VAG pris). Blir ju inte så mycket bankörning här uppe heller så den körs mest till vardags.
Men du kanske har annan åsikt om urethanbussningarna?
Har ju en lite skev bakfälg också, så letar efter schyssta 15 eller 16 tums fälgar också, men hittar inte så mycket på blocket.... Brock B2 eller B4 i 7,5 - 8" bredd, Borbet A eller T i 7.5 eller 8" bredd med lämplig ET, alt. nån schysst BBS eller liknande fälg. Vill få ut fälgkanten i kant med skärmkanten utan breddare, så är lite kinkig på ET och bredd, men allt är ju intressant till rätt pris... Alla roliga fälgar man hittar är ju i 4x108...
Jag hade inga problem med uretanbussningarna på min busbil det följer med smörjmedel för just montering o att slippa gnissel,
Jag har uretan på sommargolfen fram det gnisslar inget där men vist är det hårdare i framvagnen om man ska ha bilen till bruks och då är nog din metod helt rätt det märker du om framvagnen flexar eller håller på när den nya maskinen kommit på plats,
renovera fälgen istället så slipper du leta efter nya.
Beställde R32/TT bussningar och en massa annat igår. Får förhoppningsvis hämta balken och bärarmarna i veckan.
Lämnade in toppen hos motorfirman igår, vi kom fram till att 2E har 10:1 i komp så toppen kommer att planas ca en 1mm för 11:1 i komp, sen övertalade dom mig att köra radie-säten också, ska tydligen göra riktigt stor skillnad på 8v topparna när man även öppnar upp porten just under sätet också, och för 2000kr totalt så var det ju inte så farligt heller =)
Typiskt! Killen jag skulle köpa motorbalken av tog loss styrväxeln och medans han gjorde det lossnade det en stor bit av balken =P rostfri ja tack! Så nu letar jag framvagnabalk+bärarmar igen. Bussningarna tar visst ett tag att få hem, men för under halva priset kanske jag inte orkar köpa på VAG... även om det går snabbt. Bara dom kommer inom 2 veckor så....
Snackade även lite med motorfirman, efter en okulär besiktning av sätena så var killen först skeptisk till att det verkligen var en Gti topp, men efter att han mätt insugsventilerna till 40mm så var han också på banan igen. Dock så har VW utnyttjat sätena riktigt dåligt, ventilen sticker upp en bra bit i förbränningsutrymmet och öppningen är endast 38mm, radiesätena blir mycket effektivare sa han =)
Ska bli kul att se hur detta går med toppjobbet.
Vet att du dokumeterar så det blir nog ett fint recept sedan.
Har spenderat ett par timmar med att få isär styrboxen för att kolla upp den, den såg hel och fin ut och inga tendenser till kallödningar eller att det skulle ha brännts någonstans. Dock satt skruvarna som höll fast plasthöljet som berget, och fick borra bort 3 av 4 skruvar och byta dem mot torx (T10) skruvar från en Passat-box jag hade liggande. Har hittat en kille i Grekland (microchips tuning) som bränner chip till Digifant 2, han har även haft en bil med i stort sett samma modifikationer som jag kommer att ha i min. Så han kommer att bränna sin setup på ett chip till mig.
Passat ventilkåpan har fått lite färg:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/passat_ventilkapa.JPG
Satte in en aluprofil mellan bältesinfästningarna bak, borrade hål och gängade för M8 bult och vips hade jag ett bättre mittre fäste än innan:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/corrado_faste.JPG
Väntar ännu på toppen, de skulle ha den klar förra veckan men de hade nån rallycross-bil inne som vart tvungen att bli färdig först så får se, ingen brådska riktigt än =)
Fick ett trevligt samtal från motorfirman idag, toppen var klar!
Skyndade dit och var mycket nöjd med resultatet.
Den är planad strax över 1mm för ca 11:1 i komp:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/planad.JPG
och slipat radie på alla ventilsäten:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/radiesate.JPG
Sätena är "mycket" större nu än de var från början, strax under 40mm nu mot de ca 38mm som de var innan
Här ser ni vad som är kvar att göra:
http://web.comhem.se/xzenom/motor/radiesate2.JPG
Röda markeringen:
En liten kant kvar ovanför sätet, sätter i en gammal ventil och slipar bort med en kulformad slipsten.
Svarta markeringen:
En liten skarv mellan sätet och portväggen på några ställen som ska slipas bort försiktigt med en rak rund slipsten.
Sen är det sista putsningen på kanalerna. Plocka ventiltätningar, dränka toppen i avfettning/roslösare och sen blåsa rent med högtryckstvätt och sen blåsa rent med tryckluft. Sen är det bara att montera allt på toppen så är den klar!!!
Tjejen ska iväg med hunden hela nästa vecka, så jag vet ju vad jag har att göra.
Motorfirman skulle även slipa ner ventilskaften lite för att skona lyftarna (Hydrauliska) för att ventilerna har hamnat ca 0,5mm längre ner efter slipningen av radiesätena.
Förbannar mig själv för min snålhet också, köpte bara ett halvt vattenpumpshus... visst drar man av 3 bultar som måste borras bort imorn, för att inte tala om tiden det tog att slipa den ren inför lack.. ibland är man bara för snål.
Var även och köpte ett biltema oljefilter för att ha när jag varmkör motorn första gången, men tror nog jag lämnar tillbaka det och sätter i ett mahle/Mann/Bosch både första och andra gången för säkerhets skull.
Paketet med bussnigar är på väg =)
Var och kollade på riktig bil-porr idag! En HELT NY uppsättning BBS RM 012 6,5x15 ET33, helt nya i kartonger (även centrumkåporna) vart ruskigt köpkåt! ett riktigt bra pris skulle jag fått också, men tyvärr för mycket för min plånbok för bara fälgar. För dom pengarna köper jag andra nya breda fälgar med rätt ET och däck till, så känns inte riktigt värt pengarna då jag ändå skulle behöva använda spacers eller bredda dem för att få dom som jag vill (+4000kr till)
Inte dessa fälgar "fysiskt" men ni förstår:
http://images03.olx.pt/ui/5/25/62/12...1271022313.jpg
Mmm de där fälgarna har det varit tal om ett par år nu.
Går det inte att ge bud på dem bara?