Ingen som vet?
Utskriftsvy
Ingen som vet?
Det är troligtvis mest Passaten som tyvärr haft väldigt lång leveranstider. Har inget med Haldex å göra
Hur kör R på snö och is? funderar på ett bilbyte men bor i norr och behöver en pålitlig vinterbil samtidigt som jag vill ha en rolig sommarbil.
R:en är en mycket bra kompromiss på rolig bil året om. 4WD gör att du alltid har grepp oavsett årstid. Det man bör vara medveten om är att årsmodell 2010 och 11 inte har fullständigt urkopplingsbar ESP. Jag har personligen en -10 och lider inte nämnvärt.
okej jo har hört om ESPn, men ska man inte köra på bana så borde det väl knappast störa så mkt? finns det möjlighet till överstyrning om man så önskar eller få man stå ut med understyrning om man tar kurvorna för tajt?
Kör man mjukt så är det inget problem. Vid aggressiv och bred körstil så lägger esp sig i körningen. Ca 15° sladdvinkel är ok med esp i sportläge, så viss överstyrning fås. Sommartid är det aldrig ett problem.
Jag håller nog med. Har iofs inte kört Golfen på snö (ännu...) Men provade lite på Sviestad i somras. Bilen var ny så jag tog det ganska lugnt men tre saker tänkte jag på. 1. ESP störde mig aldrig och 2. Man kan gå på gas ut ur kurvorna lika tidigt som med R-däck och 3. Greppet i halvsnabba kurvor var overkligt bra - för att vara en 100% orginal-bil från fabrik.
Men, vid acceleration i fart, dvs kick down till 3an-4an så känns bilen lite slö. Inte alls samma knuff som upp till samma växlar.
Jag är nöjd med bilen!
4-5 månader har jag fått som en preliminär tid om jag beställer nu. Det berodde tydligen lite på vilken utrustning man valde till, men det tycks vara i det spannet i alla fall... Vilket för in mig i alla fall på funderingar om jag ska vänta lite för att istället köpa en R på nya modellen som (enligt en del rykten) skall finnas för leverans sen höst nästa år...
Hej!
Vad är det för Service intervall på dessa bilar?
Bilen har en indikator som beräknar intervallet efter antal starter, körsträcka, bränsleförbrukning och oljans kondition. Så allt mellan 1500-3000 mil beroende på hur du kör. Min har velat ha service efter 2000 respektive 1800 mil.
Så kan det säkert vara (är så i ditt fall?). Känns ändå som att 1500 mil bör den klara oavsett hur man kör (borträknat extremfall).
Nja, min gick 1560 mil, då gick den blandad de första 7-800 milen och sedan har den gått nästan uteslutande kortköringar. Har dock flera exempel på bilar som gått 12-1500 mil, vilket är bra då det visar att den variabla intervallen fungerar som den skall.
Vad som är betydligt värre är att folk systematiskt kör 3000 mil eller t.o.m. mer innan de hör av sig för service, man tar fasta på 3000 mil eftersom tidningar skriver det och troligtvis är det vad många säljare också lurar i dem. När man sitter och går igenom historiken på nyare Passater eller Golfar så finns det nästan inte en enda som inte rullat 3100-3200 mil mellan servicearna. Ännu konstigare är det eftersom många bilar är tjänste- eller leasingbilar och förarna inte "betalar själv".
På min GTI gjordes en extra oljeservice vid 1250 mil och skall göras första mellanservicen strax innan två års-intervallen, då bör den ha gått 2200-2300 mil.
Det finns de som tycker det är förfärligt jobbigt att lämna in bilen för en service även fast det är "gratis".. Kombinera det med att folk inte förstår hur serviceintervallet varierar (läs: skiter i att indikatorn skriker efter service) så blir det fel. Min erfarenhet är att indikatorn beter sig väldigt olika beroende på motor. Bilar med 1.4 TSI verkar gå väldigt långt mellan servicarna enligt indikatorn. Känner till flera fall där indikatorn rekommenderar service med ca 2900 mils intervall trots att bilarna körts uteslutande kort sträckor (typiskt 10 km). Inte konstigt att VW fått problem med 1.4 TSI.
Så, då var R:en beställd! Det blev enligt följande:
DSG
Rising blue metallic
Black läder Vienna
Backkamera med parksensor fram och bak
Färddator premium
Ljudsystem Dynaudio Excite
Förvaringspaket (lådor under stolarna)
Dynamic Chassis Control (DCC)
Sportpaket Talladega 19 tum Silver
Radio RCD 510
4 dörrar inkl elektriska fönsterhissar bak
Airbag och bältessträckare bak
Bygge vecka 19 och leverans 23 (preliminära nuffror)
/T :-)
Brukar inte byggvecka 22 innebära att det blir en 2013 års modell ;) Bra spec annars!
Tjoho! Bilen byggdes tydligen igår vilket innebär att jag får den en månad tidigare! Om fyra veckor är jag R:are
Trevligt. Fin spec också. Du har något att se fram emot!