http://www.gtiklubben.nu/images/klub...128_194325.jpg
svart med röda fälgar...
Utskriftsvy
http://www.gtiklubben.nu/images/klub...128_194325.jpg
svart med röda fälgar...
Gud bevare oss...
Hur fungerar Haldexen om man kör fast?
Är det lika illa som med en fwd/rwd driven bil, att i slutändan så är det ändå bara ett hjul som snurrar?
.
Det är kul att köra i snö!
Den känns inte alls framhjulsdriven, man kan sladda lite i sidled med alla hjul drivande, mycket underhållande.
Helst hade man ju kunnat vela döda ESP helt dock...
/N
Du frågade om det var lika illa som en fwd/rwd bil och mitt svar är nej, sen kan vi diskutera procentuell överföring och diffspärrar som inte finns, enhjulsdriven blir den aldrig, jag har aldrig haft en tendens till att fastna och då har jag kört i väldigt djup snö i testsyfte, du borde testa en haldexbil av senare generation.
Här har du en slowmotion video på en hård launch från stillastående där du ser hur baken hoppar in och hjälper framhjulen som inte får fäste och reglerar till optimalt grepp: http://www.youtube.com/watch?v=97Yatmybd1s
Nu har jag äntligen bestämmt mig,och de blev en svart med svarta fälgar. Känns bra då jag va å kollade på en rising blue i dags ljuset, och den va inte i min smak. La även till Keyless Access då säljaren sa att de fungerar väldigt bra.
Produktions veckan blev flyttad från v4 til v7 pga ändringarna. :(
känns lite surt men de är bara gilla läget :)
Grattis, då har du nåt att se fram emot =)
Men du kan ju inte jämföra asfalt med is/snödriva...
Det jag var intressead av att veta var hur mycket som driver när man kört fast...
Om bilen är normalt framhjulsdriven, och så kör man fast så framhjulen inte har fäste så aktiveras haldexkopplingen och bakhjulen börjar driva. Iom att det antagligen inte finns någon diffbroms på bak axeln så kommer det bara bli ett hjul som har kraft.
MEN då har väl VW något system som aktiverar bromsarna, och det är hur resulatet av den regleringen som jag är intresserad av.
Så gott folk ut och kör fast i snön så ni kan berätta hur det gick....
.
Vw har ett system som heter EDL Electronic Differential Lock som kontrollerar om ena sidan av drivande axel förlorar greppet, då bromsar systemet det enskilda hjulet som spinner fritt och skickar kraften till hjulet på andra sidan. Så det är inte som en permanent 4wd driven bil där alla hjulen driver samtidigt men systemet funkar riktigt bra och jag har ännu inte lyckats köra fast i djup snö, sen har jag monterat en uppgraderad haldexcontroller som gör så jag kan skicka mer kraft till bakhjulen så den beter sig mer som 50/50 i fördelningen mellan fram och bakhjul.
Vet att många Golf R ägare läser i denna tråden, tänkte bara uppmärksamma alla som äger en Golf R och tycker att den är lite för tyst att det äntligen finns ett kvalitets avgassystem till dessa bilar från Milltek, det tog väldigt lång tid innan Milltek släppte systemet om Du frågar mig, men det vi sett på bilder är att det verkligen ser sjukt bra ut och att passformen ser mer än lovande ut!
Älskar dom svarta utblåsen oxå! :)
Ett litet tips iaf till alla som är sugna på ett ljud som bilen förtjänar!
Haldex Gen 4 som sitter i Golf R skiljer sig markant i från Gen 1-3,
Haldex Gen 1 till 3 skiljer sig tekniskt sett vitalt från Gen 4. Gen 1-3 oljepump drivs av rotationsskillnaderna mellan axlarna, utan rotationsskillnad finns inget oljetryck som kan låsa kopplingen. I Gen 2 och 3 har man insett att det går för långsamt och "spetsat" med en eldriven oljepump som ger ett visst start-tryck för snabbare reaktion. Start-trycket varierar mellan olika versioner (Volvo, VAG, LandRover osv) och årsmodeller.
Gen 4 har bara en eldriven oljepump och rotationsskillnaden mellan axlarna är bara en parameter till styrningen.
Teoretiskt sett kan alltså Gen 4 starta med helt låst koppling medans Gen 1-3 inte kan det.
Golf R is körning
http://www.volkswagen.de/de/Volkswag...v=iLyROoaf89Qd
Supersprints avgassytem till Ren har funnits på marknaden en bra tag,ljudmässigt samt kvaliten är i en klass för sig..
Du behöver inte mappa om bilen för att du byter avgassystem !
Supersprints flöden är vad vi vet inte i närheten av Milltek samt att få system har så mycket problem med att det rostfria stålet spricker som SuperSprint så nog är det så att det är i en egen klass men tyvärr inte i den hösta klassen.... Ljudet däremot brukar SuperSprint lyckas väldigt bra med! :)