Har du provat alla lägen på backspegelreglaget?
Är nästan säker på att jag ändrade reglaget för att jag INTE ville ha nedvinkling av höger backspegel strax efter jag backade med bilen första gången :)
Utskriftsvy
Har du provat alla lägen på backspegelreglaget?
Är nästan säker på att jag ändrade reglaget för att jag INTE ville ha nedvinkling av höger backspegel strax efter jag backade med bilen första gången :)
Jodå, har provat allt. Samt att lägga den i r-läget, backa, vinkla ner manuellt till bra läge, sedan ha förhoppningen att den ska åka upp igen när man kör iväg, men nej. Ser nu när man konfigurerar Scirocco R att man kan välja till automatiskt infällbara backspeglar, gick inte när jag konfigurerade min på kampanjen i januari. I det paketet som finns nu så nämns nedvinklingen i det. Så kanske fanns det helt enkelt inte när man beställde på kampanjen i vintras :confused: jaja det är inte hela världen. Men gillar funktionen helt klart.
Så här gör man på Skoda Octavia om det kan vara till någon hjälp. http://www.skoda.se/mini-apps/manual...#!pageId=00234
Det jag reagerar på är att man ska ha tändningen igång men inte motorn enligt denna instruktion.
Detta ska definitivt provas! Just nu är bilen inne på ett garantiärende på verkstad, men återkommer så snart jag testat och meddelar om det fungerade. Tack för tipset! :D
Mina Scirocco R fälgar verkar ha dimension 8x19 ET 41. Kan Golf R fälgar med dimension 8x19 ET 45 och 8x19 ET 50 passa eller är det för mycket?
ET45 är så lite skillnad att det inte borde vara några problem iaf. När det är på det hållet så är det annars bara att lägga emellan spacerplattor så hamnar hjulen på rätt ET. Det är värre när det är tvärtom. Att hjulen kommer ut lite grann i hjulhuset brukar snarare bli snyggare. Men det får ju såklart inte vara för mycket. Sedan spelar det även stor roll vad bilen har för fjädrar och dämpare. Mer sänkning och mjukare fjädrar bidrar såklart till att det lättare tar i.
Bara som en liten återkoppling så testade jag exakt enligt denna instruktionen också, men nej, spegeln går inte upp igen när man ställt ner den i ett läge som känns bra vid backning. Får väl acceptera helt enkelt att det inte finns automatisk nedvinkling på den. Eventuellt kanske något man kan aktivera med VCDS, men har ingen koll på den biten.
Synd att det inte fungerade.
Inte hela världen, bara en skön funktion att ha. Men jag tackar för tipset!
Hej
Har inte hunnit läsa allt men om det är höger backspegel så ska det gå att spara nedvinklingsminne på höger spegel. Kolla i instruktionsboken hur man gör. Spegelreglaget ska vara i R för att det skall fungera. Jag har det fungerande på min. När man sedan kör framåt över en viss hastighet vinklas spegeln upp igen. Om du inte hittar det kan jag kolla i min instruktionsbok.
mvh
Hej. Jo jag hade en golf 7 innan denna bilen. Så vet hur det fungerar. Har testat allt som jag kan komma på. Kollade i instruktionsboken och där står det att man ska aktivera det under inställningar och "komfort" menyn om jag inte missminner mig. Men när jag går in i den menyn på min så finns inte det alternativet att aktivera. Så det känns som jag saknar något tillval. Har du valt till automatiskt i fällbara backspeglar med markbelysning på din? Står nämligen att det ingår automatisk nedvinkling vid backning i det tillvalet så det kan vara det jag saknar... Men fortfarande oklart... Man kanske ska maila VW Sverige och kolla om dom vet vad som gäller? Säljaren jag hade kontakt med visste inte. Han sa att dom själva alltid tyckt det varit lite av ett lotto vilka bilar som har funktionen lr inte...
Hm… Det kanske går att ta reda på saken ändå.
Om du går in på http://volkswagentillbehor.se , matar in ditt registreringsnummer och klickar på detaljer så kan du ju se all utrusning som din bil har. Du kan använda http://vag-codes.info/ för att koda av vad de olika förkortningarna betyder.
Om du jämför utrustningen på Sciroccon och Golf 7:an, kan du då se ifall Sciroccon saknar det tillvalet och Golfen hade det?
Hej
Vet att jag har backspeglar med markbelysning samt infällbara om man väljer via backspegelvredet. Dock ej som fälls in när jag låser bilen.
Hur trivs du med bilen? Själv har jag kört snart 800 mil sedan i maj. Bland annat en tur ner till Italien där jag fick prova att köra fort (ca 230) på autobahn. Kändes ändå trygg i höga hastigheter, dock bara under korta sträckor till medpassageraren sa till på skarpen :-)
Har ni fått android auto att fungera bra? Har problem med att det kopplar ur lite titt som tätt. När det funkar är det fantastiskt. Fick även problem med att byta låt via ratten eller menyn efter en uppdatering av mobilen vilket är rätt störigt. Får väl köra in och se om det finns någon uppdaterad mjukvara till stereon.
mvh
Plockade också ut min i maj. Kul att du bilat söderut i somras. Jag o sambon var också iväg (Corsica+italien). Min har gått ca 700 mil nu.
Är grymt nöjd. Den har levt upp till dom förväntningar jag hade samt överraskat mig positivt i hur trevlig den är att spendera längre körningar i. Var lite orolig att den skulle vara för högljudd och stötig, men inte upplevt några problem med det. Tycker det är ett fint chassi och jävlar vilka fina bromsar (som tur är), har fått bromsa riktigt hårt från väldigt höga hastigheter ett par gånger under resan och det har bitit ruskigt bra utan känsla av att bromsarna tagit stryk. Har själv haft uppe den i max vid ett par tillfällen. Den drar upp till fartspärren utan att hinna bli trött på vägen. Imponerande. Undrar vad den gör utan fartspärren?
Det med Android har nog alla. Det jag gjorde när jag bilade i Europa var att sätta mobilen i flight mode. Då kopplar den aldrig ifrån. Men då får man bara tanka ner Google maps kartor i offline läge o samma med musik givetvis. För min del kopplar nämligen mobilen ifrån när den tappar täckningen. Det har inget med stereon o göra vad jag förstått. Det är Android auto som är buggigt än o iom att det inte släppts i Sverige så tror jag det kan finnas vissa konflikter i mjukvaran när man drar ner andra versioner...
Har kört över 800 mil och gillar hur användbart DCC är. När man närmar sig 200 är det gott att lägga i SPORT så man håller sig i filen :)
Vore kul med en liten informell R-träff innan vintern kommer. Vi verkar vara några som bor i eller omkring Göteborg? Jag är extra intresserad av att prova en med DSG, nån kanske är sugen på att prova en manuell?
/Johan
Ni får hemskt gärna hänga på våran Göteborgsträff. Det blir ju andra VW-bilar (och VAG, men mestadels VW) också, men det kanske inte spelar någon roll. Det hade väl säkert varit kul för övriga VW-åkare också att titta på några Scirocco. Nästa träff är nu på onsdag.
Det brukar bli första onsdagen i månaden. Hoppas du inte är bortrest varje onsdag... ;)
Hej.
Har varit inne nu och jämfört och som sagt så hade jag ju själv valt till "Automatiskt infällbara backspeglar med markbelysning" på Golfen jag hade. Kollar man den koden så står det dessutom att backspegelhusen i det paketet har "Memory function". Så på Golfen jag hade så lär det ju garanterat varit så att funktionen ingick i det paketet. Detta paketet finns idag även att välja till på Sciroccon, men det fanns inte att välja när jag beställde min Scirocco R på kampanjen som var i vintras. Men jag utgick från att det där med automatiskt nedfällbar högerspegel måste väl ändå vara standard på en såpass dyr bil. Men tydligen inte hehe. Anledningen till att jag tog upp frågan i just denna tråden är att det är ju fler här som köpte Scirocco på just själva kampanjen och det hade varit väldigt intressant att veta om dom har funktionen eller inte... Finns inte funktionen så spelar det ingen större roll, men om andra har det på sin "kampanjbil" så känns det ju lite konstigare att den inte skulle finnas på min.
Jag beställde på kampanjen i november och jag tog det tillvalet
Vore kul med en liten informell R-träff innan vintern kommer. Vi verkar vara några som bor i eller omkring Göteborg? Jag är extra intresserad av att prova en med DSG, nån kanske är sugen på att prova en manuell?
Jag är intresserad att köra en manuell och en Scirocco R-träff vore hur kul som helst, onsdagen den 2 november är det reservdels/provkörningskväll på BMW och jag funderar på att åka ner samt besöka Volvos museum. Jag har inte DCC, men tyckte den var hur stabil som helst i 210km/h i vintras. Jag har kört ca 770mil än så länge, har mest kört andra bilar nu i sommar! Men en tripp till Autobahn med sommardäck hoppas jag klämma in innan vintern kommer. Toppfarten måste prövas, ligger mot fartspärren så fort chansen ges med de andra bilarna på autobahn.
Jag har roat mig med att ha statistik på så många Scirocco facelift som möjligt och har 150st R och 47st TSI 180 i en excelfil, enligt https://www.car.info/sv-se/volkswage...-r-6717778/map finns det 186st R Facelift i Sverige men de har haft fel på andra modeller så det är inte en helt säker siffra. Saknar troligtvis några i denna tråd, skriv gärna ett PM med chassinummer/regnummer om ni har lust.
Färger på de 150st (3st -15 och 147st -16) har dock slarvat bort regnumret på en blå-15 6vxl från Småland som av en slump passerade på E4an en bit hemifrån, den är inte med i färgstatistiken.
Svart: 46st
Vit: 46st
Blå: 33st
Grå: 17 (1st-15)
Guld: 4 (1st -15)
Oryx: 3 (1st -15)
Lila: 1 Enda lila R jag hittat bild på överhuvudtaget!
VIN på de R i filen är mellan GV004315 (VW Sverges demobil, byggd jul-15) och GV014681 (byggd maj-16). En intressant detalj är att från årsmodell 2017 är det den omstridda R1234yf som köldmedel i A/Cn, gäller även Golf och Audi A3 och troligtvis övriga VW gruppens fordon.
Mvh Stephan
Härligt med data :)
Onsdagen 2/11 är det allmän VAG-träffkväll i Göteborg. Ni är välkommna att komma dit och ha en egen liten samling för Sciroccos.
Det måste varit din:). I början på året, körde inte Sciroccon utan en E34 Touring. Det var i höjd med Vårby på väg söderut på E4an. Trevlig syn, ser inte så många Scirocco R i trafiken, första facelift jag sett var en vit i Malmö i januari.
Hittade för övrigt ytterligare 3st R DSG-16, en blå, en pure white och en svart. 200st Scirocco facelift alltså:). Börjar även nå de 186st car.info uppger. De uppger även 81st TSI 180.
Stephan
Varifrån kommer car.infos data? Offentliga data?
Är bilregistret sökbart online för allmänheten eller måste man skicka efter/beställa data på gammalt ålderdomligt sätt?
Det går inte online att söka på bilregistret, det går inte söka överhuvudtaget. Däremot kan man söka på chassinummer/delar av regnummer på biluppgifter exempelvis. Självklart kommer alla uppgifter i från bilregistret. Alla köper av transportstyrelsen, ratsit, merinfo, biluppgifter, biltema, mekonomen, carfax you name it. Alla är mer eller mindre sökbara, det går även bra att få uppgifter skickade till sig som privatperson. Jag gjorde det 2007 med BMW 540i/6 E34.
Fördelen med car.info är att det går att få ett hum om hur vanlig ett bilmärke/bilmodell är i Sverige. Som 98st Polo R WRC (8st import eller tog VW in fler än vad de uppgav?), 20-30st Wartburg. Sådana företag har funnits i årtionden. Minns att på Stockholms bilsalong 2003 gick att få ut liknande i en monter. Fick det på min dåvarande Scirocco-83. Runt det året fanns även ett komplett utdrag från bilregistret daterat 2001 där det gick att se hur många Jetta I GLI, Golf I GTI-77 det fanns kvar. Av Jettan som var min barndoms absoluta favorit var alla rishögar redan då...
Kan hålla med dig lite att det känns sådär att det finns samlad info på detta viset. Vad jag förstår det så handlar det enbart om bildata och inte några som helst personuppgifter. Men däremot verkar data på vilken adress bilen är registrerad på finnas med på car.info då jag ser bland annat på kartan att det exakt på min adress står att det finns en Scirocco R vilket givetvis stämmer, det är ju min som står där. Så om någon vill göra en stöldvåg mot Sciroccos t.ex. så är det ju inte svårt att se vart man ska leta eller vart dom finns som tätast. Smidigt underlag liksom. Är själv starkt emot att det är så jäkla enkelt att hitta denna typ av info idag.
Det är ju en sak att all informationen egentligen är offentlig och kanske tillgänglig via t.ex transportstyrelsen. Men en helt annan sak att sammanställa det så att det finns färdiga listor och kartor istället för att gå in och fråga på enskilda reg-nummer. Precis som du säger så känns det nästan som upplagt för mindre nogräknade personer. Det känns inte helt bra...