Nybessad idag. Inga konstigheter som väl var. Lika skönt varje gång man kommer därifrån poänglös. 😊
Utskriftsvy
Nybessad idag. Inga konstigheter som väl var. Lika skönt varje gång man kommer därifrån poänglös. 😊
Hur är det med uppdatering av kartor i Rns-510? Jag har f¨rosökt googla lite och det kan se ut som det funkar, men det är mest på engelska sidor jag sett info. Någon som gjort uppdateringar? Måste man uppdatera FW på själva burken också, eller räcker det med kartorna? Kan man uppdatera via VW, på service, och kostar det en förmögenhet?
Och har ni uppdaterat själva, var fick ni tag i materialet. :)
Jag har precis uppdaterat kartorna i min CC med RNS-510.
Handlade en skiva på eBay med senaste kartuppdateringarna och det var inga problem med att programmera in den. Behövde inte uppdatera någon FW.
Du kan få köpa skivan av mig för ett par hundringar om du vill.
Tjo, det var precis det jag gjorde till slut med. Nu väntar jag på en skiva från det stora utlandet, men om den mot förmodan inte funkar är jag spekulant på din. [emoji23] Hoppas den kommer i veckan. [emoji5]
Har också ordnat med tid hos en kompis som har verkstad och ska hjälpa mig med avgaset. Kom fram till att det var lika bra istället för att bli liggande hela i garaget och svära halvfärdig. Så vet jag hur jag gör till nästa gång.. [emoji23] [emoji6]
SKivan kom idag så jag har kastat in de nya kartorna. Verkar se ut som det som borde kunna förväntas ha uppdaterats uppdaterats, så det är ju bra. Blev inte många hundra istället för att köpa det via VW. 1995 tror jag priset var där när jag kikade i nån tillbehörskatalog nånstans. Men då är iallafall det ur världen.
En annan fråga. Tyckte det såg ut som att den är lite, lite sned, eller ja... Lägre på ena sidan än andra, när den stod på liften på Bilprovningen. Ska man justera det medelst att sänka lite på den "höga" sidan, eller spelar det ingen större roll? Känns som geometrierna i framvagn å grejer blir lite off om höjden inte helt stämmer.. Det är inte toktydligt när den står på backen, jag mätte även ifrån samma referenspunkt när jag justerade upp coilsen inför besiktning, så de ska vara lika inställda. Täkte få ordning på det, samt justera ner den lite, lite innan jag gör en framvagnsinställning igen.
Bromsar ja... Har två Touareg-ok som jag tänkte smida dit på Golfern.. Dock sitter en kolv i vardera ok fast som helvete.
Hur får man ur de på enklast vis?
Jag har tryckluftat ur så de tre andra kommer ur som de ska, dränkte toppen av den fsstsittande kolven i wd-40 i natt, det hjälpte inte nå vidare. Har även gått lös på kolven med hammare för att den skulle kunna lossna lite. Men jag går bet. Goda förslag på att lura ur de på annat vis? https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...325e3ed691.jpg
Finns det någon smörjnippel som passar till slanganslutningen? Isf borde det gå att pressa i med fett tills kolven åker ut..
Smörjnippel vete tusan det kan jag inte påstå att jag sett.. Men kanske går att göra så via luftningsnippeln?
Vet inte vad det är för gänga till luftningsnippeln på ditt ok, men det borde ju också gå, dom har t.ex. m10x1 smörjnippel på jula o swedol. Kan du blockera slangen så funkar ju det.
hehe. Jag missförstod visst lite. Men nu är jag med.
Får försöka forska reda på dim på slanganslutningen, hade en "plugg" från ett gammalt bubbla-ok liggande som passade direkt i oket, den ser(efter lite googlande) ut att kunna vara m10X1.. Så jag får prova det. :)
Alternativt sätt dit dom som du har plockat ut och sätt en träplanka mellan som "bromsskiva" och lägg å tryck och se om den lossnar. Så gkorde jag när jag renoverade mina touareg ok.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Det är ju en mindre kladdig lösning kanske.. Ja har dock inte plockat isär de existerande än, tänkte jag skulle riva allt på en gång. Och innan dess vill jag ha de "nya" oken lackade..
Sätt oken i skruvstädet med planka emellan kolvarna och lägg på tryckluft till kolvarna åker ut
DEt är det jag gjort hittills. Har pressat i 7-8 bar ungefär utan att de ploppar ur.. :(
Ah fan.. då hade jag nog satt dom på bilen i alla fall och provat, även om det blir merjobb. Bromsvätska är ju inte komprimerbart som luft är och ger stummare tryck.
Hm. Ja. Har lite tid att filura ut hur man skulle kunna göra det, innan jag ska igång med det. :S Men då är det fan fråga om man får göra så.. Tack för tipsen! :D
Är dom kolvarna som sitter fast helt inne? Eller kan dy pröva trycka dom innåt först?
Osäker, men tror de är tämligen i bött. Ska kolla upp det också nästa gånga jag ska till med det där. Har försökt knacka in de för att få de att lossna, det funkade på två andra, men inte på dessa.. :/
Sådär! Igår monterades härligheten. Det hela gick egentligen rätt bra, det som krånglade var att det saknades ca 23-24 cm efter katten bakåt. Det är väl sånt man tydligen får räkna med när man inte köper ett helt system från samma ställe.. 😂 men som tur var polaren inte rådlös och det svetsades ihop lite grejer å så vart det komplett hela vägen. Riktigt nice ljud på pådrag, och faktiskt inte märkbart i vanlig hastighet utan pådrag. Har hunnit köra 10 mil än och är mycket nöjd än så länge. 😁
Bromsarna är inte lösta än, utan har en liten plan på hur man kanske kan lösa det, polaren som hjälpte med avgaset kanske kunde fixa det åt mig, det är ju inte tokbråttom för min del så jag tror det får bli så. 🐒 lite bilder, också. Har inte tvättat bilen, jag vet. 😂https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...34e067a9e3.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...835dabaa62.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...0a4f94353b.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/201...6b596b859e.jpg
https://www.instagram.com/p/BVHuAmqBNVO/
Halvlurig video på ljudet.. 😂 nöjd som tusan fortfarande... 😁
Det är fan fascinerande hur fula och tråkiga orginalsystem ser ut...
Låter bra ju! Hade bara mellanburk på min mk5 och en pipa ut, lät utav helvete och stort leende varje gång man gasade.
Oerhört fult i jämförelse. :)
Hursom kul med nytt system..! Ljudet är verkligen nåt jag saknat märker jag nu.
Bromsarna är medtagna till jobbet för att se om man kan få till nåt här istället. Verksmästaren menade att vi borde kunna lösa det där på nåt vis... Så vi får se. :)
Sen återstår lite höjdjustering, f¨rsöka få bilen i våg, en hjulinställning och även en service som ska göras. Börjar närma mig 1500 mil sen sist, så det är dags.
Har kört en del till och från jobbet (80 mil pr. vecka) nu på sistone. Och jag verkligen älskar bilen. Den går verkligen gött när man vill och som en vanlig bil annars. Riktigt go att pendla i också, förbrukningen vid normal landsväg är ju inget man går i personlig konkurs för heller så det är ju ett plus.
Har börjat planera lite för diverse framtida ändringar.
Har kommit över en OEM S3-ic. Så den ska jag byta i vinter tänkte jag.
Sen funderar jag på att byta coilovers, köpa några riktiga, K-sport har fungerat mycket bra, men skulle vilja uppgradera till HR eller KW V2.
Vad säger expertisen, vilka bör man gå för? Det blir ingen direkt bankörning, men inspirerad körning på landsväg så om man ska v¨lja mellan komfort eller prestanda på bana så lutar det mest åt komforthållet.
Efter att IC är bytt är väl egentligen sista pusselbiten i mitt lilla mål på plats. MEN.. är det några andra grejer som man kan/bör byta motormässigt.
Då är IC, avgas, luftfiltret och chip installerat. Och det känns egetnligen som det räcker, men smågrejer? Typ wg eller såna grejer? Har det nån positiv inverkan eller är det bara för ljudet? :)
Blev ett fälgbyte igår. Hittade en kille på norska finn.no som hade BBS CH-R i 19x8.5 et 40 som han ville byta.
Jag var lite skeptisk till et't men han hade en tredörrars gti som de suttit på och det funkade bra enligt honom.
Fick provmontera och det vart riktigt gött.
Ska tvätta av den idag och sen blir det i huvudsak vintervila för bilen. Och då blir det lite plock förhoppningsvis.
Kanske byta coils som skrivet, om jag kan bestämma mig för vilken sort jag ska ha. Höjden måste justeras lite iaf..[emoji4]https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...e9e3f49561.jpg
Lite ändrade planer nu så man har hamnat i funderingsträsket runt å sälja den här. Även om det bär emot.. Någon som känner till någon som är intresserad av en GTI..? Har ägt den sen ny, och det bär emot, så officiell annons dröjer nog lite.. :S
Idag har den Airlift V2 monterat, CTS-insug, 3" avgas som syns längre upp, bluefin, Android 9"-enhet med gps å backkamera, BBS 19" sommarhjul, original Denver på dåliga vinterdäck, Helskinn, manuell och dragkrok.. Sen medföljer original avgaset, stötdämpare med både H&R-fjädrar och original där med, K-sport-coilsen, original-RNS510'an, original luftburk.. Hyfsat ny vindruta, nytt batteri, nya bromsskivor(brembo), å GReenstuffbelägg runt om, kommer byta olja, filter och stift på den inom snarast.. Till slut har den gått ca 11 000 mil, har servat den med inte mer än 1500 mil mellan oljebytena, samt att den har gått 99.6% på 98-oktan(har också en logg för varje tank...:rolleyes:). Plockade ut den ny i mars 2010 och har kört totalt max 2 hela vintrar, knappt det. Har nästan alltid haft en vinterbil..
Funderar på att sälja för att kunna köpa en drömfastighet, om nån absoult måste veta, men jag ser ju att det blir en entusiast som tar över..
Blev ingen fastighetsaffär. Eller jo, det blev det ju iofs. Sålde mitt gamla hus. Fick loss lite cash att fylla andra hål med.
Golfen är kvar. Blir kvar också. Ska nog en del till att den åker sin väg.
Istället har jag investerat i Rs4 B7-bromsar till fram, som jag har rengjort och väntar på mildare väder för lackering.
Funderar på hur jag ska göra bak, antingen big-brake, eller bara R-bromsar. För att inte få för storskillnad fram och bak, rent visuellt. Vad jag har förstått ska bromsverkan inte påverkas, även med så stora fram, men vi får väl se hur jag gör. Letar mer eller mindre sporadiskt efter nåt. :)
Annars har jag tänkt att skaffa en riktig IC, finns några att välja på, så får se vad jag hittar.
Några förslag, kanske ?
Efter IC är monterad blir det också programvara, motsvarande steg2.5 eller vad det blir.
Hittade även den gamla k04-turbon jag en gång för längesen bytte till mig, och den vet jag inte riktigt vad jag ska göra med, försöka sälja eller byta. Hojta till om intresse finns. Den ska ha suttit på en R.. Villminnas att en Erik från norr här på fprumet hade den innan han gick all-in på sin R..