Gråtand: som jag skrev är det bilar för olika behov. I den bästa av världar väljer bilköpare bil efter sina behov och preferenser, så långt det går. Jag hoppas att man i grunden utgår från sina behov vid val av bil, för att det ska bli så bra som möjligt. Så är det dock inte alltid, exempelvis väljer de flesta Tesla Model 3 kunder Long Range versionen med fyrhjulsdrift, fyrhjulsdriften som de inte behöver, enligt ditt Passat resonemang, samt en extra räckvidd som de sällan behöver - hur ofta behöver man köra 60 mil i sträck, som Long Range versionen anger som upp till värde?
Men jag tycker samtidigt att man ska välja sin Passat eller sin Tesla med fyrhjulsdrift, om man vill ha det, för det ger fördelar, inte minst dynamiska sådana. Så jag tror att både Passat och Tesla förarna ändå uppskattar sin fyrhjulsdrift när de låter vridmomentet leka med underlaget (jag gör det åtminstone). Som förare av både Passat med fyrhjulsdrift och elbil med tvåhjulsdrift så vet jag att fyrhjulsdrift har fördelar, i alla väglag. Ska man sen dra en husvagn, hästvagn eller liknande så blir det än tydligare. Eller om man bor i områden där det kommer snö, blir halt och allmänt stökigt att ta sig fram tidvis.
Komforten är inte dålig i Tesla 3/Y, men min upplevelse är att ljudnivån är trevligare i bland annat Passat, det är ett mer dämpat, dovt ljud som jag gillar och chassit känns kanske också något mer dämpat, särskilt med DCC. DCC eller motsvarande kan man inte få till Tesla... Det framgår också av insamlade omdömen hos exempelvis svenska auto motor & sport att Tesla 3/Y ägarna har synpunkter på komforten, inte minst ljudkomforten men även fjädringskomforten. 3/Y har fått en hel del kritik avseende detta.
Ännu så länge finns det ingen riktig ersättare till Passat, men VW ID.7 kommer i kombiutförande.
Diskussionen om huruvida någon behöver/vill köra ett visst avstånd är ganska meninglös eftersom man har så olika liv och förutsättningar, det är sällan bra att beskriva för andra vad de behöver och inte behöver baserat på sina egna behov och preferenser. Vi kan säkert få fram lika många olika typer av behov som forummedlemmar här. Och det handlar inte så mycket om att kunna köra 70 eller 100 mil i ett sträck, utan troligen mer om att kunna planera sin resa helt själv, utan att behöva ta hänsyn till var bilen behöver laddas. Det är flexibilitet, full frihet. Man kanske vill köra 45-50 mil i ett sträck, men då vill man stanna precis där, och inte någonannanstans. Jag har rest med bil genom Europa med två barn många gånger och vet vad som fungerar för oss. Det fungerar inte för alla andra osv, men jo, då kan det vara så att vi återkommande vill köra exempelvis 55-60 mil i ett sträck och sen tar vi paus just precis där, därför att det passar väldigt bra med vår resplan. Det är en otrolig frihet.
Samtidigt uppskattar jag min elbil väldigt mycket, den är min favorit för all vardagsmobilitet och det självklara valet där. Efter tre-fyra år med elbil kan jag inte annat än rekommendera en elbil till alla som har möjlighet och jag skulle inte råda någon att köpa en ny förbränningsmotorbil av större värde för vardagsmobilitet om man inte har specifika behov som löses bäst med en förbränningsmotorbil.
Kort sagt, jag tycker inte det här med förbränningsmotorbil vs elbil är svartvitt utan det finns väldigt mycket att ta hänsyn till om man ger ger råd eller tar ett beslut.