6 bifogad(e) fil(er)
Lite mer svetsning och nya hål
Helkväll i garget igen.
Sydde först ihop det sista på bakänden.
Längst bak i reservhjulsbaljan så var det mycket rostporer (men inte hål). Valde att kapa bort det:
Bifogad fil 14327
Ny plåt i det hålet:
Bifogad fil 14328
Och till slut plåten mellan bakplåt och reservhjulsbalja (det är rakt, kortet som ser konstigt ut):
Bifogad fil 14329
Därmed så är det färdigsvetsat bak. Vänster hjulhus bak och vänster bakaxelfäste är ju klart sen innan. Så nu höger hjulhus och höger bakaxelfäste. Mycket sämre här, vilket det alltid är pga allt som hör tanken till som ökar rosten på vänster sida.
Härligt med rost bakom plasten som skyddar luftslangarna till tanken:
Bifogad fil 14330
Bortkapat:
Bifogad fil 14331
Det är så mycket rost i samma område här att det är svårt att ta en sak i taget utan behöver liksom frilägga från alla håll tills rosten är borta. Så har även tagit bort vänster bakaxelfäste, samma historia som på andra sidan fast värre:
Bifogad fil 14332
Detta område är klart sämst på bilen och det blir nästan att återuppbygga allt här. Men nu har det mesta som är dåligt borta, bara hålen i tvärbalken mellan bakhjulen som skall kapas rent, men där står pallbocken otrevligt nära så behöver ställa upp bilen annorlunda först.
3 bifogad(e) fil(er)
Tankpåfyllning fortsättning
Jag har fortsatt på den ologiska banan och gjort iordning frambromsarna (som inte skall monteras på länge...)
280mm ventilerade skivor från mk2 G60 med tillhörande ok och okhållare från MAPCO som INTE kräver adapter för att passa på mk1 spindel, synnerligen trevligt att det äntligen finns en lösning på detta :D
Lackat dessa med 2 lager 2K bromoksfärg:
Bifogad fil 14377
Sen har jag jobbat vidare med tankpåfyllningen. Kapat upp hålet och falsat plåten i bilen:
Bifogad fil 14378
Inte så illa på insidan heller. Inre plåten behöver lite svetsning, men kunde varit mycket värre. Efter ett par timmars massage så passar nu även den nya plåten perfekt. Denna skall ju limmas med 2K karosserilim och inte svetsas så då måste den passa perfekt, man kan inte tvinga dit den och lägga en svets som håller den på plats utan limfogen måste ha kontakt överallt.
Från insidan:
Bifogad fil 14379
Inga överraskningar här eller, std-mk1-rost, och ganska lättlagat. Kommer dock göra utsidan först, så har jag god åtkomst att rostskydda baksidan på den lagningen innan jag svetsar på insidan.
3 bifogad(e) fil(er)
Fortsättning tankpåfyllning
Garagepolaren bytte tankarmatur på sin 240 Turbo så det kändes som en tveksam ide att slipa och svetsa ;)
Så det fick bli lite hederligt plåtslageri med hammare, städ och sax.
Gjorde biten som skall sitta på insidan:
Bifogad fil 14381
Mer form i detta område än man kan tro så det blev en del krymp och sträck.
Svetsplatta för bältet, med rätt gänga och i rätt hållfasthetsklass.... med hålen gjorda i plåten också:
Bifogad fil 14382
Sen rensade jag ur mittkonsol, mattor mm för att förbereda inför byte av trösklar, även det utan gnistor :)
Bifogad fil 14383
Bytet av tankarmatur gick inte så bra så det blev inte klart, får se om det ges möjlighet att vara brandfarlig nästa gång eller om det blir fortsättning på annat.
3 bifogad(e) fil(er)
Fortsättning tankpåfyllning
Jobbat några kvällar nu igen och kommit en bra bit på tankpåfyllningen:
Rosten på insidan lagad, 2 lager 2K epoxy och tätat med karosserikitt:
Bifogad fil 14410
Plåten också målad med 2 lager 2K epoxy på insidan:
Bifogad fil 14411
Nästa gång skall denna limmas dit!
Parallelt med detta (torktider....) så har jag börjat förbereda golvet för tröskelbyte, hacka bort asfaltmatta:
Bifogad fil 14409
Är nog några kvällars huggande kvar :eek: