Ursprungligen postat av
Peter-C
Hej Peak.
Du skriver inte något om hur gammal bilen är. Hoppas följande inlägg kan lugna dig.
Garanti. Att garantin skulle börja om på ”0” är knappast rimligt då bilen gått 4000 mil och förmodligen har X antal år på nacken. Man valde att byta motor, men i sig har det ju ingen betydelse eftersom det lika väl kunde vara delar av motorn. Vad menar man med motor – motorblock inklusive topp med innehåll? Alla sidofunktioner kommer troligen från den gamla motorn?... Om man ser garantin mer som ett juridiskt avtal så inser man det rimliga att bilen bedöms utifrån ålder och körsträcka även efter motorbytet. Det är i detta sammanhang irrelevant att visa partier av bilen är utbytt ett visst datum, det har ju inte med avtalet/garantin att göra.
Oro för framtida problem. Den motortyp du relaterar till är oerhört spridd och sitter i många VAG bilar förutom Volkswagen. Uppdateringar av det som orsakar huvudproblemen har ju skett. Du råkade ut för detta så tidigt som efter 4000 mil vilket nog får betraktas som extraordinärt. I din situation hade jag bara kört vidare och konstaterat att problemen är åtgärdade på ett tillfredställande sätt. Det finns ingen anledning till oro. Dock hade jag i fortsättningen servat förslagsvis var 1500 mil om du inte gjort det tidigare.
Vad skiljer teknisk mellan versionerna. Jag vet inte, (förmodligen kamkedjan + ev. smörjning/sträckning av densamma). De som kan svara på det vill säkert veta årsmodell och kanske en del annat.
Kör på, det är slöseri att oroa sig när felet är åtgärdat!
Hälsningar Peter