Ursprungligen postat av
Siesta ST
...vilken bil!!!
Känner att jag måste skriva några rader trots ganska få mil på mätare. Tänkte det nog skulle ta några mer mil innan det skulle vara dags att skriva och komma med ett utlåtande.
Har blivit några mil sedan jag hämtade den i onsdags men vilka mil! Just nu har jag ca 40 mil på mätaren. Känner redan nu att det kan bli svårt att förklara för hustrun varför affären i grannbyn har bättre bröd än vad vi har hemmavid. Brukar ta hunden med mig för detta inköp på helgerna (hundbur får plats förresten!) men nu får det bli med bil…
Börjar med förbrukningen. Ligger nu på ca 10,3l/100km enligt färddatorn. Om den stämmer eller ej får nästa påfyllning visa. Vis av erfarenhet av bilars färddatorer är det bättre att räkna själv och sedan jämföra med färddatorn i bilen. Känns som glädjemätare just nu. Får antagligen be bilfirman justera senare om det inte stämmer. Manuell räkning får visa vad som är rätt eller fel…
Har tagit det relativt lugnt men ibland har gasfoten tagit över. Efter 1/2 år med DSG-låda i Passaten och avsaknad av bil med manuell låda har jag missa en del växlingar och även fått till en del ”kärringahopp”. Börjar dock vänja mig med att använda vänsterfoten så växlingarna börjar bli snabbare och bättre. Har märkt att Golfen är så jädrans stark och snabb på de låga växlarna att man måste ha koll på varvräknaren så att övervarvningsskyddet inte skall behöva träda in. Har missat det några gånger vid ca 140 km/h innan fyran skall skickas in…
Till sist vill jag bara säga till er som tror att chassit i en Golf R är för hård för ”vanlig körning” att det inte riktigt stämmer. Smaken är som baken kanske men jämför jag med min PassatV6 4Motion med sportchassi kan jag bara konstater att Passaten känns betydligt mer stötig. Har DCC i Golfen och det ÄR skillnad mellan sport och comfort. Svårt att förklara i ord, liksom mindre vibrationer i comfortläget. Återkommer i frågan med försök till bättre förklaring. Får kanske ta till sonens seismologiska program som han har i sin iTouch. Vetenskapligt? Vi får se..
En aning OT…
Vilket däckmärke har ni som har en Golf R? Min har Continental. Verkar/är kanon, tyst och med bra stabilitet. Som sagt lite OT men skall byta på min Passat. Den har nu (tycker jag) högljudda Pirelli. Pirelli eller Continental? Erfarenhet? Trodde förresten att däcken på en Golf R skulle var 235/40/18. Min, med leveransförsening som blev en 2011, har 225/40/18…
…fortsättning följer på en motorväg nära dig…