totgate: Något nytt ang. programvaran?
Utskriftsvy
totgate: Något nytt ang. programvaran?
Ja tyvärr, dom vill ha tillbaks Bluefinen. DHL kommer och hämtar den i morgon. Givetvis får jag tillbaks mina pengar osv... Dom kunde inte riktigt förstå varför det blev problem och måste kolla upp allting noggrannare. Det känns väl lite surt att man uppenbarligen släppt programvaran utan att testa den fullt ut. Dom har dock varit supertrevliga och hjälpsamma hela tiden. Dom trodde att felet eventuellt kunde bero på en annan typ av immobiliser här kontra den brittiska marknaden.
Ja det var surt. Hoppas de kommer med en lösning då farsan och morbror tänkt beställa inom en snar framtid. Det gäller Golf TSI 160 DSG -11 och Tiguan TSI 200 -09. Vore ju dumt att riskera samma sak utan att veta. Uppdatera gärna om du får reda på något nytt, så skall jag kontakta dom när det blir aktuellt...
På dem engelska forumen har det snackats om att 2010´orna har ett nytt ECU skydd som dagens trimboxar inte knäcker, dock har det sedan dess varit folk med 2010 GTI´er där det funkat så jag vet inte vad som är sant/rykte.
/N
Var ju grymt synd att det inte funkade. Var ju sugen att sätta i direkt när jag får min bil i början på Juli. Då får man vänta och bara nöja sig med sänkning och tona sidorutorna fram så länge. Var i kontakt med BSR men dom hade på gång sa dom men det verkar ta lite tid om man har DSG.
Var ner på Bugrun och lät Golfen få bli piskad en hel del! Det var enormt kul att få pressa denna under så kontrollerade former, och med sportläga på både växellåda samt stötdämpning så förde den sig exemplariskt på banan. Riktigt bra bromsar som inte tenderade att mattas speciellt på de var jag körde, var ett tio-tal. Ni som inte fått testa på lite bankörning, se till att komma ut på en bana med bilen och låt den gå för det som den klarar, superkul!
Displayen visade 112C på oljan... hehe den fick gå varmt, en avkylningsvarv som avslutning och sen lite tomgång i depån. Så nu är nog bilen allt inkörd! :)
Den är rätt lättkörd, men hade önskat lite mer överstyrning gentemot understyrningen, har svårt att jämnföra med annat då jag inte pressat annat på bana senaste tiden. :) Mätarfart runt 190 innan man fick ställa sig på hejdaren... Hade tyvärr ingen mätutrustning så det är mätarna och klockan som fick ge en fingervisning.
BTW, Stod vid sidan av på lördag em. och kollade lite när ni var ute med bilen, rätt gött ljud i den, visslar till bra när ni gav gas. :)
Grymt fint jobb med den också.
Tog tid på mig själv från start och mållinjen, ett flygande varv. 1min 44sek på 3km slingan.
Då hade jag ett rent varv, ända tills sista två kurvorna vilket var synd då man inte kunde komma ut med bra fart på start och mål -rakan. :)
Det är med sorg i hjärtat jag måste sälja min R :-(. Jag har fått andra uppgifter och måste ha en större bil i firman. Eftersom jag just nu inte har råd med två nya bilar måste R:en gå. Om någon är intresserad kan ni PM:a mig så ringer jag upp. Den är leasad på mitt företag så det går att ta över min leasing om man skulle vilja göra det. Bilder och sånt finns ju tidigare i tråden.
Hej!
Jag hoppar in i tråden lite.. Någon annan som använder bluefin? Till villken motor?
Själv har jag en 1.4 tsi 160 hk som jag tycker vore kul att få lite mer fart på. Någon med erfarenheter??
Är motorn för liten för att det ska vara lönt att trimma den. Har hört så mycket olika.
Köp en och testa, är ni inte nöjda så är det bara att skicka tillbaks den och få pengarna tillbaka. Dom har som sagt en mycket bra kundservice och försöker verkligen fixa saker snabbt och proffsigt. Ni kan ju kontakta den här killen och fråga... Michael.Alvey-Anderson@superchips.co.uk
Nu har rototest bromsat Scirocco R med manuell låda och 99 oktan. Resultatet är helt ok, 266 hk och 353 Nm på drivhjulen samt en mycket fin och jämn momentkurva. Det ger ca 290 hk i motor! Även GTI VI -10 har bromsats med imponerande resultat, 216 hk på hjulen, dvs ca 235 hk i motor! Inte undra på att Golf/Scirocco R och Golf GTI går bra redan i originalskick!
De hade även bromsat Cupra R, men med 95 oktan vilket visar sig direkt med ojämn momentkurva. Det gäller att tanka rätt om man vill ha ut all effekt i hela registret.
Det är väldigt intressant, men jag märker att GTI med DSG verkar tappa ca 10hk om man jämnför med manuella? Ska verkligen det bli en förlust med automaten?
DSG har ingen momentomvandlare vilket gör den bättre än en tradtionell automat. Sen så vill jag minnas att jag läst att den har något högre förluster (i alla fall den variant med smörjning) än en vanlig växellåda, men det handlar absolut inte om 10 hk.
En anledning till en skillnad i effekt kan vara olika bränsle, men samtidigt är det främst moment på låga varvtal som påverkas av sämre bränsle då knack är tidberoende. Troligtvis är det bara individspridning.
Har det här redan skrivits i tråden säg till så tar jag bort det. Allt är klippt och klistrat från en tråd på Zatzy.com
Tyskt tuner test av Golf R. Alla bilar hade DSG-låda.
Med Steg 1 (310hk & 410nm) från Hohenester var tiderna:
0-100 km / h 5.2 s
0-200 km / h 20.0 s
0 to 402.32 m 13.45 s
BTS Racing (325hk & 450nm) tror det var motsv steg 2 alltså med cat-back:
0-100 km / h 4.6 s
0-200 km / h 18.0 s
0 to 402.32 m 12.98 s
MTB (325hk & 460nm)
0-100 km / h 4.8 s
0-200 km / h 18.0 s
0 to 402.32 m 13.04 s
Rothe (338hk & 500nm)
0-100 km / h 4.3 s
0-200 km / h 16.9 s
0 to 402.32 m 12.62 s
Länken till testet:
VW Golf R: Tuning - autobild.de
Samt densamma, men översatt genom Google:
Google Traduire
Bra tryck i bilarna!!
Intressant att mod för ~30 tkr kan ge en bil som klipper 100 på 4,6s.
Ja, det är riktigt fina prestandasiffror. Några av testbilarna är ju nere på RS4- och 997-tider.