Mötte Lassie... Nej, men väl en vit R utanför Gävle i kväll, närmare bestämt i Valbo. :) Nån som finns här på forumet?
Utskriftsvy
Mötte Lassie... Nej, men väl en vit R utanför Gävle i kväll, närmare bestämt i Valbo. :) Nån som finns här på forumet?
En liten film från när jag var och körde på björkvik. I den röda sitter PSJ här på forumet! :)
http://www.youtube.com/watch?v=_tdcK...layer_embedded
GTI´n gör helt klart en bättre start men hade ändå förväntat mig mer från R´en.
/N
Med tanke på att BSR uppger 240 hk och 342 nm för sin programvara för GTI så är det väl inte så konstigt att den går nästan lika bra som en R (270 hk och 350 nm). R:en väger 220 kg mer och har säkerligen något mer förlust i transmissionen.
Uppdatera R:en till drygt 300 hk och drygt 400 nm så blir det nog andra bullar... =)
Det är synd att han tjuvstartar lite, men grymt jämnt ändå, är ju inte många billängder jag vann med de gånger vi fick likvärdiga starter.
Från att ha gått till att säga NoNo till trim så börjar det suga lite i köptarmen... ;) Funderar på ett stertman då kanske, eller är BSR bra? Dom får man ju en box med vilket är rätt smutt.
Ne det är sant vikten gör sitt, skulle vara intressant om nån bänkade en R i svenska förhållanden, VW har ju ofta lite mer krut än pappret anger.
Jag är sjukt nöjd med min R, den går riktigt bra, mycket effekt som delvis maskeras av att den är rätt linjär.
Upplever lite turbo fördröjning men det är nog enda kritiken.
Chassi & drivning är underbara, känns inte alls framhjulsdriven, och DCC är grymt, man känner uppenbar skillnad mellan dem olika lägena och i sport är den verkligen stenhård!
Någon som hört nån update från BSR ?
/N
Varför inte en Bluefin från Superchips om man vill ha en handenhet? 308 hk och 408 nm för drygt 5000:- inkl. frakt och support. http://www.mybluefin.co.uk/ Har hört mycket gott om Superchips, dessutom verkar de vara "THE ONLY OFFICIAL TUNING PARTNER TO VOLKSWAGEN RACING."
Farsan får snart sin nya Golf GT TSI 160 DSG och skall förmodligen testa Bluefin...
Ok, nu har jag beställt en Bluefin till min R, skall bli mycket kul att testa:-)
Impulsköp är bäst.. ;-)
Intressant! Är ju inte så farlig peng, för nått man får en dosa med. Om de är väl ansedda kanske man kan köra på det. Det som är, är ju ifall man får problem, för det lär ju inte komma till sverige och laga felet om man nu skulle kunna bevisa att felet ligger hos dem eller om man har nån sorts motorgaranti etc från dem.
Just det, nån som har koll på insug till R? Ska väl bara å köpa samma som till Audi S3 8P men hittar få leverantörer på nätet? Nån som sitter på nått hett tips? :)
Absolut, jag tänkte mest på att det är enklare med support från en handlare du kan åka till och få ett personligt bemötande än en som finns i ett annat land och pratar ett annat språk. Det är som upplagt för problem med dig mitt emellan. Mitt enda orosmoln, men som sagt ibland måste man chansa lite. :)
Jag har faktiskt ringt och snackat med dom på Bluefin, otroligt trevliga och tillmötesgående. Dom sa att det bara var att höra av sig så skulle dom göra allt för att hjälpa till om det var något strul eller om man ville ha ändringar i mjukvaran osv... Jag tror inte det blir bättre om man beställer ifrån T.ex Stockholm (Åtminstone för mig som har 350 km dit) Enda kruxet är väl om man möjligen har problem med engelskan men dom talar en mycket ren och lättbegriplig dialekt i Birmingham.
För att inte tala om att engelskmän (och många andra) är generellt betydligt seriösare och mer hjälpsamma än svenskar.
Beställer mycket grejer från hela världen utan problem (hittills). Beställer jag någon enstaka gång från Sverige så blir det allt som oftast strul och löjligt dyrt...
Skall också prova Bluefin nästa gång jag får tillfälle att uppdatera...
Nu har min R passerat 1100 mil efter en liten tripp ned till kontinenten. Bilen funkar riktigt bra på långtur och den hävdar sig väl i vänsterfilen på autobahn (det finns en anledning till fartspärren vill jag lova..). Jag fick chansen att mäta R:en mot div likvärdiga bilar som BMW 330i/d, 335d, Merca C/E350 av senare modell, GTI V/VI. Den enda modellen (om man bortser från en Ferrari 599 som blåste förbi i brutalt hög fart) som var svår att rå på var dieselloket 335d som gick riktigt bra i fart.
PSJ: imponerande fart du har fått på din GTI!!!
För att vara korrekt så är Superchips partner i den engelska importörens VW cup. Vilket inte ska förväxlas med fabriks verksamheten hos Volkswagen motorsport.
Men det finns balla prylar att beställa med Volkswagen Racing märken på:
http://www.volkswagenracing.co.uk/Tu...ts%20Home.html
Dazzin, det är bara att köpa!
Det sköna med dosa är att man inte är beroende av att någon annan ska trimma ner om man av något skäl skulle behöva det.
Jag är lite småsugen på att fortsätta pumpa upp min GTI men måste undersöka vad som kan göras och vad det kostar... Golf V har betydligt mer trimdelar än sålänge så det är lite surt.
En sak som skilljer R mot GTI (förutom hela motorn) är att den har k06 turbon och GTI har k04. skulle vara kul att byta upp sig :D