Kan bara hålla med att det är en skön framvagn.
MEN en lite komplicerad att göra hjulinställning på.
Bilen kommer att bli något högre än nu,med s-hjulen kan jag lova.
Eftersom 195/65/15 Är en för mjuk stomme.
Ja du fattar nog heheheh........
Utskriftsvy
Kan bara hålla med att det är en skön framvagn.
MEN en lite komplicerad att göra hjulinställning på.
Jag tänker inte trampa nån på tårna här och självklart ska jag göra en hjulinställning på våran med. Men, när jag sänkte 40mm igår stod ratten helt rakt, och den drog igenting åt nåt håll vare sig innan eller efter... Är det samma framvagn på 02orna också eller? För man har väl egentligen inte loss nånting som kan påverka styrgeometrin förutom att fjädern bil kortare då?
Ser låg och fin ut :) Najs Passat!
Det som ändras är S-kurvan och toe-vinklarna när du sänker bilen monterar kortare fjädrar.Citat:
Jag tänker inte trampa nån på tårna här och självklart ska jag göra en hjulinställning på våran med. Men, när jag sänkte 40mm igår stod ratten helt rakt, och den drog igenting åt nåt håll vare sig innan eller efter... Är det samma framvagn på 02orna också eller? För man har väl egentligen inte loss nånting som kan påverka styrgeometrin förutom att fjädern bil kortare då?
Sen handlar det om hur var dom från början etc etc etc.
Olika från fall till fall hur mycket det märks och inte märks , märks det inte på ratten brukar det märkas på däckslitaget.
Men du ändrar alltid S-kurvan och toe vinklarna när du sänker en bil med multilinkframvagn , det är ofrånkomligt med tanke på hur framvagnen är uppbyggd.
I mitt fall märktes det mycket , men då kan det å andra sidan vara så att bilen fått smaka mycket trotoarkant etc i början av sin karriär....med tanke på att den levt sina 4000 första mil som hyrbil & dom brukar få smaka stryk.
Får min föv inställd på tisdag av en kollega som en fena på den biten , så för mig är det ingen big buisness....bara irriterande att jag just i detta fall hade haft nytta av att kunna 4-hjulsmätning & kunna fixa det själv o jag antar att det är det jag hakat upp mig på.
Just nu är den mer som än orm än ett strykjärn efter vägen. =)
Barum vinterhjul är inte känd för att ha mjuk stomme kan jag tala om. =)Citat:
Men spelar egentligen ingen roll.....just nu känns den nästan för låg.
Får man skriva så?? ;-)
Jag börjar bli gammal. =/
Ser bra ut, Eller svårt att säga ut sommarhjul men det kommer nog se bra ut =) Vilka bilar är det som har multilink? Skall höja min bil lite på måndag (skruva på coilsen)
Vad kostar W8 belysningen?
Kring 300:-
Kommer inte ihåg exakt , men den var ganska billig.
Igår inträffade en incident som fick min vänstra sida på fronten ink allt bakom den utom Kylare,kondensor oc IC att sätta livet till.
Fick en rejäl frontkyss av en skoda felicia som skulle svänga in på den väg där jag stod still.
Felician ville dock inte svänga utan gick rakt fram i kurvan.......och frontade min vänstra sida....för att göra historien kort.
Vi redde ut situationen på plats och fyllde i skadeanmälan samt händelseförlopp.
Viktigaste enligt mitt sätt att se på saken va att ,Ingen kom till skada och det enda som blev skadat var bilarna & en bil går som sagt att laga.
Så här såg fronten ut igår , vid första anblick inte så farligt......tills man börjar riva och titta efter bakom.
I princip allt var i smulor inklusive att skärmen hade vikt sig innåt och fått sig en knäck.
IC:n hade klarat sig med en hårsmån.
Efter en morgon med div ringande till försäkringsbolaget , inskickande av skadeanmälan etc etc fick jag klartecken under dagen att laga bilen eftersom den är helförsäkrad , hade den varit halvförsäkrad hade jag varit tvungen att invänta svar från den andra förarens försäkringsbolag för klartecken pga av att det ska utredas vem som var vållande och ska betala.
Nu lagar jag bilen , betalar självrisken på vagnskada.
Självrisken regleras sen beroende på vem som var vållande....dvs visar det sig att jag inte var vållande (vilket jag inte var i det här fallet) så får jag tillbaka självrisken av mitt försäkringsbolag.
Andra alternativet är som sagt att vänta.....vilket jag inte vill pga av att jag är beroende av bilen & inte vill ha hyrbil.
Anser att jag ska inte behöva bekosta en hyrbil i flera veckor för att jag blivit påkörd.
Därav gör jag som jag nu gör.
Nog om det.
Tänkte först lämna jobbet helt och hållet åt plåtkillarna....men deras arbetsbelastning är väldigt hög just nu så väntetiden är 4-6 veckor.
Med tanke på att jag ej hade lust att vara utan bil , så åkte jag på att göra jobbet eftersom vi har lite lugnare och mer tid på våran lilla avdelning. (Vi brukar hoppa in åt jobba med att riva sätta ihop plåtskador när killarna har fullt tryck)
Rivit lös lycktan och tittar man noga ser man att frontplåten är knäckt samt att det är en rejäl buckla på krockbalken......balken gjorde ett bra jobb måste jag säga.
Så nu står bilen nedriven och en hög delar är beställt.
När jag ändå ska lös med frontplåten eftersom den ska bytas så ska jag slå 2 fluggor i en smäll.
Byter kamremmen & vattenpumpen samtidigt eftersom allt ändå är nedrivet.
Bekostar naturligvis det själv ur egen ficka om någon undrar , dvs kamrems jobbet gör jag på fritiden och delarna bekostar jag själva.
Så slipper jag riva halva bilen engång till.
Så här såg bilen ut idag när jag rivit lös allt som var trasigt utom frontplåten som får sitta på en stund till.
Nu inväntas en hög delar varav endel ska på lack. (skärm + stötfångare)
Sen är det förhoppningsvis bara att sätta ihop och åka.
Endel kanske tycker det verkar lyxigt att kunna laga sin egen bil , på arbetstid och få betalt för det.
Men jag kan säga att det känns inte särskilt lyxigt.....jag hade hellre haft en okrockad bil. =(
Nu får jag istället prova på hur det känna att vara kund...på min egen arbetsplats.....frågan är vem jag skäller ut om jag inte är nöjd med jobbet? =)
Blev en lång historia av det hela men så ligger det till i nuläget när något man inte tänkt sig händer.
Tråkigt, Men det verkar ju lösa sig bra så det är ju en fördel!
Hej.
Väldigt ledsamt Hennrik när sådant händer.....
men som det är så är det.....
bilar görs på löpande band,meniskor levereras
först inom 9månader och då inte ens klara att skickas
på enkla ärenden till postlådan ;-) Skönt att inget händer er......
MVH/Bengan.U
Har tyvärr ej blivit något skruvande de senaste dagarna pga av ett elakt ryggskott i fredags morse så bilen har snällt få stå på jobbet.
Tog dock med mig min far ikväll och for på jobbet för att prova vingarna , dvs om nedre delen av kroppen ville vara med & var mogen attt börja knega 07.00 imorgon.....vilket den visar sig vara någorluna iaf. =/
Vi rev bort frontplåten för att förbereda ett kamremsbyte under veckan. (Frontplåten är som sagt trasig efter påkörningen och ska bytas)
Och jag kan säga att ibland har man tur i oturen.....för remmen såg inte vacker ut.
Till att börja med så låter spännaren till generator/fläkt remmen som en skallra.
Spännaren för AC remmen var rejält glapp.
Kamremmen har börjat separera på ett par ställen. (remmen är av sk sandwich konstruktion dvs lager på lager).
Knäppte ett par bilder och naturligvis så var det med en kass mobilkamera , vilket var synd.
Remmen ser ut som såhär. (Motorn står ej i ÖD-läge så haka inte upp er på det,jag vet att den inte gör det).
Det ljusbruna mitt på bilden ungefär vid "nollan" är en skada på remmen.
Där har den börjat fransa.
Tittar man noga längre åt vänster på bilden ungefär mitt på remmen ser man ett långt svart streck.....där har remmen smått börja separera från sina lager.
Kan meddela att remmen gått 14000mil ganska precis , så att vänta till 18000 innan man byter är motormord.
Iofs om man läser noga är intervallen 18000mil alt 6 år & bilen är 6 år.
Så till alla som hävdar att man visst kan köra 18000mil på remmen.......ni kan få min gamla det är ju 4000mil kvar på den. ;-)
Så här såg det ut när jag släckte och gick hem.
Rena drömmen att byta rem & v-pump nu. ;-)
Över & ut.
går framåt med passaten, fortsatt lycka till!
Såg inget vidare ut den remmen.. Tur i oturen som sagt!
Oooopppsss, kanske något att sprida inom VWs serviceorganisation ;-) Alltid lika roligt när servicedesken rekommenderar byte vid 18 000 mil :D Kul med foton på dårskapen!
Fick bilen klar förra fredagen efter kyssen med skodan & idag åkte sommarfälgarna på.
Bilderna är i vanlig ordning knäppta med mobilen och föreställer en skitig bil.
Riktiga bilder blir när bilen är ren och solen skiner.
Passade även på att bygga bort låscylindern på förarsidan , iom att nyskärmen + stötfångaren skulle in på lack vid krockrepet.....så passade jag på att slinka in en täckkåpa också. =)
Har tänkt bygga bort den länge & nu dök läget upp med gratis lack.
Låscylinder bortbyggd
Är mycket nöjd med fälgarna ihop med 35mm sänkningen = Lagomt.
Bilden ljuger lite grann eftersom jag har vänster framhjul nere i en grop = ser högre ut än vad den är höger bak.
Har lite mer planer innan jag känner mig nöjd med bruksbilen , vi får se när det blir även vad som snurrar i skallen . ;-)
Snyggt och Lagom blev det ja.
Ser riktigt bra ut det där! Skönt att det löste sig så pass bra med bilen efter krocken.
Håller med, ser bra ut nu!
Gött att det gick bra att få ordning på bilen.
Idag lämnade jag in bilen på filmning av bakrutorna , för att få ner solljuset bak i bilen eftersom sambo och minior färdas där.
Bilen lämnades in hos http://www.lulesolfilm.se på förmiddagen och hämtades på eftermiddagen.
Eftersom jag inte är så mycket för solfilm på bakrutor så ville jag ha en ganska ljus film men som ändå insynsskyddade så jag valde HP SUPREME 22 på sidorutorna och för att maximiera insynskyddet bak så lades en aning mörkare HP SUPREME 16 på bakrutan.
Resultatet är enligt mig en rätt diskret förändring. =)
Dyrt men väl värt varenda krona.
Nu måste man bara låta bli att dra ner rutorna dom närmaset veckorna eftersom filmen ska bränna fast mot rutan.
Var inte så tokigt det där.
Hjälper otroligt mycket mot värmen.
Riktigt snyggt!
Så ska en brux se ut! ;)
Lagom ljus-genomsläpp, ungefär något sådant jag funderat på till silverpilen.
Mycket smakfullt!
Gillar inte när det ser ut som "svart knullplast".
Lagom ljus är snyggast!
Exakt dom orden använde jag när jag ringde och bokade in bilen. =)Citat:
Gillar inte när det ser ut som "svart knullplast".
Jag la ribban direkt.
Nu har man börjat hänga på e-bay också , främst tyska.
Det roliga är att jag kan inte ett smack tyska förutom ett par fula ord.
MEN......på fredag får jag ett 3.3kg tungt paket från "das uber alle land". ;-)
Jag har för ett par veckor sedan handlat på e-bay för första gången i mitt liv.
Får väl se om det är ett par tegelstenar eller............ja just det något till bilen. ;-)
Var och hämtade mitt tyska paket idag.
Innehöll det jag budat på nämligen ett par bakljus. =)
Orginal bakljus & inget annat.
Hade ett bakljus som tog in vatten och såg mindre roligt ut i mina pettimeter ögon.
Men nu är det åtgärdat.
Så var det med den saken.
Trevligt :) Är du nöjd med bilen så här långt?
Nöjd med funktion/kvalitet/komfort och säkerhet är jag alla dar i veckan. =)Citat:
Trevligt :) Är du nöjd med bilen så här långt?
Men man kan ju alltid förbättra lite detaljer på den.
Ser ju betydligt trevligare ut nu än när jag köpte den.
Helt orginal.
http://images.fotopic.net/yr41g9.jpg
Lite lätt modifierad ett par tusen spänn senare
http://images.fotopic.net/y6fj40.jpg
Klar förbättring på utseéndet iaf :-)
Henrik, ska du inte hänga på krom-railsen? tror det skulle passa bra fast du inte har resten av highline-paketet.
en nerlackning hade nog suttit som pricken också :-)
Dom är så satans dyra. (kostar nya ca 2500:- sidan).Citat:
Henrik, ska du inte hänga på krom-railsen? tror det skulle passa bra fast du inte har resten av highline-paketet.
Beggade finns ej att få tag på , har damsugit alla sveriges skrotar 6 månader nu & på E-bay verkar det inte finnas heller till humana priser.
Även hållit koll efter bilar som f-bolagen löser in hos oss
men ingen har varit highline. (Vi brukar då få köpa loss delar av storsund till bra pris innnan dom hämtar bilarna).
Men jag letar.
Har listerna till bakre stötfångaran från en highline liggandes hemma.
Ska bara samla ihop så jag har främre också..sen är det ju inte helt omöjligt jag köper dörrlisterna.
Nackdelen är att dom är flera ggr dyrare än vanliga lister & sen tillkommer lack.
Iofs är det halva tjusningen att samla på sig delar som sedan blir en helhet. =)
Det var jag personligen som demonterade do och jag hade säkert fått dom om jag hade velat.Citat:
Haha det där känner jag igen =) Du skulle ha smugit undan alexanders kromlister när han tittade bort när ni demonterade hans passat innan lack =)
Men dom är limmade och totalt omöjliga att få lös så dom går att åternvända dom igen.
Dom har en tendens att "rulla ihop sig" när man tar lös dom.
Idag blev den tvättad & kameran var med.
Och när jag putsade rutorna på utsidan så upptäckte jag något som ser ut som damm innanför solfilmen.....på alla sidorutor. =(
Vita prickar innaför filmen ser inte bra ut i mina ögon , iaf inte när man betalt ett proffs för att göra det. (Är 1 års garanti på jobb och 10 på film).
Blir att reklamera jobbet & hoppas på att det blir bättre gjort.
Känns trist , men när jag lämnar bort något så förväntar jag mig att det ska vara tipptopp.
Ska ringa killen som filmade imorgon och höra vad som skett.
Kanske ska vara så innan filmen bränt fast , men i mina ögon ser det ut som skit innanför filmen & det går definitift bort i min värld.
Höll på att bryta ihop.
Tur så syns det ej på bilderna. ;-)
Mycket snygga bilder...
Tråkigt sånt med damm och skit där, har man sett det sen irreterar det en hela tiden...
Jo det är just det & det är rätt mycket så det syns rejält.
Känner att det är något som måste gått fel när han filmat , för jag har sett 20tal bilar han filmat + att jag själv för många år sedan lät filma en bil hos honom & resultat har alltid varit pedantiskt felfritt.
Så jag är övertygad om att han aldrig skulle lämnat ifrån sig bilen om han själv sett det..det syns ju så klart och tydligt nu när rutorna är rena på utsidan.
Nåväl , det löser sig säkert.....men jag kan inte låta bli att haka upp mig på det.
Fixar sig säkert det där.
Men snygg på bild är den ju iaf.
rutorna putsas, putsas, putsas och sedan pudras, filmen läggs på, värms
och formas efter rutan, temporärt skärs efter rutan, sprayar insidan, river loss
plastfilmen från solfilm, sprejar även där, och sedan monterar filmen och drar ut
vätskan man sprutat på, så det tycker man ju givevis att det inte ska kunna hända.
Håller helt med dig, lämnar man bort jobbet så väntar man ju sig resultat,
annars kan man lika gjärna göra det själv, vilket jag också gjort många gånger.
Visar du rutorna gör han säkert om jobbet det tvivlar jag inte på!
Snygga bilder på pärlan iaf, funderar också starkt på att lägga film på rutorna,
men då vill jag ha lite ljusare och hela vägen fram.