Volkswagens fusk med Dieselmotorer
Citat:
Ursprungligen postat av
magoo
Jag har liksom dig en audi med fuskmotor.
Om jag förstår saken rätt är det ett 15 spel med co2/nox så motorn kan inte uppfylla både avgaskraven och förbrukning/effekt.
Något får stryka på foten åtminstone om man bara ska fuska med mjukvaran ( som VAG brukar göra).
Skall bli intressant om jag kan få köpet att gå tillbaka pga detta och köpa bimmern som jag hade tänkt från början.
Läste en intervju med Volvo-älskaren Robert Collin och han sa att det var högst osannolikt att man kunde häva köpet i EU. Våra konsumentköplag är inte så stark här. I USA är det en annan femma.
Däremot så verkar de flesta "kännare" att det inte räcker med bara mjukvaran. Utan att någon form av hårdvara krävs också.
Sent from my iPad using Tapatalk
Volkswagens fusk med Dieselmotorer
Citat:
Ursprungligen postat av
AXL72
Konsumentverket gjorde något uttalande för ett par dagar sedan där de ansåg att svenska ägare skulle ha rätt att kräva sina pengar tillbaka om de köpt en bil med den felaktiga mjukvaran. Blir intressant att se hur det kommer att utveckla sig.
Men Konsumentverket är väl bara rådgivande i sådana beslut? VW lär väl ändå inte få mer badwill ändå? Dom lär ju kunna lösa det på samma sätt som Citroën och Peugeot har gjort (Ad blue?) med någon tillsats? Lär ju bli billigare än att återkalla 200,000 bilar till Blocketpris.
Sent from my iPad using Tapatalk