. Hur botar man produkten ?
Utskriftsvy
Tyvärr är det bara att glömma dfreeeze :(
Jag har provat att ställa en fråga till mailadressen som BOJO65 skrev, men får inget svar.
Ändra: Det lite tråkiga är att jag läst att dfreeeze skulle fungera fram till att 2G/3G nätet släcktes, tyvärr blev det tidigare.
Vet nån mer om hur denna pryl integrerade sig i bilen?
Skickade den kommandon via CAN-bus?
Tyvärr har ju modulen ett inbyggt SIM-kort som inte går att byta. Tror det blir svårt att lösa iom att Digades lagt ner allt angående dfreeeze?
Det finns ju alternativ, men det betyder ny hårdvara, ny installation, ett simkort. Dock kompatibelt med 4G LTE så hyfsat framtidssäkert.
https://www.danhag.de/de/
Jag vet inget om denna produkt, den för mig verkade vara till för att fjärrstyra värmaren med mobilen via en molntjänst.
Men som elektronikpulare var jag tvungen att fråga, om den hade en enkel uppgift i bilen kunde man löst det med nåt annat.
Dock verkar den ha gjort mycket mer än att startat värmaren.
Mitt svar är inte att ta gift på. Det kan ju vara så att prylen aktiverar värmaren, precis som fjärrkontrollen, och värmaren i sin tur styr resten av funktionerna i bilen.
- - - Uppdaterad - - -
Jag har installerat några Defreeze i Golf och Tiguan. Det tar en halvtimme kanske, med mitt mått svårighetsgrad 2 av 5 om man är lite händig. Det som tar tid är att demontera tillräckligt mycket av inredningen för att komma åt att montera kabelhärvan, som är plug and play med färdiga kontakter.
Tror du att dfreeezen tar mycket ström nu när den väl förmodligen söker nät hela tiden? Eller Digades har kanske inaktiverat den på något sätt?
Konstigt, jag har mailat Digades flera gånger, både via formulär och min privata mail, men får inga svar alls. Märkligt också att vi med dfreeeze inte fått någon information eller att man tydligt skriver om det på hemsidan. Riktigt dåligt :(
Ja det var redigt surt at Digades lade ner dfreeeze, och nu vet jag ju varför de tre mail jag skickat till dem om varför det inte går att förnya abonnemanget längre inte har besvarats. Och de har inte varit direkt tydliga med att skicka ut info om detta och varför eller när. Men jag hittade nyss info om det i alla fall
https://www.dfreeeze.de/de
Nu är ju då frågan vad man ska hitta ni, om det finns nån vettig ersättning som är mer framtidssäker och inte kostar skjortan vare sig att köpa och få monterad, eller vad gäller abonnemang etc. Såg att nån tipsade om danhag här ovan, men är det någon som har nån erfarenhet av den produkten…?
Vill ju absolut helst ha möjligheten att fjärrstyra via mobilen som med dfreeeze, så man slipper en extra grunka på nyckelknippan och inte är beroende att vara inom räckhåll, plus att kunna ställa in timer när man vill utan att behöva sätta sig i bilen och knappa.
Danhags produkter har funnits läääänge på marknaden.
Till danhag behövs ett SIM-kort och såklart ett abonnemang till det.
Det gäller alla liknande eftermarknadslösningar som fungerar genom kommunikation genom mobilnätet. Är funktionen inbyggd i bilen från början betalar du för tjänsten (mobilkommunikationen).
Bad VW installera DFreeeze i min Tiguan 2017 när jag hade inne den på service 2020. Nu blev jag precis som alla andra utloggad när jag skulle dra igång värmen i bilen och såg här i tråden att bolaget gått i konkurs.
Vad gör man nu? Såg att någon skrev om danhags produkter? Något att rekommendera? Vad kan det kosta att installera?