Köpa en bil för 400k+ och sedan fundera över att skatten blir dyr????? :-)
Utskriftsvy
En till som blivit med "R" men verkar få vänta (för) länge till leverans. Verkar som leverans blir v29 men har känsla av att det kan bli senare med tanke på vad som skrivits i annan tråd men hoppet är det sista som överger en...
Spec som följer:
* 4 dörrar
* Silvermetallic
* DCC
* RCD 510 Dynaudio Sound
* Förvaringspaketet
* Parkeringsensorer fram o bak
* Tonade rutor
* Sidokrockkuddar
* Läderklädsel
Alles...
Nu börjar den långa väntan!
Då har man klämt 10 mil idag då. :) DCC gör lite nytta för de som undrar.
Bild innan jag lämna jobbet idag
http://www.geting.se/viewimage.php?i...0_21.07.45.jpg
DPC, Jepp sommarsulor på, vinterdäcken har jag inte ens funderat på än. :) Men timingen känns klockrent har precis sätt bilar börja soppa grus så nu suger det rejält i gasfoten. :D
Siesta ST, ingen dålig bil det, ska bli kul å se den i Silvermetallic! :) 16 veckor är väl inte så dumt om de nu lyckas hålla det.. kanske blir tajt med semestern...
Tuvor! Gryymt fin, och gryyymt vit! :D
13 timmar kvar!
Hur många är vi på forumet med en R? Blir jag 4e?
....får bli sen semester iår...
Jag går själv i tankarna om att beställa en "R"
Jag har dock lite beslutsångest om jag ska välja tygstolarna eller R skalsportstolar i kombination med 4-dörrar. Jag har inte provsuttit dessa stolar, hur sitter man som en lång person (192) i stolarna med tanke på att det inte går att justera något nackstöd. Är de värda den extra kostnaden eller är originalstolarna bra nog?
I övrigt har jag specat den i rising blue och följande:
* 4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
* Radio RCD 510 Dynaudio Sound
* Dynamic Chassis Control (DCC)
* Parkeringssensorer fram och bak
* Mörkare tonade rutor från B-stolpen och bakåt
Enligt katalogen finns det ju ett sportpaket men som jag förstår det kommer alla svenskar bilar med den svarta optik som jag är ute efter?
Originalstolarna är mycket kompetenta. De har bra sido och lårstöd samt en mycket trevlig klädsel. De är minst sagt bra nog! Skalstolar är ett mycket dyrt tillval, men du får å andra sidan en mer unik bil och det är upp till var och en att värdera den känslan. Jag valde originalstolarna.
Du måste välja sportpaketet för att få svart optik i framlyktorna. I paketet ingår förutom optiken 19" och tonade rutor (samt lite mörkare baklyktor, tror jag). Se bilder på min bil på sidan 19 så ser du hur bilen ser ut utan sportpaket.
Jag bytte till sommardäck igår och kan meddela att det blir en viss skillnad i känsla och grepp..
Tur att jag fick reda på detta innan, ang. svart optik dvs. Hade blivit bitter om jag fått en med kromet när jag förväntat mig svarta. Trist bara att man får 19" med svart optik. Skulle nöjt mig med svarta 18" om det funnits.
Edit: Finns det några stänkskydd som går att montera på Golf R? Vill inte blästra bilen på vintern.
Underbar bil är mitt betyg! Har klämt runt 15 mil idag!
Men en fråga till er andra R innehavare, hur är det med förbrukningen i början? plågsamt svårt att hålla sig på en vettig nivå.. 9.9 som minst på 114km/h på motorväg på farthållare. Med lite gas och så, så slutade dagsturen på 1.2.. :D
Grymt bett i däck och motor, med DCC är chassit riktigt kul, jämnfört mot en GTI är det inte alls mycket hårdare, om äns hårdare. Så det kanske är ett rätt vettigt val..?
Det är svårt att inte gilla Golf R! Grattis till bilen!
Jag har 8.8 i snitt på de 400 mil som jag har lagt, dock mest med vinterhjul och med riktigt blandad körning (gasa, lugnt, långtur, korttur). Jag bytte till sommardäck för ett par dagar sedan och då gick förbrukningen upp med minst 0,5l/100 km. Sommardäcken rullar betydligt tyngre än vinterdäcken (i synnerhet när det bara är ett par plusgrader) och du som har 19" straffas med ytterligare en cl eller två per mil. Räkna med en inkörningseffekt på ca 3 % så förbrukningen kommer sjunka en del med tiden och så blir den betydligt bättre när det blir varmare ute så man slipper kallstart och däcken får rätt temperatur.
Hade jag vetat hur hård fjädringen är när jag beställde bilen så hade jag inte tvekat att välja DCC. Utan DCC så är R:en betydligt hårdare än GTI:n (förra och nuvarande).
Ja vi får se vart det slutar. :) Grymt nöjd med bilen, går ju åt lite mer stålar på nöjeskontot bara :D
Min förra Audi A4 TSQ 220HK -06 var specad till 0.9 och det var inga bekymmer att hålla sig under det, så det vore ju kul om man kom i närheten av golfens specade förbrukning. Men då hade jag iofs 17" på audin, så det är ju som sagt klart att det påverkar in en hel. Men just motorväg i 110 på farthållaren borde ju inte behöva dra över litern... tycker jag. :) Hur stor är tanken? Är den 55liter?
Det är alltid en viss inkörningseffekt för en ny bil och det handlar om drivlinan som i detta fall har 4WD => ganska stor inkörningseffekt. 110 km/h i jämn fart med en yttertemperatur över 15°C bör inte dra speciellt mycket mer än 8,5. Passa dig dock för farthållaren som kan addera en hel del förbrukning vid kuperad motorväg. Tanken sägs vara på 60 liter, men jag har inte lyckats att få i mer än 54 liter trots 5 km till "tom" tank enligt färddatorn och en del mjölkande.
Vad gäller gällande för bensin 95 eller 98? Liten fråga dock som antagligen säger 98 för kraftens skull men var har Ni i tanken...