http://www.gtiklubben.nu/images/klub...128_194325.jpg
svart med röda fälgar...
Utskriftsvy
http://www.gtiklubben.nu/images/klub...128_194325.jpg
svart med röda fälgar...
Gud bevare oss...
Hur fungerar Haldexen om man kör fast?
Är det lika illa som med en fwd/rwd driven bil, att i slutändan så är det ändå bara ett hjul som snurrar?
.
Det är kul att köra i snö!
Den känns inte alls framhjulsdriven, man kan sladda lite i sidled med alla hjul drivande, mycket underhållande.
Helst hade man ju kunnat vela döda ESP helt dock...
/N
Du frågade om det var lika illa som en fwd/rwd bil och mitt svar är nej, sen kan vi diskutera procentuell överföring och diffspärrar som inte finns, enhjulsdriven blir den aldrig, jag har aldrig haft en tendens till att fastna och då har jag kört i väldigt djup snö i testsyfte, du borde testa en haldexbil av senare generation.
Här har du en slowmotion video på en hård launch från stillastående där du ser hur baken hoppar in och hjälper framhjulen som inte får fäste och reglerar till optimalt grepp: http://www.youtube.com/watch?v=97Yatmybd1s
Nu har jag äntligen bestämmt mig,och de blev en svart med svarta fälgar. Känns bra då jag va å kollade på en rising blue i dags ljuset, och den va inte i min smak. La även till Keyless Access då säljaren sa att de fungerar väldigt bra.
Produktions veckan blev flyttad från v4 til v7 pga ändringarna. :(
känns lite surt men de är bara gilla läget :)
Grattis, då har du nåt att se fram emot =)
Men du kan ju inte jämföra asfalt med is/snödriva...
Det jag var intressead av att veta var hur mycket som driver när man kört fast...
Om bilen är normalt framhjulsdriven, och så kör man fast så framhjulen inte har fäste så aktiveras haldexkopplingen och bakhjulen börjar driva. Iom att det antagligen inte finns någon diffbroms på bak axeln så kommer det bara bli ett hjul som har kraft.
MEN då har väl VW något system som aktiverar bromsarna, och det är hur resulatet av den regleringen som jag är intresserad av.
Så gott folk ut och kör fast i snön så ni kan berätta hur det gick....
.
Vw har ett system som heter EDL Electronic Differential Lock som kontrollerar om ena sidan av drivande axel förlorar greppet, då bromsar systemet det enskilda hjulet som spinner fritt och skickar kraften till hjulet på andra sidan. Så det är inte som en permanent 4wd driven bil där alla hjulen driver samtidigt men systemet funkar riktigt bra och jag har ännu inte lyckats köra fast i djup snö, sen har jag monterat en uppgraderad haldexcontroller som gör så jag kan skicka mer kraft till bakhjulen så den beter sig mer som 50/50 i fördelningen mellan fram och bakhjul.
Vet att många Golf R ägare läser i denna tråden, tänkte bara uppmärksamma alla som äger en Golf R och tycker att den är lite för tyst att det äntligen finns ett kvalitets avgassystem till dessa bilar från Milltek, det tog väldigt lång tid innan Milltek släppte systemet om Du frågar mig, men det vi sett på bilder är att det verkligen ser sjukt bra ut och att passformen ser mer än lovande ut!
Älskar dom svarta utblåsen oxå! :)
Ett litet tips iaf till alla som är sugna på ett ljud som bilen förtjänar!
Haldex Gen 4 som sitter i Golf R skiljer sig markant i från Gen 1-3,
Haldex Gen 1 till 3 skiljer sig tekniskt sett vitalt från Gen 4. Gen 1-3 oljepump drivs av rotationsskillnaderna mellan axlarna, utan rotationsskillnad finns inget oljetryck som kan låsa kopplingen. I Gen 2 och 3 har man insett att det går för långsamt och "spetsat" med en eldriven oljepump som ger ett visst start-tryck för snabbare reaktion. Start-trycket varierar mellan olika versioner (Volvo, VAG, LandRover osv) och årsmodeller.
Gen 4 har bara en eldriven oljepump och rotationsskillnaden mellan axlarna är bara en parameter till styrningen.
Teoretiskt sett kan alltså Gen 4 starta med helt låst koppling medans Gen 1-3 inte kan det.
Golf R is körning
http://www.volkswagen.de/de/Volkswag...v=iLyROoaf89Qd
Supersprints avgassytem till Ren har funnits på marknaden en bra tag,ljudmässigt samt kvaliten är i en klass för sig..
Du behöver inte mappa om bilen för att du byter avgassystem !
Supersprints flöden är vad vi vet inte i närheten av Milltek samt att få system har så mycket problem med att det rostfria stålet spricker som SuperSprint så nog är det så att det är i en egen klass men tyvärr inte i den hösta klassen.... Ljudet däremot brukar SuperSprint lyckas väldigt bra med! :)
Priset på Milltek systemet är nog olika beroende på vart Du köper det, vi har det på vår hemsida så går att både läsa om det och se vårt pris men det finns flera som säljer Milltek (vill inte att det ska vara reklam spam utan mer information om att Milltek äntligen har släppt systemet).
Vi har iaf lyckats sälja 3 Golf R system på 5 dagar så verkar som vi ligger bra till i pris!
Milltek har inget som öppnar eller stänger utan dom har två olika allternativ på avgassystem att välja på Non-Resonated eller Resonated där man kan säga att Non-Resonated låter mer än original utan att bli för extremt (i mina öron iaf) och Resonated låter nästan som original systemet fram till sista 1-2000 varven, man brukar säga att ett Milltek Resonated låter ca max 3-6 db högre än original...
Man behöver inte mappa om bilen om man köper cat-back system däremot så måste man det om man köper downpipen och katalysatorn!
Monteringen för Cat-Back är ca 1 timme och 15 minuter hos en verkstad med kunskapen, vi tar då ca 1500-1700:- för att montera Cat-Back.
Sjukt porrigt för övrigt med dom svarta utblåsen osv!
Aha, enliget deras hemsida skulle dem nämligen ha en "Active Exhaust Valve (AEV)"
http://www.millteksport.com/product....m?articleid=70
Hoppas det kommer upp ljudklipp på nätet snart, jag trodde kanske att non-resonated skulle ge för mycket brölande när man kör motorväg, men så kanske det inte är ?
Man vill ju inte att bilen ska låta som alla dessa STI och EVO´s med stuprörs system.
/N
silam: Vi har beställt hem system så får se hur det fungerar tror det kanske bara är på Resonated versionen!
Borde dyka upp lite klipp på Youtube!
Angående Non-Resonated så brukar vi rekommendera det och det låter verkligen inte som Japan bilarna, utan mycket mer vuxet överlag och faktiskt inte extremt på något sätt utan ganska perfekt balans och tämligen normalt vid normal körning.
Ok där ser man, dom jag har pratat med är väldigt nöjda än så länge(gäller andra bilmärken),dock skulle det va tråkigt om stålet spricker i framtiden för systemet är väldigt dyrt, Ljudet däremot är oslagbart...allafall i Bmw m5 bilar. själv vill jag ha något diskretare ljud då är Milltek att föredra..
just nu har jag Remus som verkar va helt ok..
Återkom gärna med info när ni fått hem dem.
På ett annat forum påstod en person att det (åtminstonde på DSG versionen) fanns en avgas ventil även orginal som styrdes av DSGn´s sportknapp, men det verkar inte bekräftat.
Millteks system skulle ju behöva en koppling med bilens elektronik på nåt sätt om det inte var så att den öppnas genom det ökade trycket som blir vid hård acceleration?
/N
Milltek har "ventilen" på både resonated och un-resonated systemet!
Ventilen styrs inte av nån knapp, utan av vacum beroende på varvtalet precis som på original!
Jag har un-resonated Avgassystem på min Golf R och det låter lagom tycker jag,och jag är kräsen och anti mot "bröl" .
Det blir lite råare när man drar på och släpper gasen. Resonated tror jag blir alldeles för tyst, Det kanske blir bra med resonated om man kör turbo back. Original systemet har inte ens en mitten burk. Original har en liten resonant burk bara precis efter katten. Och så förblir det även om man sätter på ett katback!
Särås hur är det med dom olika trimstegen till Golf Ren, går det att få ut samma effekt och vrid som jag hade på min förra Gti 30 edi?
Tänkte mest på 4hjulsdriften kombinerat med Dsg om det finns risk att lådan ger sig, om man nu är ute efter 350 + hk
är det manuell man ska ha om man nu inte uppgraderar Dsg lådan? Sen en sak till som vissa kanske inte vet..varför har Golf Ren
plastgavlar på ICen, är ICen över huvudtaget uppgraderad om man jämför med Gti 30 editions IC? Kunde inte Vw kosta på Ren en likvärdig IC som Audi s3an har.
I Golf R gäller precis som på S3 och Ed30, så länge man håller koll på vridet,och det samma gäller både DSG och Manuell som inte heller tål speciellt mycket för att den ska ge sig å slira. Det har "flera" fått erfara.
Med extremare trim följer alltid uppgraderingar av hårdvara, så är det bara. Steg1 inga större problem.
ps. Jag ser inga plastgavlar på min Intercooler =)
Sen är det nog så tyvärr som du vet Anri, så levererar dom små intercollrarna som både S3 och Ed30 har ändå inte tillräckligt med kyla för att hantera 350hk längre stunder. Då krävs ändå en extra intercooler. Men för steg1 räcker det gott.
Både du och jag vet att Golfar med ko4 turbo och effekter runt 350hk kräver en bättre IC,efter ett par repor med orginal IC känns det
som man kör in in väggen när 5ans vx är i.det som händer är väl att motorn sänker effekten för att skydda motorn pga all värme
som turbon genererar. Och som du säger med 350 hk och uppåt så får man nog förr eller senare uppgradera kopplingen
det har en och annan fått erfara..
Bra R väder igår kväll =)
http://i115.photobucket.com/albums/n...1967/bild8.jpg
en bild säger mer än ord eller hur man säger..
http://www.vtech.se/images/golfr.jpg
Jag tror styrelsen vw@gtiklubben.nu uppskattar även några ord om sponsring om ni nu ska göra reklam här på forumet.
.
Bra siffror!
Är det bara chip och inget mer ?
/N
Jonis, hur mäter ni upp momentkurvan? Statiskt, dynamiskt, uppehållstider, mättider? Är det moment på hjulen eller har ni "rullat ut" och beräknat förlustmomentet i drivlinan?
Anledningen till att jag undrar är att momentkurvan avviker kraftigt på låga varvtal från fabriksuppgift och övriga firmor som har bromsat fordon med "samma" motor (typ rototest som har bromsat S3, Cupra R, Scirocco R).
Hej Kommissarien, va länge sedan man såg dig.
Denna bil mätte vi svepande på 5 vxl.
Vi använde inte någon broms utan rullarnas massa som motstånd.
Målet var att ha samma accelerationstid på rullarna som den har i verkligheten.
Alltså så många sekunder det tar för bilen att gå från 1000 rpm till 6500 på gatan.
Skulle vi ha låst den på varvtal som rototest gör skulle vi fått mer vrid på låga varv, dock anser jag att det get en aningen onaturlig bild då man inte gör så under körning.
Dessutom blir värmeutvecklingen enorm och det blir svårt att ventilera bort det.
Sedan ville vi inte pressa testbilen så hårt då den bara har 100 mil på mätaren.
Vi har mätt effekten på hjulen och sedan lagt på drivlineförlusterna, så effekten på testet är bara beräknad.
Dock stämde det rätt bra på org effekten.
mvh
Jo, vi sågs väl sist när du hjälpte mig med felkoden på min förra GTI? (Tackar!) Hoppas allt är bra med dig.
Ok då vet jag hur ni har gått tillväga. Jag var lite fundersam över varför momentkurvan såg ut som den gjorde, men förfarandet förklarar utseendet och jag kan köpa varför ni gjort så. Originaleffekten stämde riktigt bra med de förmodade drivlineförlusterna.
Ska du redan sälja Jerker?