man kan väl alltid välja vem man vill köra emot oavsett tävlingsform?
förstår att fwd med volvo-chassi får en att gilla rullande starter.. ;)
På strippen och bilsports event vet jag att det är indelat i olika klasser, där kan man ju inte köra
mot vem man vill tyvärr.
självklart frestar det på med riktiga drag-starter, det lär man ju ha med i beräkningarna när man bygger bilen, och helt enkelt bygga så det håller för det mesta å lite till.. sen går alltid grejer sönder förr eller senare på bilar pga påfrestningen, så är det ju.
På en Volvo 850 Turbo med ett värde av 65.000:- tror jag inte man vill, eller rättare sagt det är ren idioti och vansinne attkasta ut dom pengar som krävs för att växellådan ska hålla för en massa "strippen" starter. Vet inte om det är någon i hela Sverige som lagt dom pengarna privat (nu pratar vi inte firmor) som en sekventionell hållbar låda kostar.
DSGn är fruktansvärt snabb att växla, 0.08sek, konsekvent, medans en av världens snabbaste manuella spakare dammade av 0.17sek om ja inte minns galet.. å det är ändå fruktansvärt snabbt för å vara manuellt, en mer normal fullgasväxling med riktiga dog-ringar och shift-cut ligger på 0.2-0.3sek, med en vanlig syncad växellåda betydligt segare än så..
Visst är DSG:n snabb, och en mkt trevlig låda. Men i rullande så är det inte så stor skillnad när man drar mot varandra. Men från stillastående så är DSG:n oslagbar. Jag har ju haft en Edition 30 själv, med slirande DSG. Skit bra grejor!
kom att minnas denna gamla video med "driftking VS DSG":
http://www.youtube.com/watch?v=X4HpD5K6Qws
..så jo, DSGn är snabb i ordets fulla bemärkelse.