Om någon är mer intresserad av nya Passat så kan jag skicka mer info från svw på mail. För mycekt text för att lägga upp =)
Utskriftsvy
Om någon är mer intresserad av nya Passat så kan jag skicka mer info från svw på mail. För mycekt text för att lägga upp =)
Hej.
Nu kan man bygga Passat på vw.s sida.
(Blev dyr.....)
Konfiguratorn eller prislistan kan inte vara helt klar? Det saknas många drivline-alternativ. Redan med instegsdieseln 2,0 TDI 150 med DSG och helt normalt utrustning så blir bilen väldigt icke prisvärd. Dyr! Den utgående modellen framstår än mer som ett superklipp i de kampanjer som pågår nu (Alltrack och Premium R). Jag gissar att fler drivline-alternativ tillkommer och att prislistan kommer att justeras så att dyra tillval som läder och LED-strålkastare med mera paketeras till prisvärda paket. Annars kommer man nog att tappa mark...
Detta kändes ju rätt B att det inte var std år 2014...
"Knäkrockkudde på förarsidan, bältesindikator och bältessträckare för baksätet, 4300:-"
Bältesindikator för baksätet är väl dessutom ett krav för 5 stjärnor i EuroNcap? Knäkrockkudde har ju till och med min sketna Skoda...
Saknar dock tillvalet "Utökat rostskydd med ordentlig galvning" :P
Var inne och tittade på konfiguratorn. Det är säkert en del som återstår att lägga upp. I stort sett ingen paketering. Det kommer säkert. Konkurrenterna erbjuder ju paket …..
/Peter
Vi får hoppas det blir bättre :) Kan vi även önska oss samma fina bilder som visas i Audis konfigurator - som är mer verklighetsnära. Tycker bilderna som Volkswagen använder i sin konfigurator ger en dålig bild av hur bilarna ser ut, de ser oftast störande sämre ut än vad de gör i verkligheten. Audis motsvarande är mycket nära fotografisk exakthet, samma med Skoda och Seat.
Fejkrör är ju premium, sitter på många modeller, bla audis rs modeller (de flesta iaf)
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Du menar att röret är en ren attrapp på Audi? Det må så vara att det har större dimension än resten av systemet men att det skulle vara en ren "kuliss" låter inte roligt utan snarare löjligt ....:(.
/Peter
Här syns det ganska tydligt på en R8 (Känsliga tittare varnas) :)
http://www.designtek.eu/uploads/Proj...xhaust-1lr.jpg
På en Octavia RS kan jag förstå... på en Passat för 450k, mja kanske. Men på en R8... fan där går gränsen :D
Tur det är riktiga pipor på min R i alla fall.
VW Passat B8 (2014) - Ein Auto für Agenten?
http://youtu.be/XG4f3c7Bjmo?list=UUJ...Gn4CF7aYaJwuHA
700 nya karosser skrotas på grund av felaktiga svetspunkter och bilar stjäls från fabriksområdet i Emden:
http://www.autobild.de/artikel/vw-pa...e-5414256.html
Jag har läst det här om "fejkrör" och tyckte väl inte det var så mycket att bråka om. Audi har ju i alla fall sina utblås inne i prydnadsutblåsen. Men idag var jag till en VAG-återförsäljare och bad att få titta på nya Passaterna som jag visste att de hade gömt undan nånstans, även om han först försökte få mig att tro att de inte hade kommit än. Och det som ser ut som prydliga utblås är faktiskt bara kromade ramar med svart botten! Utblåsen ligger innanför på vänster sida och är riktade neråt. Och det på 240-hästars GTS:en... Hmm...
Nja inte på min nuvarande diesel i alla fall, Passat TDI 170 4M, där sitter ett rör på vardera sidan riktade rakt bakåt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då har man varit och provkört nya Passaten.
240hästarsdieseln blev det.
Bra drag i motorn(verkligen) men kombinationen 0-gradigt och 18 tums sommardäck var inte helt lyckad...
Tyckte även att DSG-lådan var lite brysk i sina växlingar.
Audi.s motsvarighet på A4 växlar mjukare.
Sammanfattning: Bra putt i motorn, resten som man kan förvänta sig. Inget 8.e underverk om man säger så.
Jag har beställt en gts för "länge sedan" blev att köpa osett & otestat men fick provköra för någon vecka sedan och jag ser fram emot leverans ca V3.
Typiskt impulsköp blev det faktiskt då min VW dealer gav mig ett nästan oanständigt erbjudande på en gts med rejält med utrustningspkt.
.....
Auto motor & sport testar just nu nya VW Passat mot bland annat Ford Mondeo. Kollade upp deras testbil mot Transportstyrelsen. Där anges bilens fabrikat så här: VOLKSWAGEN, VW 3C. Märkligt? 3C är ju namnet på den utgående generationen...
Bifogad fil 5164
Någon mer som har provkört nya Passat? Vilka är era intryck?
Att du får känslan av "Golf chassie" i bilen är inte så konstigt med tanke på att båda bilarna bygger på MQB plattform. :)
Skrivet på forumspringaren.
Jag är naturligtvis medveten om att det förhåller sig så, men trodde att de tekniska likheterna skulle märkas mindre. Även min Passat bygger på "Golf-teknik" men där tycker jag att det är stor skillnad i upplevelse mellan Golf generation 5/6 och Passat generation 6.
Något som jag är imponerad av när det gäller Passat är mängden intressanta och bra tillval. Praktiska och välvalda (dock saknas svart takhimmel som tillval, ännu) - Passat talar verkligen till hjärnan där.
Dom delar ej heller plattform med varandra. :)Citat:
Jag är naturligtvis medveten om att det förhåller sig så, men trodde att de tekniska likheterna skulle märkas mindre. Även min Passat bygger på "Golf-teknik" men där tycker jag att det är stor skillnad i upplevelse mellan Golf generation 5/6 och Passat generation 6.
Golf 5/6 bygger på PQ35 plattformen (A5) medan "gamla" Passaten byggde på PQ46 (A6) plattformen.
Nja, vet inte om jag helt håller med. I grunden är det nog ganska samma/lika teknik. Ser det mer som att PQ35 är mindre och något enklare än PQ46 - sådant som man idag löser inom en och samma plattform - MQB. Vad skiljer i framvagnen i teknik, mellan Passat 6 och Golf 5?
I grund och botten är det precis samma teknik mellan Passat 3C och Golf 5/6.
Men som du själv skriver.
PQ35 : Lite mindre och sportigare bilar.
PQ46 : Stora familjebilar.
MQB : "Allt i ett" dvs en adaptiv plattform.
Med MQB kommer vi nog att få se mycket mer "samma lika" komponenter mellan bilarna.
Det medför automatisk att bilarna känns i mångt och mycket likadana gällande egenskaper och känsla , det som skiljer är storleken.
MEN förmodligen löser ingenjörerna känslan mellan bilarna också , bara dom vill. :)
Jag provkörde nya Passaten förra söndagen, under premiärhelgen. Tyvärr fanns bara en 150-hästars TSI med manuell låda tillgänglig för provkörning då. Hade jag inte vetat bättre, så hade mitt intresse för Passat svalnat efter den turen.
Men veckan efter fick jag möjlighet att provköra en GTS Sportscombi. Och vilken skillnad på temperament! Rena racern i jämförelse med TSI:n!
Ser verkligen fram emot leveransen av min nya GTS...
Samma här, provkörde 240 hästars, grymt skön känsla och inredningen börjar likna premium. Ser fram emot att få "min", men det verkar dröja till mars :-(
Kan man få en lägre sittposition med de sportstolar som är standard till GTS (tillval till övriga) än med de sportstolar som ingår i GT-specifikationen? När jag testade Passat upplevde jag att sittpostionen var för hög även i lägsta läget, precis som i gamla Passat.
Autobild TV: Erster Vergleich der Allrad-Kombis: Passat vs. A4 vs. 330d (2014)
http://youtu.be/kvU28QW37wE
......
Du skriver högre förbrukning. Har du jämfört med gamla bilens förbrukning som ny, eller som den drog nu innan bytet? Dieslarna brukar ta rätt många mil innan förbrukningen går ner från initiala siffror. Hade förra bilen också 4-motion? Kan ju annars påverka en del...
Trevlig rapport! :)
Volkswagen ligger i kampanjrace nu.
Passat GTS och Passat alltrack GTS, 50.000:- i rabatt.
Intressant läsning,min nya kommer till veckan ;)
@Marcus
Skoj att få ta del av din utvärdering efter 1 månads nyttjande.
DSG egenskaperna känner jag igen från sentida versioner oavsett modell (tänker bla på vår Golf 7 SC). Det ligger i tiden. Ibland önskar man sig ett läge mellan ”D” och ”S”.
Bred är den, mycket tilltalande :).
Rattreglagen för farthållare vänjer man sig vid.
Radarversionerna är bra. I min Golf R brukar jag ställa just farthållaren i ”Eco mode” i manuell körprofil (ej Eco i övrigt). Den går mjukare både i acc och retardation vilket är extra märkbart på R:n. På SC:n är den i normal mode då denna av naturliga skäl är betydligt lugnare.
/Peter
Hmm... Svårt att minnas förbrukningen som ny på min förra. Jag drog iväg på 500 mils Europaresa direkt när den var ny så den fick smaka på toppfart direkt. Länge sedan nu. Den var framhjulsdriven. Men inte ens med 18" hjul och högt Autobahn-tempo drog den som denna nya gör nu. Men jag har hört andra som gått från framhjulsdriven till fyrhjulsdriven Passat vittna om kraftigt ökad förbrukning. Just nu är fyrhjulsdrift och parkeringsvärmare huvudmisstänkta som förbrukningstjuvar - samt lite inkörningsförbrukning då.
- - - Uppdaterad - - -