Vi hoppas på det bästa, låter ju troligt med boxen nu.
Jag har bränt 2 boxar till Digifant 2 genom att ge bilen start ström från en stor jävla bil laddare.
Kanske något sådant som har hänt med denna bilen oxå....
Utskriftsvy
Vi hoppas på det bästa, låter ju troligt med boxen nu.
Jag har bränt 2 boxar till Digifant 2 genom att ge bilen start ström från en stor jävla bil laddare.
Kanske något sådant som har hänt med denna bilen oxå....
Jaha, har inte börjat kalla folk för klåpare än men nu är det bra nära, antingen mig själv för att inte kollat det mest grundläggande först eller den som satte kontakten till spridarna på bromsvätskebehållaren... NU startar den Hurra! skulle jag vilja säga men den går inte så fantastiskt bra, men det får väl komma sedan..
En annan grej som oroar mer än litegrand är att ut från den öppna returen från gasspjället kommer kopiös mängd oljedimma. Måste ju komma från kompressorn som sägs vara nyrenoverad. Kan bero på en av tre saker, den är jätteoljig efter renovering och massa meck. Oljematningen från fel ställe? För högt tryck? eller igensatt / felkopplad retur kanske. Förutom det mest troliga, den har någon packbox som inte mår så bra.....
Så, vilken oljetrycksgivare skall matningen av oljan till kompressorn vara inkopplad på? Resten får jag kolla när jag fått returröret, som det är nu blir hela motorummet blankt och fint av oljan...
Fredrik
Fredrik
haha, grattis! original så tror jag att oljan tas ut med y-kors på sidan av toppen.
lånar en bild av nån: http://members.shaw.ca/SyncroJetta/G...e_Build_04.jpg
Så där ser det inte ut.... Tror att nippeln sitter närmast toppen och att oljetrycksgivaren sitter skruvad in i nipplen. Är det någon slags tryck/flödes reducering in i den där tro? Någon som vet?
Fredrik
Tar en bild och lägger upp imorgon.
Hmm, läste på nått amerikanske forum om någon som blåst "outer seals" fyra ggr på en vecka när han körde med fel oljeledning. Antingen var han en gud på att mecka g lader eller så är dessa tätningar lätta att byta, vem vet mer?
Fredrik
Här är en bild på oljeanslutningen:
Bifogad fil 247
Blåst packboxarna??
Fredrik
osäker på om det är nån reducering i den där 6-kantiga mojängen, men med tanke på att den sitter där, och uppbyggnaden, så hade då iaf JAG skruvat lös den å tittat.. i det läget kan det mycket väl vara så att du blåst packboxarna.. g-ladern vill ha väldigt lågt tryck vill jag minnas.. FÖR lågt för att det skulle gå att köra en glidlagrad turbo tillförlitligt med samma tryckledning(istället för g-lader).
hade vi inte nån "RS-mannen" eller vad han kallade sig här på forumet, som renoverade g-laders.. det var nå fler också som provat renoveringssatser ifrån tyska ebay, med goda resultat, så det bör inte vara alltför lurigt att göra själv =)
Har du en lader över?
Min åkte ur bilen nu, det bara sölade olja ur den....
Oljeledningen är original (märkt vw audi) och har ett pyytelitet hål i ändarna, det måste vara den som begränsar flödet/trycket.
Bifogad fil 248
Riva isär och byta packboxar? Har ju inte så mycket att förlora förutom priset för packboxarna....
Fredrik
Renoverad är den ju, frågan är bara när.....
Bifogad fil 249
TEC heter firman enligt sigillet.
Fredrik
Ja det stämmer att det är slangen som begränsar flödet till G-ladern, eller rättare sagt slangens utformning gör så G-ladern får rätt olje flöde.
Sen om det blir högre eller lägre tryck pga slangens utformning eller om det är något med Y kopplingen som egentligen ska sitta där, det vet jag inte.
Jag ska se om jag kan hitta någon info om detta i min verkstadshandbok.
Säg till om du behöver hjälp med G-ladern, jag har renoverat och portat ganska många. =)
Varför är returen från spjället till G-ladern bortplockad? Finns absolut inga fördelar med det, bara nackdelar.
Hejs
Gör du renoveringen (i så fall vad tar du?)eller hjälper du till? Var köper du delar, vilka kan man lita på? Kollade på G-laderseite och diverse ebay annonser och "alla" säger att dom har grejor som är som original eller bättre...
Har förstått att alla packboxar måste vara av den tåligare 150-200 graders varianten. Funderade på att bara byta dom och kolla att allt annat ser bra ut men vet inte hur breda seal stripsen skall vara för att bedömas som ok? Fast det kanske bara e korkar att inte byta allt när man ändå har isär den. Det som verkar lite läskigt är att få ur och i lagren utan att nått blir skadat. Har du giggar och sånt för att pressa lagerna?
Ang varför returen är bortplockad, ja säg det.. jo bilen hade Eaton ett tag, det beror troligtvis på det. Har beställt ett nytt returrör från tyskland. Kommer i veckan..
Fredrik
Jag har mest renoverat dom själv, men såklart även hjälpt till när vänner och bekanta bara behöver lite hjälp.
När jag köper renoveringssatser så köper jag inte det billigaste jag hittar. Vet många som har gjort det och fått problem ganska omgående.
Jag köper från Evolution Tuning. Kostar en slant men jag vet att det är riktigt bra prylar, och än sålänge har jag inte hört att någon har haft problem. Min egen G-lader går med samma grejer i, och den PG motorn lämnar runt 260 häst.
Lagren för den stora axeln är nog inget du behöver byta om den är renoverad ganska nyligen. Lagren för den lilla axeln kan nog också vara fina men dom är inte smorda av motoroljan så det är lite kinkigare med dom.
Apex-tätningarna är lika bra att byta hur som helst. Kostar inte mycket och den absolut vanligaste orsaken till att G-ladern rasar är att dom blir för utslitna.
Jag brukar fixa med grejerna på vanliga jobbet, efter jobbtid. Där finns allt man behöver.
http://www.evolution-tuning.de/
Är adressen men det verkar som att dom håller på att göra om sidan just nu.
Jag skickade ett mail till dom så får vi se vad svaret blir! Om du har lust att hjälpa till med dom läskiga sakerna på ditt jobb så kan du få en slant! Lite läskigt att trycka ur lager och sånt när man inte har rätt grejor. Såg att du bor i stockholm också så vi kan väl höras när jag fått grejorna. Funderar ändå på att dela den innan och kolla så att det inte är något skadat och i vilket skick den verkar vara så jag kan beställa det som är dåligt, eller köpa en annan....
Fredrik
Absolut, inga problem!
Skicka ett PM när du har köpt prylarna.
Jaha ibland så skall man ha tur också!!! Hur är det möjligt???
Plockade isär min fina blanka G lader. Tror aldrig jag varit så försiktig någon gång med något bilrelaterat. Allt så fint ut, inget trasig geggit eller något sådan, lagerna verkar fina och jag har mätt upp alla radialtätningar som håller sig långt inom marginalen för byte, som smalast är dom 3,5 mm och när dom är nya är dom 3,8. Byte skall ske vid 1,5 mm förslitning alltså innan dom slits ner till 2,3 mm.
Så vad var fel då? jo inuti huvud axeln i oljekanalen hittade jag en massa små och lite längre bitar av en fjäder, det ser ut som en av fjädrarna som sitter i en packbox, men ingen fjäder saknas i någon packbox vad jag kan hitta, dessutom så måste det vara den första packboxen där oljan kommer in då eftersom delarna fanns "nedströms" denna. Denna fjäder blockerade oljeflödet genom axeln och detta gjorde antagligen att all olja tryckes ut vid första packboxen och in i g-ladern. Hade man haft lite mer otur kunde denna lilla fjäder totalhavererat hela kompressorn, hade en bit hamnat i ett lager eller om man kört vidare utan smörjning av de efterföljande lagerna hade hela skiten skurit ihop...
Nu måste jag bara hitta lite nya tätningar och sedan monterar jag ihop den igen! Ja jag skall kolla alla lager en extra gång men det verkar inte som om det hamnat något i dom och dom verkar friska.
Tjolahopp
Fredrik
En lite dålig bild på insidan av en G-lader
Bifogad fil 280
Kul att det inte var något allvarligare, där sparade du en del jobb. =)
Hejs
Nu börjar jag känna igen g60 motorn....
Kompressorn är tillbaka i bilen (hurra! Inte skickar den ur sig någon olja heller!) och returen från kompressorn är kopplad som som den ska. Monterade även en beg original lambda. Tändningen är ställd på gehör och bilen går ganska bra kall nu men det verkar som att något händer när den bestämmer sig för att använda alla givare när den blir varm. Den verkar då övergå i att gå rejält fett och orkar inte riktigt tända alla gånger och skjuter ur avgassystemet.
Planen är att byta stift imorron och se vad som händer, har en känsla för att den gick mycket jämnare och finare när mina beg 1.8 T platina stift satt i.
Fredrik
Fast det börjar kännas som om jag måste ha tag på en styrbox som man vet är ok. Har precis smsat killen som skulle skickat en häromveckan...
Det skulle kunna va lambdan också.. Man vet ju aldrig..
Fredrik
Hejs.
Har testat med andra stift nu, bilen går klockrent tills den blir varm. Då är det som att slå om en strömbrytare så går den illa. Så det är väl bara att vänta in en annan styrbox, troligtvis är lambda kretsen inte frisk inden jag har.
Fredrik
En annan fråga, det finns en choke symbol vid värme reglagen. Är det motorlampan? Om man slår på tändningen så blinkar den med lite olika takt. Är det felkoder tro? Den lyser hela tiden när bilen är igång.
Bredvid sitter en varningslampa för handbroms och abs antar jag. Den lyser hela tiden, hur felsöker man abs på en sån här bil som inte har obd kontakt? Vag com med nån adapter?
Fredrik
köp denna,om du nu har en Obd läsare
http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...ll-obd2-p48221
Och med VDCS går det gå att prata med både ABS styrenheten och motorstyrdonet?
Fredrik
VDCS?? kan inte vad det är riktigt
Vag felsöknings data??
ofta så är ju abs styrenheten och motorstyrdonet låst(endast märkesverkstad)
du får ursäkta ja kan inte så mycket om Vdcs,ja kör hårt me min Obd..
http://www.vag-com.se/
För mer info om detta!
Fredrik
Felsökte en A3 som betedde sig precis så, visade sig att när tempgivaren funkade utmärkt upp till ca 70-75grader, över det så blev det avbrott i givaren och motorstyrningen trodde motorn var -40grader så den chokade ganska ordentligt.
D.Stenlund var över med en kompis igår och snackade lite G60, trevligt!
Inte löste vi nått direkt men konstaterade att vi måste testa med en annan box..
Fredrik
Hejs
Blir inte riktigt klok på detta....
Bytt box, ingen större skillnad.. Kollat det mesta nu men när jag mätte på lambdan är det nått skumt.
Lambdan verkar funka för blippar jag på gasen får jag typ 0,8 volt kortvarigt annars är det i stort sett 0 vilket betyder att bilen går snålt (lean). Om boxen tror det så förstår jag att den matar på mer bränsle.
Frågan är varför lamdan tror det? Jag hade ett avgas läckage precis bredvid muttern för lamdan som jag tillfälligt tätade med avgasbandage, så det borde inte läcka där. Hur känsligt är det med avgasläck innan lambdan? Kanske skall kolla att det är 100% tätt. Men kan detta verkligen vara felet?..
Fredrik
det ÄR känsligt med läckor innan sonden, men inte såpass att det skapar misständningar..
kolla inuti fördelaren, hallgivaren mer specifikt, så att rätt spänning kommer fram till den och att den inte är dränkt i fukt/olja.
vart sitter slangen till map-sensorn? denna ska sitta på uttaget längst emot passagerar-sidan till, annars blir det jätte-spök då boxen får helt fel värden.
CO-potten, är den hel å ren(den är kombinerad med insugstemp-givare), ta ur den ur röret, gör rent den med elektronikrengörings-spray, stoppa i den i röret igen, se till att den är tät i o-ringen, mät mellan dom två yttersta stiften, OHM, värdet skall vara 500ohm för en grundinställning.
hur står tändingen ställd?
starta bilen, varmkör till minst 80 grader, dra ur blåa motortemp-givaren medans motorn är IGÅNG, håll varvtalet på över 2000, gärna 2200, och lys med lampa ner på svänghjulet, i rätt vinkel ser du en pil gjuten i sprängkåpan, som skall peka på ett tydligt streck på svänghjulet(som motsvarar 6 grader F.ÖD), står den rätt?
vad kör du med för tändstift? allt som det står champion eller biltema på skruvar du ur å kastar ögonblickligen, funkar bättre med en rostig krokig 4-tums spik än sådana.
NGKs BUR6ET kan med fördel användas på dessa motorer.
mät spänningen fram till databoxen, ta ur relät som förser denna med ström, kolla med lupp efter sprickor eller testa direkt med ett relä som du vet är helt/nytt.
jordkabeln ifrån kabelhärvan som skall sitta på ventilkåpan alternativt kylarstosen på sidan av toppen, tror den är brun/vit, har denna bra kontakt? den brukar torka av, å den är referens/huvud-jord till boxen och sensorerna om ja inte minns galet.
givarna för spjälläget, ta ur stora kontakten på boxen, mät med multimeter och PIP eller diod-funktion, mellan stift 6(gemensam +) och stift 11, det skall då pipa när spjället är stängt och tomgångs-brytaren är sluten.. öppnat du spjället det minsta så skall pipet upphöra.
mät även mellan stift 6 och 15, detta är fullgas-brytaren och denna skall såklart pipa om spjället öppnas runt 75-100%.
inte ovanligt att dessa börjar glappa med åren så fullgas-anrikningen ligger på hela tiden, eller att boxen tror att den går på tomgång fastän du gasar för fullt, ger mycket konstiga värden.
ang. vilket stift som är vad så vill jag minnas att stift 1 är längst ner till höger på en rad, sedan rabblar dom på upp till 13, och stift nummer 14 börjar på nästa rad alldeles ovanför stift 1, men det där tror jag du listar ut ganska fort när du står där.
Hek snook... Sugen på en stockholmsresa?
Skämt åsido, här står jag nu:
Så länge den går i open loop (kall motor) har jag ca 0,5 volt ut från lambdan. Vilket verkar vettigt då den går på bestämd bränsle luft blandning.
Sen när den blir varm så börjar den gå illa och ryka svart, då har jag ca 0,2 volt från lambdan, vilket då betyder att den tror att den går snålt...
Detta är kollat idag:
Tomgångskontakt funkar, mätt vid boxen.
Fullgaskontakt, mätt vid boxen.
Lambdakabeln ok mätt vid boxen. Skärmen på kabeln är ej kollad.
Båda jordarna till boxen kollade. Uppmätta vid boxen typ 0,1 ohm till jord.
Co poten mätt vid boxen, 560 ohm, justerade den inte.
Bytte från 1,8 t stift som jag hade i till BUR6ET som jag hade köpt för några veckor sedan, ingen stor skillnad, tyckte nog att den gick lite snällare på tomgång med 1,8t stiften.
Tändningen är ställd på känn, det skall erkännas, (har ingen lampa). Men jag har ju provat att flytta fördelaren när den går illa och det blir bara sämre , men jag skall låna en lampa och ställa den exakt så man slipper fundera på den saken.
Bytte btren idag, till en som jag köpt på skroten, ingen skillnad..
Alla vacuum slangar är nu bytta inklusive den till boxen som är exakt 1 meter och 3mm i diameter. Och den sitter på den övre anslutningen närmast passagerarsidan.
Boxen som sitter i nu har original chip, köpte den av nån snubbe i förra veckan och han var övertygad om att den är ok.
Drog en extra jord kabel från karossen till växellådan igår. Originalet såg inte så söt ut.
Det enda jag kan tänka mig är att det eventuella lilla läckaget vid lamdan stör dess reference (omgivningsluften) och att detta gör att den tror att den går snålt, det som talar emot detta är att den har 0,5 volt ut när den är i open loop. Vilket verkar vettigt.
Inte kollat idag men kollat tidigare:
Relät, har haft isär det och lött på dom vanliga lödningarna som brukar släppa. Mätt matningen vid tomgångsmotorn, kommer inte riktigt ihåg, men ca 13 volt om jag inte minns fel.
Hallgivaren, men varför skulle den börja spöka helt plötsligt när bilen blivit varm? och hur skulle den kunna påverka lambdan?
Tändkablar (bosch) med 5k ohm tändhattar. Lock och rotor, allt ser i stort sett nytt ut. Tändspolen har jag bytt till en ny.
Och som en beskrivning på hur den beter sig!
Startar som den ska, går bra med förhöjd tomgång, kanske 1100 varv eller så. Lambdan lämnar ca 0,5 volt. Blippar man på gasen några gånger sänks tomgången till ung 900 varv. Oavsett varv verkar lambdan ligga där.
Efter ca 10 minuter på tomgång och lite gasande börjar den helt plötsligt gå sämre, har svårt att hålla tomgång och svår att få upp i varv. Får man upp den i varv kan man gasa och den verkar gå fett med svart rök. Lambdan ligger då nästan konstant på 0,2 volt utom ibland när man släpper gasen då den tillfälligt går upp till 0,8 volt för att sedan gå ner till 0,2 volt igen.
Jag har säkert glömt nått jag gjort men fråga gärna!
Fredrik
haha, njae, försöker aktivt hålla mig från fjollträsk.. i den mån det är möjligt.. ;)
å jobbar lite för mycke dom kommande veckorna för någon dagsutflykt.
låter knepigt.. men om du mäter alla givare i box-kontakten, så får ju boxen rätt signaler, och då är det nått mekaniskt som spökar.
hallgivaren kan börja spöka när den blir varm, det är ett vanligt fel, och den ger då misständningar vilket i sin tur gör att oförbränd soppa åker rakt igenom å sabbar lambda-värdet.
men börja du med att täta grenrör, främre rör och katt så inte lambdan drar med sig syre å tror att motorn går magert.
förvärmningen till lambda-sonden.. går kopplat via soppapumps-relät, kolla även över detta efter sprickor i lödningar och ev testa med ett som är fräsht.. lambdan kanske inte kommer upp i arbetstemp riktigt å då kan du också få symptom liknande de du beskriver.
mät spänningen med bilen både kall å varm, mellan dom två vita kablarna på lambda-sonden.
Hej igen
Snook, det slog mig nu att jag mätte jordarna till alla givare och mäter man utan boxen i så finns det inte jord på denna. Kollar man schemat jag hittat på nätet så borde det vara så att dessa jordas i boxen och inte har någon separat jordning någonstans. Kommercdu ihåg om det är så?
Fredrik
det ska vara så, annars hade ju inte boxen fått nån signal, om det gått från plus å direkt till jord ute vid givaren.
det mesta jordas genom boxen det var därför jag bad dig kolla huvud-jorden så den hade bra kontakt.. det vore inte första gången denna frasat av.
du kan alltid ohm-mäta jord-kablarna från box-kontakten fram till kontakten vid givarna, det bör ju då vara väldigt lågt om inte det är nå galet me kabeln.
Jag tänkte förståss på jordkablarna från givarna inte signal kablarna.
Kablarna är mätta allihop, flera gånger.
Det jag börjar fundera på är gammal soppa, bilen har ju inte rullat på flera år, kan gammal soppa ställa till sånt här?
Fredrik
haha, självklart kan den det, hur länge har den stått?? =)
det första man gör är väl å byter soppan när en bil har stått mer än 1 år..
Tja Fredrik. Jag kan hoppa in lite eftersom jag sett hur den beter sig. Den går ju riktigt bra och fint på tomgång, riktigt bra till och med man kan knappast tro att den efter ett par min går som skit. Riktigt skumt. Kan de då verkligen vara soppan, när den annars går så fint? Snart får du ordning på den Fredrik, och då har du felsökt hela bilen;)
Jag byter alltid soppa i skoter efter sommarförvarningen.
Den uppför sig på så sätt att den går bra på tomgång och när du
belastar den går den skit.
Prova byt soppa.
Mvh Stefan