Tycker faktiskt du skriver en hel del kul och bra fakta Särås!
Utskriftsvy
Tycker faktiskt du skriver en hel del kul och bra fakta Särås!
Intressant läsning.
Själv kör man med biltemaskivor och mekonomenbelägg för det mesta:)
Man kanske får ta sig en liten extra funderare inför den stundande bromsuppgraderingen... :-)
Bra skriven fakta för dom som ska uppgradera sina bromsar!
Porsche AG äger "endast" 31% av aktierna i Volkswagen AG.Citat:
För övrigt är det väll Porsche som äger VW-koncernen nu för tiden!? :)
Mao är det tvärt om. ;-)
Sen om vi ska koncentrera oss på sverige så är PSE Sverige AB ett dotterbolag till Svenska volkswagen Ab
Hör kanske inte till tråden men tillför dock lite korrekt information för den som har intresse av det. =)
Det tycker jag faktiskt...
Ibland så tycker jag att det inte skadar att se på saker ur en annan persons vinkel och tror inte Du kommer att bli missnöjd! :)
Skönt att en moderator går in och säger en sådan sak, det glädjer mig...
Kände mig lite dömd i början av tråden då användare bedömde mig som en Zatzyan och att jag därmed var utdömd... Men ansåg att det bara var att försdöka förklara lite bättre och nogranare så kanske nån iaf skulle inse hur jag menar samt hur det fungerar... Samt att kanske nån skulle inse att det finns vis logik bakom samt att jag faktiskt testat själv... :)
Skönt att vi kan reda ut så mycket fakta fel som möjligt på forumet i en och samma tråd då! :)
Dock vet jag att jag läste nånstans att Porsche skulle köpa in som huvudägare i VW koncernen men kan ha misstolkat då bolags ägande inte är lika intressant som själva bilarna för mig...
Dock vet jag att Svenska VW AB är huvudägare av PSE... Det stod i nån tidning jag fick Porsche ägaren eller nått... :)
mvh Jimmy Särås
P.S Dumt av mig oavsett att dra in Porsche i tråden, än mer här på GTi klubben... *sorry*
Trevligt med en tråd om bromsar och där kommer ju Särås med mkt nyttiga svar som man inte tänker på och jag som skruvat en hel del rallybil samt rattlåsbilar och självklart mina egna bilar o där försöker jag o hålla mig till orginalstorlek på skivan men bra beläg, slangar, bromsvätska, Jag har även kört med slitsade och borrade= borrade spricker lätt
Dom slitsade har sina för o nackdelar som redan skrivits om.
Kom på en sak, vissa borrade är inte borrade utan gjutna, bland annat så är Porsches orginal skivor gjutna hål. Bra att veta, samt korigera mig själv...
Det finns dom som säger att borrat är ännu känsligare än gjutet...
Som sagt eftersom vi går så djupt och "rättar" alla fel så korigerar jag bland annat mig själv... :)
mvh Jimmy
Jimmy, en liten aspekt har jag att lägga till när det gäller EBC även om jag vet att det inte är några prestanda grejor. Jag håller ferodo, pagid, PFC mfl. betydligt högre.
Jag köpte mina slitsade framskivor med ebc-greenstuff belägg för 1900kr (komplett fram). Jag kör med stålomspunna slangar och Motul RBF600 vätska. Bilen väger 1100kg har inte speciellt mycket effekt. Bilen har nu körts som bruks/sommarbil (några banträffar, ca 20mil på kinnekulle och mantorp) mest på gatan. Jag mätte upp skivtjockleken, på lite mer än två somrar(~1000mil per sommar) har jag slitit 0,5mm på skivan och 3-4mm på beläggen. Jag har haft lite problem med "ythärdning" och vad det beror på vet jag inte, men det brukar bli bättre efter bankörning :)
Min tidigare erfarenhet är med mindre skiva och original vw-belägg och det fungerade inte alls på bana.
Nästa steg vore att köpa nya originalskivor(ej slitsade) och pagid blå belägg för att jämföra med, det vore väldigt intressant!
Det är väldigt bra att få information av någon som testat olika belägg, skivor och kan komma med egna erfarenheter.
Jag kör med de blåa Pagid just nu, eller dom är slut nu rättare sagt, större delen av säsongen efter jag ledsnade på orginalarna du fick monterade. Det blev ungefär +15 träffar på dessa beläggen, det är ju inte stål mot stål direkt nu, men mycket kvar är det verkligen inte. Efter att ha kört med orginalbeläggen på två tre träffar så upplevde man ju skillnaden mellan Pagid beläggen och orginalarna, nååågot mer förtroendeingivande känsla vid hårdkörning kan man säga även om det bromsade bra med orginalarna också, men inte med samma bett! De gula Pagid säger du, hmm, är det RS 19 eller RS 29 du tänker på? De träffarna jag åker på har ju oftast kortare körpass, är ju väldigt sällan ute på banan mer än nån halvtimme i sträck, det verkar ju som att de gula är lite mer avsedda för långlopp och inte direkt 'sprintrace'.
Gött med lite papper, kan ju vara intressant! Jag skickar ett pm omgående med uppgifterna.
Även Henrik.M är moderator =)
Varför beklaga sig Porsche är ju en Folkvagn!
Ägda av VW och tillverkade med VW:s goda minne och namn =)
Ironi hoppas ja alla tål än om det är sant!
Empirisk kunskap är regerande!
Dock bör man vara öppen för förslag!
Fungerar det och man är nöjd så kör på.
Vågar man testa annat så go for it där med.
Som sagt det är uppdateringarna på ens egen bil som får det att gå framåt.
Och det är då man behöver tipsen från folk som testat annat!
Visst är det så att EBC är biliga, men tror inte dom är så mycket bättre än vad orginal hade vart. OEM skivor samt Pagid kan bli bra, skulle kolla om Carbotech XP8 fans annars, ett lite tystare samt i mina ögon bätre belägg...
Men annars är PAgids blå trevliga! :)
Har Du kört med PFC eller nån av dom andra märkena Du nämner? :)
mvh Jimmy Särås
Du körde så länge med OEM padsen?
Sjukt... jag måste erkänna att jag inte är ett mega fan av Pagid även om jag använd dom en del, kommer inte ihåg rakt upp och ner vad dom olika numren har för olika färger...
Jag tror inte att du gör fel i att gå upp från blå iaf, oavsett hur vida dom är för långlopp osv... Det betyder å andra sidan att Du borde få en längre livslängd? Och det kan ju aldrig vara fel?
Skickar alla papper jag hittade på måndag...
mvh Jimmy Särås
Jag håller med dig, original hade nog varit lika bra men än så länge har jag inte provat det.
Carbotech XP8, jag tror jag läste om dom för ett tag sen, på peansweden eller rejsa.
Ska ta och beställa hem en uppsättning nya belägg för att jämföra (nu när man tjänar pengar istället för studerar).
Ska man satsa på XP8 eller XP10 (jag kör med r-däck om det spelar in).
Jag har inte använt pagid eller PFC, men Ferodo DS11 (gammalt asbets rallybelägg) har jag kört med på rallybil, men det tillför nog inget i den här debatten. Beläggen är sen länge förbjudna...
XP10 är ett sjukt belägg som Per knappt säljer på gatbilsåkare...
Om bilen inte har "lite för mycket efekt/vikt" och en agresiv förare...
Så tror XP8 säker bra, men lättast är att prata med Per, berätta vad Du brukar åka och hur Du brukar åka!
Och var helt ärlig så tror jag att han kommer att sälja rätt belägg till Dig! :)
mvh Jimmy SÄrås
Jag körde nog tre träffar med orginalarna, man märkte ju tydligt när det började ta bättre i bakvagnen istället från de blå Pagid grejerna, detta var lite anledningen till att beläggen föll på den blå modellen. Här står det mer om beläggen om du behöver läsa på lite igen: --> http://www.forza.se/sidor/bromsar/belagg1.htm
Bettet tyckte jag helt klart dög med de blå¨, men det är klart att det kanske blir ännu bättre med de gula haha. ;-) Tyckte ändå att en säsong med så många bandagar som jag har kört i år på nästan en uppsättning belägg är kanon, men det kanske blir ännu bättre med andra belägg å andra sidan.
Monterade förresten tillbaks orginalbeläggen fram idag, och det är en avsevärd skillnad måste man ändå säga på bromarna mot hur dom bettade innan, får filura på vilka man ska köra på nästa gång.
Det var lite synd att det bara gick att få Pagid som värsta belägg i Lupo GTi oket...
Men å andra sidan är det ju ruskigt mycket bättre än Tarox, EBC & ett antal andra belägg på marknaden...
Tack för länken, kan ju vara bra att ha full koll på även Pagid igen... ÄVen om jag helre kör med Carbotech eller PeformenceFriction (PFC)...
mvh Jimmy Särås