Tack för tipset. Jag får höra med verkstan vad som ingick i arbetet.
Utskriftsvy
Tack för tipset. Jag får höra med verkstan vad som ingick i arbetet.
Jag är inne på samma spår som Mex för fortsatt felsökning. Drygt men här behöver man nog prova sig fram, eller hitta en verkstad/mekaniker som har gedigen erfarenhet av VAG bilar. Nu tänker jag inte på den där verkstaden med stora glasade fasader....
Varför inte bara prova byta ut delen, som är en känd felkälla på dessa bilar, och som all felsökning, symtom och felkoder pekar på?
Det går då 20st sånna på varje centralt elstyrdon som byts ut, så då börjar man väl i rätt ände?
Verkar vara mycke hattefnatt-verkstäder där i huvudstadsregionen, detta är 20 minuters vardagsjobb, inkl felsökning, på en verkstad i övriga landet.
Jag har missat de två senaste svaren från Andy och SnOOk och tack för er input.
-
Detta ärende lever tyvärr vidaremed problemen olösta. Jag har haft bilen till verkstad i tvåomgångar.
• Vidförsta tillfället byttes Styrvinkel sensorn ut, efter resultat frånfelsökning där error/fault pekade på den. Felet kvarstod, varningslampan med den gula ratten fortsatte att lysa och problemen med blinkers, helljus, torkare och spolning kvarstod.
• Nästasteg i att lösa problemet var att byta ut Styrdon/Spakcentral,vilket genomfördes. Ny felsökning som visade på inga errors/faults och varningslampan med den gula raten var släckt och därmed problemet löst... – tjii fick jag!
Knapptett dygn senare lyser varningslampan igen och vid körning dagen efter det återkommer problemen med blinkers, helljus, torkare och spoling som inte fungerar(emellanåt). Oerhört irriterande och frustrerande, som säkert alla förstår. Min undran som lekman, vad skulle nästa steg i kedjan vara? Styrvinkel sensor och spakcentral/styrdon är alltså utbytta. Jag ligger i nuläget på verkstadskostnader på c:a 8,000– 10,000 kr.
Jag har en tid hos verkstaden om ett par dagar där varningslampan skulle släckas och givetvis undersökas varför den lyser. Men jag börjar undra om det arbete som har genomförts hittills har varit helt i onödan, när felet egentligen finns någon annanstans…? Jag hade även en varningslampa för airbag som lyste och där räckte det med att ta bort lite korrision på kontakterna på sladden som löper underförarstolen för att släcka den varningslampan.
"Hattefnatt-verkstäder", ja det börjar kännas så, dessvärre. Vilken del är det som du syftar på Sn00k som är en känd felkälla och tar 20 min att byta?
Kan hjälpa dig med detta om du kan ta dig till Hässelby.. Tog inte med bcm/cecm då du aldrig svarade.
Det som "skulle" bytas, var det jag la upp bilderna på...
Tack Mex165 för omtanken. Jag bor inte långt ifrån Hässelby, håller till i Alvik. :-) Jag var idag till verkstan som har utfört arbetet. Enligt verkstan verkar det vara generatorn som inte laddar batteriet tillräckligt bra. Bytte till nytt Varta-batteri i september 2023. Den Spakcentral/Styrdon som verkstan bytte ut verkar ha "brunnit" enligt verkstan och måste bytas ut igen(verkstan står för kostnaderna)...Bilderna som du har lagt upp ser ut som de som har plockats ur bilen. Jag borde givetvis ha tagit en bild på dom, för att jämföra med dina bilder. Nästa steg ser ut att dels byta styrdonet(igen) och sedan generatorn, eller hlst tvärt om för att inte få fortsatta problem. Batteriet har laddats ur ett par gånger den senaste månaden. Problemet med denna soppa är att det redan har kostat för mycket pengar på en redan ansträngd ekonomi. Att byta generatorn antar jag går loss på c:a 4000-5000 kr...?
Slutligen borde jag nog ha valt en annan lösning på vart jag skulle vänt mig. Tyckte från början att VW i Ulvsunda, som ligger nära var på tok för dyra och heller vill sälja en ny VW till mig och hörde mig för till verkstäder i närheten, men det var flera som inte var intresserade, eller kunde utföra arbetet. Och jag ska i ärlighetens namn samtidigt säga att jag har väldigt dålig koll på bra VAG-verkstäder. Men får jag återkomma med ditt erbjudande är jag tacksam.
/Christian
Hej, en liten uppdatering i ett ärende som börjar likna något som kan beskrivas som en "Never ending story"...Jag måste återigen väcka liv i min fråga igen då problemet är ingalunda löst. Jag får samtidigt be om ursäkt ifall någon tycker att jag drar ut texten för mycket. Men jag vill beskriva vad som sker så tydligt som möjligt.
Mina problem var alltså följande:
• Blinkers fungerar ej (dock fugerar varningsblinkers).
• Helljus alt helljus blink fungerar ej.
• Vindrutetorkare fram och bak fungerar ej.
• Spolfunktion fram och bak fungerar ej.
• Samt att jag lägger nu även till att tutan/signalhorn inte fungerar.
• Samt(lägger även till detta). OM problemen ovan är då jag stänger av motorn
lyser positionsljuset. Därför brukar jag kolla att blinkers funkar innan jag stänger av motorn
för att säkerställa att ljuset inte står påslaget.
Vad jag har låtit göra hittills är följande.
• Först byttes styrvinkelsensor/styrdon, problemet borta under ett dygn för att sedan återkomma igen.
Verkstad påpekade att batteriet inte fick tillräckligt med laddning och som kunde var en delorsak till mina problem, varför jag bytte generator(renoverad). Den utbytta generatorn ger batteriet full laddning.
• Byte av spakcentral.
Varningslampa för ratt slocknad under en knapp vecka, men börjar sedan lysa ett tag, men slocknar efter en stund. Tidigare problem med blinkers, torkare ännu så länge inte tillbaka.
För c:a 2-3 veckor sedan har mina problem återkommit. De finns där då jag startar bilen med kall motor, efter några minuters tomgångskörning fungerar det dock som det ska igen. Det händer ibland att de återkommer under körning då motorn är varm.
Jag får lägga till att det gäller även värmen inne i kupén, ifall det kan ha någon inverkan? Jag är osäker på om problemen enbart uppstår då det råder fuktig väderlek ute, men det har varit en känsla att så kunde vara.
MEN iaf, mina tankar om var problemet sitter kvarstår. Verkstad har alltså varit inne i ratten och bytt två enheter, utan att mina problem har lösts fullt ut. Frågan som jag ställer mig är vad som sitter under styrdon och spakcentral? Måste felsökning
och åtgärd gå djupare under dessa? Och var det ens något fel på styrdon och spakcentral från början, kan man ju fråga sig.
Jag börjar känna mig less på att verkstad famlar lite i blindo, släcker varningslampan och betraktar sedan, sim-salabim som att problemet är fixat, men det är ju inte det.
• En fråga till Mex165, vad hade du i åtanke om vad du kund hjälpa mig med? De bilder som du lade upp tidigare i tråden är de som verkstad har bytt. "Sn00k" och Andy Swede var också inne på det, men jag tolkar det som att det gällde. Jag kan som sagt ta mig till Hässelby, bor i Alvik.
Edit, när jag skulle använda bilen nu i em var batteriet utdraget. När jag använde bilen under gårdagen uppmärksammade jag inte att positionsljuset stod på (i dagsljus), varför batteriet
var slut och bilen inte gick att starta. Får köra en laddning över natten, då det är städdag i morgon där bilen står just nu.
Förekomsten av mina problem känns för mig som lekman som det är något helt annat som spökar. Frågan är vad...? Börjar bli tröttsamt att vara på sin vakt och hoppas att batteriet inte ska vara slut.
Nu ska jag inte tillbaka till Stockholm förrän till sommaren..
Styrs inte allt detta via BCM?
Kolla elschema, så hittar du nog en gemensam felorsak..
Det låter ju som en hållbar väg att utreda vidare. Har kollat några You Tube klipp och detta är inget som jag kan genomföra på egen hand. Jag ska se hur jag tar detta vidare. Kollade priserna på BCM och det vill jag helst undvika en kostnad på.
Den här hade nog funkat som test, men men..
Är det 3C0 937 049 D du har så kostar dom inte många kronor här:
https://laga.se/visa-produkter?artic...&sort=priceasc
Jag får undersöka vilken det ska vara, provade att söka på bildelsbasen, men får söka vidare. Stort tack för input!
Artikelnumret på din BCM ska stå i den autoscan jag skickade till dig. Hittar du inte rätt - skicka PM med regnummer så ska jag titta i mina logfiler. Sedan finns det olika revisioner, så har du en t. ex D kan även en senare E, F, G eller liknande fungera så länge den tillhör samma generation av din Golf. Med lite tur går den att byta rakt av då den redan är kodad som begagnad från bilen den satt i, men om bilen den kommer ifrån har annan utrustning än din kan den behöva kodas om för att fungera korrekt med din bil.
Kan alltid kolla kontakterna till cecm/bcm..
Sitter några relä på den också, så kolla på den du köper, att den har likt antal..
Relä hållaren kan tas bort från bcm..
Förstår att det inte är nästgårds, men sånna här "omöjliga" problem är ju roliga att lösa åt folk, speciellt när dom kastat dyra pengar på problemet och märkesverkstäderna står handfallna, hör av dig om du har vägarna förbi dalarna, eller helt enkelt tröttnar på problemet och vill ha det löst =)
En liten uppdatering/fortsättning på min tråd: Problemen kvarstår, men verkar komma närmare sin lösning. Jag har alltså bytt styrvinkelsensor och SPAK-central, där mina problem försvann temporärt, men sedan återkom igen. Nu verkar jag ändå ha funnit källan till alla problem och det är en styrenhet som sitter under ratten och som glappar. Slår/knackar man lite lätt mot undersidan av kåpan då problemen uppstår brukar de försvinna. Givetvis ohållbart att köra om kring med detta och rent vansinne. Verkstan som har genomfört tidigare nämnda arbeten har erbjudit sig att byta styrenheten mot en totalkostnad på runt 2,000-3,000 kr. Jag får se vad som sker härnäst. Tydligen går det inte att dra fast styrenheten med typ buntband att den sitter mer tight. Men som sagt, en segdragen historia som har kostat en del onödiga pengar känns det som. To be continued...
Flera sidor text och svar å grejjer.. massor av folk engagerade och vill hjälpa dig.. och vi är tillbaka på ruta 1, VARFÖR BYTER DU/VERKSTAN INTE BARA RATTSTYRDONET??
Precis ALLT indikerar ju att det är det som är felet, alla råd här i tråden, alla felkoder, alla felsökningar, ALLT.
Återigen, det är ett jättekänt och vanligt fel på dessa bilar, BYT, du slösar människors/verkstäders tid.