Ursprungligen postat av
Marcus
En fin men relativt vanlig bil (en av Sveriges mest köpta) som Volvo V60 kostar ca 670 000 kr i rimligt utförande. Men den förbrukar fortfarande dyr skurkbensin och kräver årlig dyr-service. Motsvarande elbil ser jag som ett klart bättre köp, på alla rimliga sätt.
Angående Cupra Leon vs Cupra Born så hade jag lätt hoppat över både Leon och Born, dels för att slippa åka runt i en avgasluktande 1,5 TSI med ryckväxlingar, dels för att jag hade köpt VW ID.3 för ~ 460 000 kr när den såldes. 90 000 kr för bättre komfort, bättre driftekonomi + mindre beroende av skurkstater, mindre avgasutsläpp i närmiljö osv, Ja absolut, lätt värt mellanskillnaden, för mig.
- - - Uppdaterad - - -
Generellt är det ju inte så att bilföretag sänker priset eller skänker bort pengar för att du ska kunna privatleasa, utan det är du som kund som får betala värdeminskningen, precis som vid köp. Sen kan så klart någon räkna fel eller enstaka kampanjer på mycket svår-SÅLDA bilar kan vara extra förmånliga. Men ha det i bakhuvudet att ingen skänker bort pengar för att du ska kunna leasa... Någon ska alltid betala och denna någon är oftast kunden.
Ps: grundpriset för Cupra Born är 479 900 kr, så det är det priset som ska jämföras med grundpriset på Cupra Leon, dvs 115 000 kr i skillnad. Minus tre års fordonsskatt á totalt ~ 20 000 kr...