Kan tilläggas att de finns på Mk4 ED30 samt 1,8T 180, Seaten är Leon som gäller med 1,8T 180. :)
Luponavet finns även på 100/105 hkr-versionen med 1,6-litersmotorn. :)
Utskriftsvy
Så här gjorde jag:
http://www.svwat-team.se/41858275
Ett tips är att kontakta Bilprovningens support som guidade mig till att lyckas genomföra ett motorbyte utan SFRo's inblandning!
Jag ringde och pratade med Sven Åke Karlsson.
Han kunde vara en riktig surgubbe med paragraferna på sin sida.
Man fick stryka honom medhårs annars var det kört , flera PÅ DEN TIDEN hade fåt próva flera gånger.
Han hette så som hade hand om intyg , godkännanden mm mm för Svenska VW.
Det rörde effekt , miljögodkännande och typintyg.
Det intyg jag fick var för att vägleda godkänd verkstad till vilka saker som bilen var godkänd med orginal.
Det jag monterade skulle vara likvärdiga orginaldelar eller av VAG godkända delar.
Sedan bygger man om och tar bilen till den verkstad VW eller VAG godkänt för intygsskrivandet.
Efter det åker man till SBP(nu likvärdig) station och regbesiktar.
Hur det fungerar nu vet jag inte.
Har kvar alla gamla papper men vet inte var.
EU-regler mm har ju tillkommit numer och SFRO är betydligt vanligare nu än förr.
Vet att Pekka genomförde sitt bygge på exakt samma vis.
Hans bil var en CL från början och blev en 16V.
Oj det var mycket info att ta in :)
Tack alla för alla svar!
Nu ska vi se om jag har fattat rätt:
Lupo hjulnav bak/GTI/100/105 hkr-versionen med 1,6-litersmotorn
Golf 16v -89> ventilerad bromsskiva 256mm fram
Bakre Lucas 38mm bromssadlar/ok/slang, för 256mm ventilerade skivor.
Golf/Bora V6 4-motion/R32/Mk4 ED30 samt 1,8T 180, Seaten är Leon som gäller med 1,8T 180.
(finns även på skoda RS i fin grön färg, även audi S3/TT225)
så en lätt modifierad ventil där under bakaxeln??
Menar ni att justera den lastkännande ventilen eller montera ytterligare någon form att strypventil???
Jag vill ha ett stort YES på detta eller är jag retarderad
Är där någon som kan/orkar eller vet var jag kan kolla artikelnummer på dessa prylar????
Boris: jag har kollat på dit fina bygge. Det går inte att duplicera eftersom din bil från början var fel reggad och det är därför du slank igenom, eftersom du kunde klara dig med 10/20% reglerna....
Och jag har varit i kontakt med både bilprovningens tekniska support och en ingenjör på Bilprovningen.
Båda är positivt inställda till mitt bygge men vill ha ett intyg från VW på effektökningen i min bil då jag överskrider 10/20% reglerna....
Ps. Just nu fick jag info från min kontakt på VW att det inte skulle vara några konstigheter att uppgradera från GTI till G60. Han ska skicka ett papper på vad jag måste uppfylla och sedan ska detta kontrolleras på VW. Väntar med spänning :)
Redovisa gärna din kontakt med Svenska VW.
Om det är nyare regler , ändringar eller annat?
Är inte 4wd-modellernas ok annorlunda kontra 2wd bak?
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2