Det har JAG sagt länge =)
Utskriftsvy
Vart lite stötdämparmek igår och nu sitter v-maxxarna på bak, lät den lilla hjälpfjädern sitta kvar och det blev inte för mjukt med den som jag var rädd för. Blev lagom stumt efter lite körande också. Är samma höjd som min tidigare -60mm fjädersats.
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/vmaxx_rear.JPG
Fattar inte dem som tycker att det blir för stumt med v-maxxar, tycker det är riktigt bra komfort iofs utan framdämparna än och med mellansänkning, men framdämparna jag har är redigt stumma de också, fast jag kanske är lite "skadad" också ;) Nu slipper jag alla genomslag med de bredare BBS fälgarna bak, trots en lite hårdare körning på kuperad väg = GÖTT!
Handlade vita dioder till instrumenthuset på diodhuset, billigt och bra även med 29kr frakt. Stillade även det större köpbehovet och kikade in på Ebay och handlade detta ställbara kamdrev:
http://cgi.ebay.com/Volkswagen-VW-GT...item3a5ddab6e8
Har också funderat på dioder till instrumenteringen och reg-skyltsbelysning bak,
har du någon aning om vilka lampor jag behöver?
Bak är det bara att byta med instrumenteringen krävs lödning eller?
Räcker att bara byta till rätt lampa. Dock kräver knapparna lödning.
Fick mitt nya kamdrev från england idag, köpte på söndag hämtade ut idag, snabbt och fint =) Väger bara 320gr +/- 11 grader, nu måste jag bara räkna kuggar och märka ut ÖD etc på drevet
Fram:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/camgear_front.jpg
Bak
http://web.comhem.se/xzenom/parts/camgear_rear.jpg
Jäklar så snyggt drev...:)
sånt skulle man ha haft.. vart har du köpt det?
Härifrån jag köpte (bra säljare dock lite seg på att svara på mail, vill du ha en i en specifik färg så gör upp det innan du köper, då hon var så snabb att skicka iväg så hon missade att jag egentligen ville ha ett svart.)
http://cgi.ebay.com/Volkswagen-VW-GT...88990902412758
Ja, imorse var det halt... surt att börja jobba 04,30 men tog det lugnt med sommarsulorna på så gick galant. Har dock monterat på vinterdäcken nu och nu sjönk bilen ganska mycket i utseende :P vi går i flytta tankarna så vet inte hur garage/bilplats mm kommer att lösas så ev. köp av vinterbil får skjutas upp lite så bilen får nog gå en vinter till om det inte hittas något mek garage till bra pris.
Skickade iväg RS:en till en av farsans polare som skulle mäta upp dem och räta en liten buckla på en innerring på en av fälgarna samt vinterförvara dem... så har man ett problem mindre vid flytten. Men 7 månader kvar till sommaren blä! Får väl köpa mig några halvschyssta vinterfälgar så man inte blir allt för less =)
Dock har jag ju en hel del "smågrejer" (när brukar det stämma? ;P) att fixa färdigt under vintern så jag lär hålla mig sysselsatt
Dåså, då har man fått lite gjort igen, dock mindre än jag planerat i helgen (vart och kollade Entombed! The Kandidate och Volbeat och sög i mig ett gäng pilsner efteråt så farten var inte så god idag).
Plockade ut mätarhuset och tog bort den gröna filmen framför belysningen och monterade sedan "xenonvita" dioder, ser mycket bättre ut nu. Bara färddator och fläktreglagebelysningne som ska konverteras till dioder nu.
Att du orkar =)
Kan du smitta mig lite med din energi?
Haha, helst inte har så lite kvar ;)
Startmotorn skar i torsdags så fick lämna in på lundqvist motoerelektriska för rep, 1½ timme senare ringer dom och är färdiga. Den hade tydligen levt ett riktigt hårt liv, så de bytte drevet, alla lager och kolen och till ett riktigt bra pris, så kan inte annat än rekommendera gubbarna.
Var och hämtade adapterkablage till den nyare varianten av kofångarblinkers (har köpt nya mörktonade blinkers som passar bättre ihop med Hella bakljusen och sidoblinkerserna) samt en fläktreglagepanel på skroten. Skulle ha i 3mm dioder i det klara plexiglaset, men lycka till att borra det när plasten bara är 4mm... får vara och hämta några nya senare när det finns fler (slut nu) för nya försök, skrapade bort färgen från den gröna lysdioden så får se hur det räcker.
Att skrapa bort den gröna färgen från dioden funkade, men blev inte särskilt snyggt... väldigt gulaktigt sken. Sågade itu och monterade en 5mm xenonvit diod med ett 560 Ohm motstånd, ska prova hur det ser ut imorn.
Monterade även adapterkablaget och de nya blinkerserna vilket lyfte utsendet, postar bilder imorn när jag lyckats tanka över dem från tjejens nyinköpta systemkamera, härligt med riktig kamera =)
Bytte ut originaldioden (den gröna) i fläktreglaget till en 5mm vit diod från clas ohlson och ett 560 Ohms motstånd och det blev med ens mycket bättre ljus och ljusfördelning. Måste bara hitta en hel plexiglas bit med symbolerna och den med siffrorna på skroten imorn för jag vill inte bryta upp min helt hela och fräscha fläktpanel.
Såg över mitt justerbara kamdrev också, fick slipa lite på mittensektionen för att den skulle gå att justera/snurra (här snackar vi pressmontering då jag knappt fick bort den innan), nu inväntas bara vridmoment siffrorna för bultarna från tillverkaren så ska det monteras.. börjar vara dags nu... ;)
Nu sitter kamdrevet i och är "avancerat" ca 3-4 grader för att kompensera för planingen och sen få ner effektkurvan på lite lägre varv. Ska i med chippet och sen ska tändningen justeras, men det får bli någon annan dag, börjar bli less på att skruva i "bruksbilen"....
Funderar på antingen separat oljekyl och större kylare för att få ner temperaturerna lite, dock blev det nog bättre nu när jag fick kompenserat kamdrevet och tändningen lite.
Har du skaffat en till bil?Citat:
Ska i med chippet och sen ska tändningen justeras, men det får bli någon annan dag, börjar bli less på att skruva i "bruksbilen"....
Tappade oljetrycket till toppen på väg hem från byn efter julhelgen... tickar som bara den från lyftarna och tydligen inget tryck alls till toppen.
Har bytt olja+filter, värmt upp och tinat bilen/motor med ventilkåpan av och kollat kammens lagerytor och allt verkar i sin ordning... ska prova att byta oljetrycksgivaren i toppen för säkerhets skull, om ej så blir det motorrep hos firma med nya lager och ringar etc. Så den ska ställas av imorn och förhoppningsvis har jag ihop den till sommaren.
Har köpt oss en bruksbil:
Passat CL Variant 2.0L -95, blir tredje ägaren, väl omhändertagen med drag, nerlack, nybytt kamrem och avgas-system samt nya bra dubbdäck. 16000mil och ingen rost, glömde jag bra pris ;) Ska bara byta termostaten som kärvat (blir inte varmare än 70grader) och byta kylvätska samt byta olja och filter så är det fin fin =) Ska försöka hålla fingarna borta från den, men den ser nog snygg ut med BBS RS ;)
Taskig bild (säljarens) men nya kommer:
http://web.comhem.se/~u41195069/bilder/passat.jpg
Haha, jepp men måste leta nya "egna" sommarsulor till passaten också ;) dom som följde med lever max en sommar till.
Skaffade försäkring till Passaten; dyrare än jag trodde 2900 /år halvförsäkring, trodde jag skulle få garva lite på deras bekostnad så jag bad dom kolla pris på Golfen också... dock var det jag som satte kaffet fel: Har haft billigaste försäkringen tidigare på 250kr/mån halvförsäkring, men nu vart det bara 170kr/månad och tidigare har de aldrig kommit i närheten ens!! :)
Så se över era försäkringar och slå Trygg-Hansa en pling så kanske ni också blir positivt överraskade, det blev då jag!
Jag har allt på länets och det är smidigt och enkelt. Dessutom riktigt billigt tycker jag =) Ligger just nu på 25% rabatt tror jag.. Lönar sig att samla allt =) Min scirocco gti kommer att kosta ca 1550 helår för halvförsäkring. Ganska överkomligt för en gti faktiskt =)
Idag vart farsan iväg till golfen och bytte till en ny oljetrycksgivare i toppen....... och som jag trodde så var det inte fel på givare = dåligt oljetryck till toppen.
Ska börja ringa runt och skaffa fram lite offerter på vad folk ska ha för att renovera bottendelen och gå igenom toppen.
Fick leta en bit ner för att hitta tråden =) sommaren börjar närma sig och golf suget växer sig bara större!
Har haft fullt upp och flyttat och tapetserat om och haft mig så har inte riktigt hunnit tänka på golfen, skönt att ha en "standardbil" i passaten som man bara tankar och kör och inte behöver oroa sig över..
Har inhandlat topplockspackning (ABF i 3 lager stål) + bultar och lite småprylar samt att jag tar med mig lite extra ventiler och åker upp till byn i helgen och skruvar av toppen och kollar igenom bottendelen, förhoppningsvis är det bara topplockspackningen som gått vid oljematningen (råkade beställa en fiberpackning och dum som man var använde jag den med 11:1 i komp) förhoppningsvis inga böjda ventiler pga olja i förbränningsrummet... men men vi får se.
Fick 4st 15" corrado plåtfälgar i jäkligt bra skick med snobbringar gratis av en av gubbarna på jobbet, så nu ska de kanske breddas till 7.5" och 8" och hinkas på passaten till sommaren =)
Efter en hel del mekande i helgen, så lyftes toppen och felet till oljetrycksproblemet hittades på en gång...
En bit packning låg och blockerade oljekanalen mellan toppen och blocket!
Plockade bort kammen och kollade alla lagerbanor som såg fina ut, alla ventiler raka och allt frid och fröjd annars. Blåste igenom alla oljepassager och rensade filterhuset. Monterade ABF:ens stålpackning och satte ihop och vips så gick bilen som den skulle, ett oljebyte senare så tystnade även lyftarna. Behöver montera chipet, ställa bränsle och tändning sen är det bara gasa. Har bilen avställd i byn, men har fått garage till maj så då får golfen ställas på och flyttas ner till luleå för att agera sommarbil.
Dom här två månaderna när man pyst runt i komfort passat har satt sina spår, man efterfrågade njurbälte så fort man kört golfen en bit =) Men man sitter bra mycket bättre i recarosarna och allt är mer exakt och gött, för att inte tala om effekten, så nu kan man pusta ur ett tag och vänta på sommaren =)