nix, det kollade han inte.. han var upptagen med att vara tjurig ^^
Utskriftsvy
nix, det kollade han inte.. han var upptagen med att vara tjurig ^^
Ok.
Har läst skräckexempel ang orginalrattlåset på nätet , där dom varit fördjävligt nitiska på främst gamla "entusiastbilar".
okok.. men mitt rattlås fungerar ju så då är det lugnt på den punkten för mig :) Men det är ju så jävla random när man besiktigar bilar.. beror helt på dagsformen på besiktningsmannen.
Well well, har iaf mailat och frågat ang. regbesiktning och frågat vad som gäller. Skrev även några rader om det griniga bemötandet jag fick, får se vad de säger om det.
Mappningen går framåt med golfen, nu har jag dragit den till lite över 7000rpm och den vrålar på bra :)
Annars råkade jag skaffa mig ett vinterprojekt i form av en AKL crossflow-topp, BubblaMicke ska få sätta filen i den och förbättra flödet är det tänkt. Sen får vi se vad budgeten räcker till..
drömmen vore givetvis 42/35 ventiler med nya mirafrästa säten, 7mm skaft, hårdare fjädrar, mekaniska tryckare och en kam med minst 12mm lyft och runt 300 duration.
Jag läste just om din besiktning. "10cm bredare än original är nog taget ur luften plus att bredden på en bil räknas inklusive backspeglarna så om du har lust och ork att tjafsa lite så kan du lätt snacka dig ur en regbesiktning.
Längtar fö till du lägger upp film på när du plågar motorn 8000rpm style :)
Gött, har inte AKLen 7mm ventiler original? Portning och mira-fräs plus nya ventilfjädrar räcker nog långt.
AKL HAR 7mm skaft orginal.Sedan så får du inte bättre flöde med 42mm ventiler på insug utan att radikalt modda förbränningsrummet!!40,5 är rätt storlek för AKL toppen,hade själv Supertech "undercut" ventiler i mitt AKL lock som jag hade på sista motorbygget jag gjorde med min etta....
Jaha, där ser man ja. Skit att man inte tänkte på det då.. men men.. hade jag käftat emot så hade de väl gått på spårvidd istället då..
Jag måste bara få ordning på ett kamerafäste i bilen.. Det är lite trist att det inte finns så bra tillgång till ställen där man kan varva och dra ur bilen ordentligt.. någon som har ett flygfält att låna ut :P
Aha, där ser man. det var ju bra det. Ja jo, 42 insug känns väl lite i överkant, men samtidigt så vill man ju gå all in om man ändå gör så stora investeringar som det ändå innebär. Ja, man måste ha ganska mkt area runtom ventilen för att den ska kunna utnyttja storleken utan att flödet hindras. 40,5 skulle kännas meningslöst.. men men.. som sagt.. vi får se vad det blir för recept.. har en del andra saker som kommer kosta pengar framöver och vi ska byta bruksbil etc.
100£ känns inte så farligt för supertech ventiler iaf, men sen ska det ju till fjädrar, retainers etc för att utnyttja allt. Sen borde man ju gå från hydrauliska till mekaniska tryckare.
Jodå du måste bygga om till mekaniska lyftare för att kunna utnytja locket maximalt....Körde Supertech 40.5 / 35 ventiler med CatCams fjädror,retainers och kamaxel och Supertech mekaniska lyftare med lachcaps.
Ja, mekaniska tryckare känns ju tveklöst som en nödvändig åtgärd.
Håller på o räknar lite på ventilöppningsarea med olika ventilstorlekar.
Insug
40mm = 14695
41mm = 15439
42mm = 16201
Avgas
33mm = 10001
34mm = 10617
35mm = 11251
Man vill ju att avgas ska vara runt 75% av insugs ventilöppningsarea (på sugmotor, om jag inte minns helt fel).
40/33 = 68%
41/34 = 68,7%
42/35 = 69,5%
40/35 = 76,5%
41/35 = 72,8%
42/35 = 69,5%
Så du har ju ganska rätt i att det är onödigt att ha största diametern på insugsventilen om man inte kan klämma i ännu större avgasventil.. vilket kräver stora förändringar i förbränningsrum, flytt av ventiler.. = väldigt dyr historia.
Dessa beräkningar är gjorda på min symetriska kamaxel som ger 11,7mm lyft på både insug och avgas, det blir givetvis helt andra förhållanden med andra kamaxlar. Man kan ju ha olika lyft på insug resp. avgas, olika duration osv.
Hej mrpete ! jag ny här på sajten o har sträck läst ditt projekt o tänkte skaffa de där breddarna, den ser riktigt grymm ut din mk1a
med bergcup kittet ,
När du åker in o besiktar ska du se lite arg o farlig ut samtidigt som du är trevlig, då vågar de inte moppsa opp pga ditt trevliga uppförande som är bättre än att reta upp dej
Åhå, men här är den korta versionen av projektet hehe, den långa finns på gorg (dock ungefär samma innehåll). Men kul, tack!
Kolla på pesch motorsport i tjeckien, mkt bra pris och billig frakt, de har även andra glasfiberdelar till golf mk1 (m.fl.).
Jadu, hade jag bara höjt bilen innan så de inte blivit griniga över det så hade de förmodligen inte sagt nåt om bredden.. de var ju tvungna att hitta nåt att klaga på.. well well, nu blev det som det blev.
Projekt avslutat.
?? som i bilen såld, i så fall vadan detta beslut så nära målet?? cliffhanger kommentar det där
Klistrar in det jag skrev nyss på garaget.org. Orkar inte skriva allt igen.
Jag har tröttnat helt enkelt.. börjat strula med el nu det senaste och jag vet att elen ser ut som ett kråkbo innanför instrumentpanelen. För att reda ut det skulle behövas att man rev ut ALLT och drog helt nya härvor, en separat till motor och en separat till belysning larm och instrument.
Så detta är ingen liten dipp eller nåt, jag har bestämt mig för att avsluta innan man kör sönder grejer, får dampryck och drar släggan genom huven, motorn eller var den nu skulle hamna. Det finns en annan orsak, men den tar jag inte nu och har inte med bilen i sig att göra.
Det har varit ett kul projekt när det har gått bra, men det har spenderats alltför mkt tid och pengar på att fixa en massa saker som aldrig kommer att vara helt optimala ändå, man har alltid fått kompromissa. Skulle man gjort som man velat så hade det kostat minst 3ggr som mycket som det gjort nu.
Så jag ser det inte som ett stort nederlag, jag har lärt mig hur mkt som helst och jag har gjort i stort sett allt själv.
Bilen ska säljas, antingen hel eller i delar.
Är det ok att "annonsera" i projekttråd här? Annars finns ju allt och den som läst projekttråden har ju någorlunda koll på vad det ör.
Vad menar du ! har motorn kraschat eller varvar den 8000 rpm nu eller har du sålt mk1an
Se ovan. Sen finns ytterligare en anledning men den tar jag inte nu.
Alla delar fungerar på bilen, men jag skriver ju inte ut här vad som säljs om jag inte får klartecken att man får skriva, bud, osv tas ju givetvis inte här i tråden.
Troligtvis blir det ju inte att jag säljer hela bilen även om jag helst gör det, men lär få igen bra mkt mer på att sälja delar.
tråkigt, men så blir det ibland. man får ta med sig det bra och allt man lärt sig och lägga det i nästa projekt.
alla annonser tas på annonstorget. Självklart kan du som du gjort skriva att den är till salu. men rena annonser lägges i som sagt på annonstorget.
Det känns helt okej faktiskt, jag har haft projektet länge och gjort alldeles för många kompromisser vad gäller delar och lösningar för att jag skulle känna mig helt nöjd ändå. Jag har lärt mig hur mkt som helst på vägen och har mestadels haft kul med projektet.
Sen finns det som sagt ytterligare en anledning som kommer att avslöjas framöver, men som inte har med bilen i sig att göra.
Det är bättre att sälja medan allt är helt och fräsch, så att någon annan kan ha glädje av det, även om man givetvis kommer att förlora pengar på det. Så är det ju med bilar tyvärr.
Självklart, då kommer det troligtvis en annons framöver. Helst skulle jag vilja annons på ett ställe och hänvisa dit om det går? En säljtråd på lämpligt forum känns ju smidigast eftersom det kan komma en hel del frågor.