Köpa en bil för 400k+ och sedan fundera över att skatten blir dyr????? :-)
Utskriftsvy
En till som blivit med "R" men verkar få vänta (för) länge till leverans. Verkar som leverans blir v29 men har känsla av att det kan bli senare med tanke på vad som skrivits i annan tråd men hoppet är det sista som överger en...
Spec som följer:
* 4 dörrar
* Silvermetallic
* DCC
* RCD 510 Dynaudio Sound
* Förvaringspaketet
* Parkeringsensorer fram o bak
* Tonade rutor
* Sidokrockkuddar
* Läderklädsel
Alles...
Nu börjar den långa väntan!
Då har man klämt 10 mil idag då. :) DCC gör lite nytta för de som undrar.
Bild innan jag lämna jobbet idag
http://www.geting.se/viewimage.php?i...0_21.07.45.jpg
DPC, Jepp sommarsulor på, vinterdäcken har jag inte ens funderat på än. :) Men timingen känns klockrent har precis sätt bilar börja soppa grus så nu suger det rejält i gasfoten. :D
Siesta ST, ingen dålig bil det, ska bli kul å se den i Silvermetallic! :) 16 veckor är väl inte så dumt om de nu lyckas hålla det.. kanske blir tajt med semestern...
Tuvor! Gryymt fin, och gryyymt vit! :D
13 timmar kvar!
Hur många är vi på forumet med en R? Blir jag 4e?
....får bli sen semester iår...
Jag går själv i tankarna om att beställa en "R"
Jag har dock lite beslutsångest om jag ska välja tygstolarna eller R skalsportstolar i kombination med 4-dörrar. Jag har inte provsuttit dessa stolar, hur sitter man som en lång person (192) i stolarna med tanke på att det inte går att justera något nackstöd. Är de värda den extra kostnaden eller är originalstolarna bra nog?
I övrigt har jag specat den i rising blue och följande:
* 4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
* Radio RCD 510 Dynaudio Sound
* Dynamic Chassis Control (DCC)
* Parkeringssensorer fram och bak
* Mörkare tonade rutor från B-stolpen och bakåt
Enligt katalogen finns det ju ett sportpaket men som jag förstår det kommer alla svenskar bilar med den svarta optik som jag är ute efter?
Originalstolarna är mycket kompetenta. De har bra sido och lårstöd samt en mycket trevlig klädsel. De är minst sagt bra nog! Skalstolar är ett mycket dyrt tillval, men du får å andra sidan en mer unik bil och det är upp till var och en att värdera den känslan. Jag valde originalstolarna.
Du måste välja sportpaketet för att få svart optik i framlyktorna. I paketet ingår förutom optiken 19" och tonade rutor (samt lite mörkare baklyktor, tror jag). Se bilder på min bil på sidan 19 så ser du hur bilen ser ut utan sportpaket.
Jag bytte till sommardäck igår och kan meddela att det blir en viss skillnad i känsla och grepp..
Tur att jag fick reda på detta innan, ang. svart optik dvs. Hade blivit bitter om jag fått en med kromet när jag förväntat mig svarta. Trist bara att man får 19" med svart optik. Skulle nöjt mig med svarta 18" om det funnits.
Edit: Finns det några stänkskydd som går att montera på Golf R? Vill inte blästra bilen på vintern.
Underbar bil är mitt betyg! Har klämt runt 15 mil idag!
Men en fråga till er andra R innehavare, hur är det med förbrukningen i början? plågsamt svårt att hålla sig på en vettig nivå.. 9.9 som minst på 114km/h på motorväg på farthållare. Med lite gas och så, så slutade dagsturen på 1.2.. :D
Grymt bett i däck och motor, med DCC är chassit riktigt kul, jämnfört mot en GTI är det inte alls mycket hårdare, om äns hårdare. Så det kanske är ett rätt vettigt val..?
Det är svårt att inte gilla Golf R! Grattis till bilen!
Jag har 8.8 i snitt på de 400 mil som jag har lagt, dock mest med vinterhjul och med riktigt blandad körning (gasa, lugnt, långtur, korttur). Jag bytte till sommardäck för ett par dagar sedan och då gick förbrukningen upp med minst 0,5l/100 km. Sommardäcken rullar betydligt tyngre än vinterdäcken (i synnerhet när det bara är ett par plusgrader) och du som har 19" straffas med ytterligare en cl eller två per mil. Räkna med en inkörningseffekt på ca 3 % så förbrukningen kommer sjunka en del med tiden och så blir den betydligt bättre när det blir varmare ute så man slipper kallstart och däcken får rätt temperatur.
Hade jag vetat hur hård fjädringen är när jag beställde bilen så hade jag inte tvekat att välja DCC. Utan DCC så är R:en betydligt hårdare än GTI:n (förra och nuvarande).
Ja vi får se vart det slutar. :) Grymt nöjd med bilen, går ju åt lite mer stålar på nöjeskontot bara :D
Min förra Audi A4 TSQ 220HK -06 var specad till 0.9 och det var inga bekymmer att hålla sig under det, så det vore ju kul om man kom i närheten av golfens specade förbrukning. Men då hade jag iofs 17" på audin, så det är ju som sagt klart att det påverkar in en hel. Men just motorväg i 110 på farthållaren borde ju inte behöva dra över litern... tycker jag. :) Hur stor är tanken? Är den 55liter?
Det är alltid en viss inkörningseffekt för en ny bil och det handlar om drivlinan som i detta fall har 4WD => ganska stor inkörningseffekt. 110 km/h i jämn fart med en yttertemperatur över 15°C bör inte dra speciellt mycket mer än 8,5. Passa dig dock för farthållaren som kan addera en hel del förbrukning vid kuperad motorväg. Tanken sägs vara på 60 liter, men jag har inte lyckats att få i mer än 54 liter trots 5 km till "tom" tank enligt färddatorn och en del mjölkande.
Vad gäller gällande för bensin 95 eller 98? Liten fråga dock som antagligen säger 98 för kraftens skull men var har Ni i tanken...
Jag har testat både 95, 98 samt V-Power och kan faktiskt inte märka någon större skillnad. Möjligen kan skillnaden bli större när det blir lite varmare ute. Jag har annars bra erfarenhet av V-Power som jag fakstiskt har testat i bromsbänk på min RX-8 och det var en betydande skillnad både vad gällde effekt och förbrukning.
Jag har tankat antingen 98 eller V-power. Jag kommer att köra med 98 som standard då motorn är utlagd för det. Men, om man kör lugnt så märks inte fördelen med höga oktantal speciellt mycket.
Nu har jag ockå beställt min R. Hoppas det preliminära tillverkningsdatumet håller sig till v24 så jag får den lagom till semestern.
Jag lade min beställning förra veckan men bilhandlaren antydde V29 men han visste inte riktigt förrän slutet av denna månad när beställningen kommit in i "systemet". Någon som har insyn och vet vad som gäller och vad man kan förvänta sig???
Grattis förresten Larni. Hur ser specen ut?
Tack,
Den blev en ganska standard dsg rising blue, det jag beställde extra var
- Dynamic Chassis Control (DCC)
- Radio RCD 510 Dynaudio Sound
- Parkeringssensorer fram och bak
- 4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
- Lättmetallfälgar Talladega 19 tum svartlackerade aka. sportpaketet
Jag tror leveranstiden varierar lite beroende på vilken utrustning som plockas i. En ren bil skulle kunna levereras några veckor tidigare. För ett tag sedan fick jag ett leveransdatum utlovat till v19 hos en handlare och v25-26 av en annan så jag blir inte riktigt klok heller. Jag gissar dock att mitt leveransdatum kommer att glida i tiden.
Ang. att den ska komma in i "systemet" menar han nog att de väntar på att få ett bekräftat tillverkningsdatum vilket jag förstår dröjer ett tag.
Var i kontakt med säljaren och det preliminära datumet ligger faktiskt för mig lite bättre än innan. Preliminärt produktionsdatum V25 men plussade på en taklucka så bilen blir kanske någon vecka senare ändå...
Får se vad verkliga leveransdatumet blir till sist.
Finns en svart med DSG på Blocket nu:
http://www.blocket.se/stockholm/Volk....htm?ca=11&w=3
Snälla, kan ingen beställa en United Grey med DSG, DCC, skalstolar och resten av utrustningen jag önskar och sälja den om 1 år och 150.000 kr... ;)
Hej
Nu har jag i Karlstad provkört efter mycket om och men en Golf R.
Den hade dsg, tonade rutor, ej navigator, ej dcc, parkerings och backsensorer. 19 tumsfälgar Talladega.
Jag gillade bilen och tänkte nog antagligen beställa en men jag väljer att inte köpa demoexet för jag vill inte ha någon som en massa provkörare har testat å plågat skiten ur.
Jag fick fram ett prisförslag och avdragen rabbat. Vill nu stämma av om jag ´´glömt´´ någon utrustning.
Dsg
Färg: Rising blue, eller ska jag bry mig om att ta någon pärlfärg, finns ju två att välja på, metallic blir det ju minst, kommentarer?
Klädsel: Tyg kyalami titan black/crystal grey. Är det värt något med helläder?
Övrig utrustning, ljus och siktpaket ett, skillnaden mot ljus och siktpaket nr 2 var att det lyser från backspeglarna och de är elektrisk infällbara, då räcker nr 1 för mig.
Navigation RNS 510, 4 dörrar, motorvärmare med grenkontakt. Mörkare tonade rutor från b-stolpen. Är mellan stereon tillräckligt inkl navigator för 16 000 lagomt om jag inte är fanatiker av stor stereo? Hur kraftig e skillnaden?
Jag är något så ovanligt som icke gillare av för stora fälgar. Jag har nu 17 på min audi a3 170 hk Q och känner av stötigheten mot 16 tummarna vinterfälgarna i jämförelse. Där jag bor har inte vägverket några pengar till underhåll utan vägarna är som puckelpister och man kör slalom mellan hålen. Därför har jag bestämt mig för 18 tums fälgar. Förslag på modell, svarta kanske till en svart bil?
Har någon erfarenhet av att försöka kohandla mellan handlarna, ger det något? Har en färdig offert framför mig.
Var ger de bäst ränta, billån på banken, att ta det på lägenheten, eller via bilhandlaren?
Tacksam för en diskussion.
Kul ! Sitter också i R funderingar.
Färgval är väl vad du vill ha, men tycker rising blue är duktigt snyggt.
Läder är ju också en smaksak.
Tänk på att strålkastarhusen inte bli svarta med 18" om du vill ha det ( ...och så är väl 18" aningen annan design )
Media-IN kan väl vara bra till stereon om du inte valt det.
Själv har jag svårt att motivera navigation, använder bilen 99% på kända vägar och de få gånger som navigation behövs så använder jag en vanlig lös gps ( är ju också lätt att flytta till andrabilen om man nu har det )
Navigationen hade jag personligen absolut inte köpt eftersom jag möjligtvis skulle ha användning för den en gång/år, då är en vanlig kartbok mer kostnadseffektiv! Däremot hade jag tveklöst lagt till Dynaudio i tillvalslistan.
När det gäller fälgarna så är det samma design på 18" & 19". Smaken är delad, men jag hade nog kört med silverfärgade fälgar. Svarta känns...tja, förra året på något vis.
Håller med, navigation skulle jag aldrig betala premium för. En uppgradering av kartmaterialet för en inbyggd orginalnavigator som RNS510:an ju är kostar väl lika mycket som en fristående Navigon eller liknande (3000kr+?). Tycker också att du definitivt skall välja till Dynaudio, grymt trevligt ljud och jag ångrar inte de få extra tusingar det kostade...en piss i havet som man säger ;)
Jaha, ja de kanske det är.
Kolla några sidor tillbaka http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ankfurt/page19
DPC köpte sin svarta med 18", fälgarna han har på bilden saknar de 2 urfräsningar i var eker som 19" har, men det kanske inte satt originalfälgar på bilden ?
Googlade efter R-bilder men de flesta verkar ha 19" på.
Hej
Tack för de snabba svaren. Dock saknar jag svar på några av mina funderingar. Jag ska ändå ha bilen i några år och det är viktigt för mig att vända på varje sten och väga för och emot.
Kan jag inte få den svarta optiken och 18 tums fälgar utan att köpa fälgarna utanför bilen så att säga? Jag kommer bara att köra sönder 19 tums på de förjävliga vägarna vi har i värmland. Visst e 19 tums fälgar snygga men, men, ack detta roadpain....
Navigation blir det, har lös gps nu och har lovat mig att inte ha det i nästa bil. Har fått bien vandaliserad en gång och det var en traumatisk upplevelse.
Måste säga att jag idag blev lite negativ till att det fanns så få färger att välja mellan. Är det verkligen inte fler än de som finns i konfiguratorn, BMW.s indigo blå och audis ljus blå är ju grymt snygga, är rising blue vw:s svar på dessa? Går det att få en specialfärg?
Jag upplever det som att du kan speca bilen på insidan men på utsidan får du ta vilken färg du vill så länge det är svart....typ :(.
Hur är upplevelsen av dcc? är den så bra som jag hoppas på? Då kanske det kan bli 19 tums i alla fall....
Kom gärna med fler inlägg kring mitt första inlägg och försök gärna svara på mina funderingar.
Såg en Golf R på en parkering för ett par veckor sedan och jag är till 99% säker på att det satt 18" Talladega på den. Kunde ju inte låta bli att granska den riktigt noga. :)
Hittade lite foton från UK: http://www.rforum.co.uk/index.php?topic=17.0
Hej
Tack AXL72 för de fina svaren. Mycket tänkvärt. Alla former av ´´grå´´ går bort. Kanske skulle köpa sin första bil med helläder, måste prova någon sådan bara. Dsg fastnade jag för. skönt att slippa växla, gubbigt å bra :).
Måste hitta någon bil med skalstolar att provsitta först. Är ju inte direkt liten till växten å jag kan ju vara för fet, lång, bred över röven för att kunna ha dem. 36 000 är ändå mkt pengar för stolar.
Ha ha, jag har alltid varit "besatt" av gråa bilar, vet i sjutton hur många jag har ägt! :) Men för tillfället kör jag faktiskt en blåmetallick TSI! När fan blir gammal...
Har faktiskt inte ens provsuttit en Golf R med skalstolarna än, däremot har jag kört både R32, S3 och RS4 med skalstolar och suttit oerhört bra i dem. Antar att Golfstolarna inte skiljer sig så mycket. Jag är iofs ingen jätte med mina 187 cm och 80 kg... Men som du säger, 36000:- för ett par stolar är faktiskt sjukt mycket pengar! Tyvärr skulle jag nog inte kunna låta bli att välja till dem ändå. Hjärnan och plånboken säger nej, hjärtat och ögonen JA!
DSG skulle jag inte heller tveka på att lägga till. Ångrar faktiskt att jag inte skaffade en TSI med DSG! Antingen är jag gubbe, annars lat, men att slippa växla vore inte dumt! :)
Vore jag dig så skulle jag nog köpa en Rising Blue med standard stolar/klädsel och välja till DCC och 19"-fälgar i stället för läderklädsel.
Nej du, en grå bil blir det inte. Det är ju svensson färgen :).
80 kg, lyckost, 120 kg väger jag men är ju inte särskilt fet utan bara stor å tung i största allmänhet.
Måste ju prova stolarna, det dräller ju inte direkt av dem på marknaden så nu ska jag på jakt för att provsitta dem. Om de kostar så mkt som 36000 måste de vara djävulskt bra.
Några 19 tums fälgar är jag inte särskilt sugen på om inte dcc väger upp en del av det enorma stötandet på våra kassa vägar. Någon som vet?
Hjärnan, plånboken, hjärtat och ögonen är inte sammakopplade utan det är 4 st starka viljor vi pratar om. DSG lådan var fin, så bekvämt att slippa växla, på audin är det ett evigt växlande, växlarna på en modern bil ligger ju så tätt.
Tornado röd är ju en fin färg men jag ser på brorsans golf hur den ser ut efter 5 år, så nej. Men en sportbil ska ju egentligen vara röd.
Någon som vet förresten varför jag upplevde bagageutrymmet i r så mkt grundare än i min a3 Q, båda har ju en drivaxel under så det är ju lika.
Är också rätt stor, i din klass. Men när jag provsatt skalstolarna i TT RS (som jag antar är näst intill identiska med de i Golf R - eller?) så satt jag riktigt riktigt bekvämt. Fick faktsikt bättre plats i skalstolarna än i vår Octavia RS -08, där stolarna är lite tajta om låren.
Det är mycket pengar, den saken är säker, men en Golf R är inte R utan skalstolarna enligt mig. ;)
Själv valde jag utan DSG-låda med läder och silvermetallic. Anledning som följer:
* Silver känns lagom anonymt. Var inne på blå men den känns en aning känslig för repor som kommer att synas allt för mycket...
* Läder eftersom jag har det i min Passat idag och med hund (som dock sitter i bur i bagaget) och barn är det lätt att göra rent. Ser även trevligt ut och luktar gott. Inga Wunderbaum här inte!
* DSG kan jag definitivt vara utan i denna typ av bil. Har DSG i min Passat (har V6:an men dock inte R36:an). Har inte blivit vän med den när man skall köra "sportigt". DSG: är kanon vid vardagskörning men lever sitt eget liv annars. Snabb som "attan" men tar bort en del av känslan. När man väl lyckas får upp Passaten i ett vackert bredställ på vintern skickar bildj...l i nästa växel även i manuellt läge. Kan tala om att det känns jädrans konstigt när man då släpper lite på gasen, ingen nedväxling sker (om man inte gör det själv) och bilen liksom "dör". Blir till att gasa på ännu mer med det faktum att allt i bilen (inklusive hundbur) hamnar på en ”sida”i bilen. Inte lätt att leka skall jag tala om. Vet att man kanske inte skall köra en familjebil på detta sätt men "hornen" växer liksom ut ibland även för en som är 40+ ;). Har även haft problem DSG-lådan så kanske en varningens tecken här. Läste också att provbilen i AMT:s test av R:n hade problem med lådan.
* DCC känns som givet(?) val i denna bil. Har testat den i en Passat CC men kände kanske inge större skillnad men det är en annan typ av bil. Valde till det ändå efter 5 år i en Fiesta ST150 med stenhård fjädring. Hoppas kunna skippa njurbältet iaf...
Gällande kohandel med handlaren provade jag det också. Provade hos tre olika men det slutade i stort sätt med att samma summa. När jag antydde att jag hade varit hos annan firma svarade de med att det kunde ge samma pris bara jag visade upp en giltig offert. När jag beställde bilen gick jag mer på hur verkstaden/säljaren verkade. Framtiden får säga om jag valde rätt eller fel.
Jag har Aftonbladets test av R:n i min ägo. Den ställs i denna test mot en Lancer Ralliart. Inte världens bästa reportage kanske (betalade 15 spänn för eländet, skulle lagt det på en liter bensin istället) men finns intresse kan jag kanske klippa in den i tråden. Som någon skrev innan ”Kanske inte den vassaste kniven i låda”. Enligt mig måste reporten fanken vara en sked…
Reportaget kanske är lite för lång att klippa in men finns det annat sätt att lägga in den på så tala bara om hur så fixar jag det.
Alles…