Rapport från en glad R brukare
”R”:n har nu använts i 3 veckor och 130 mil. Det kan hända att jag upprepar något som redan nämnts i andra inlägg, det får ni stå ut med.
Bilen är riktigt sportig i sin karaktär. Den har manuell växellåda som tar lite tid att vänja sig vid eftersom lägena lägger tätt. Den känns väldigt rätt.
Motorn drar bra från 2000 rpm upp till 6500, då är peaken nådd. Över detta varvtal är det inte meningsfullt att varva, brukar växla tidigare då man hamnar i rätt rpm-segment på nästa växel. Den har ett brett varvtals spann som den matar på men det inträder en märkbar effektförändring vid 2700 rpm. Vid fullgas acceleration så genereras trevliga avgas ”farts” (klipp av bränsletillförsel) vid uppväxling precis som på min fd DSG GTI. Den uppgivna effekten är säkert riktig, känns så. Trots ”glädjefylld” behandling så drar den inte våldsamt med bensin.
Liksom på GTI jämte andra Golf 7 så har bilen ACC (Adaptiv Cruise Control) vilken fungerar mycket bra. Är ju inställbar på flera vis.
Körprofiler ”Mode Select” är ju std på R och GTI. Har man DCC så finns lägena Comfort, Normal, Race, Eco och Individual. I alla mode utom Eco så är samtliga rör öppna i bakre ljuddämparen, i Eco stängs ytterrören av elstyrda ”butterfly valves”. Comfort-läget är det som tillkommer när DCC finns. Individual är ju bra eftersom man då kan välja alla parametrar styckvis (3 lägen). Inställningar finns för styrning, ACC, DCC, motorkaraktär, kurvljus och klima-anl..
DCC - Favoritläget är Normal. Det är märkbar skillnad mellan Comfort , Normal och Race. I Race mode blir den väldigt hård, nästan för bra för en svensk slingrig småväg med lagom eftersatt underhåll, här passar Normal bättre. Race är för jämna vägar eller bana. 19" Pretoria + 235/35 däck är klart lämpliga för bilen, upplevs ej som stötiga.
Vad det gäller motorrespons ex. Normal kontra Race- så ökar motorljudet inne i bilen. Jag kan inte påstå att gasen känns mycket annorlunda, vill man ha mer gas så är det ju bara att trampa mer oavsett procentuell progressivitet. Har ingen betydelse…
Har även provat att ge fullt ut ur hyfsat skarpa kurvor, rondeller, bilen följer utan några släpp/ryck som framhjulsdrivna bilar ofta genererar. 4-motion är en väldig hjälp, det kan man knappast förneka. Detta gäller även forcerad körning på slingriga småvägar, väldigt odramatiskt relativt farten. Väldigt bra respons för allt man använder, gas, broms, styrning...
Det är nog den första bil jag haft som visar rätt hastighet på mätaren. (jmfr med GPS:n).
”Premium” datorn är ju ett bra steg framåt, fler möjliga inställningar än tidigare, om man nu vill leka lite med den. Det vill man.
Radio Composition Media har många finesser. Bluetoothen funkar bra både för musik streaming eller telefon men uppträder inte identiskt mellan körtillfällena. Har noterat samma inkonsekventa mönster på vår Golf 1.4 TSI. Bra ljud men hade man kunnat välja till Dynaudio så hade det kunnat bli ännu bättre.
Bagaget är helt ok, ungefär lika stort som på GTI 6, dvs betydligt större än R 6:ans.
Panoramataket är ju bra för det bygger inte neråt vad det gäller takhöjden. Funkar bra avseende möjliga funktioner, blåser inte ner i bilen när man har det "lagom" öppet.
Det har ju diskuterats huruvida R:en är prisvärd eller ej. Man kan fråga sig om en ny bil över huvud taget är värd vad den än kostar….. Tycker fortfarande att den levererar vad den ska i förhållande till priset. Det är ett bra lyft, är mycket nöjd!
För vardagskörning är den helt ok. Som jag nämnt tidigare så fällde frun omdömet att ”Den är väl inte märkvärdigare än andra bilar vi haft eller har”. Det är ett bra vardagsbetyg. Lite känslig på gasen på lågvarv för den ovane kanske….
Roligt är det i alla fall :D!
/Peter