Var det hos oss du var?Citat:
Var och kollade på riktig bil-porr idag! En HELT NY uppsättning BBS RM 012 6,5x15 ET33
Tänkte om tobbe varit på dig om att köpa dom. =)
Utskriftsvy
Var det hos oss du var?Citat:
Var och kollade på riktig bil-porr idag! En HELT NY uppsättning BBS RM 012 6,5x15 ET33
Tänkte om tobbe varit på dig om att köpa dom. =)
Nix, var själv in och snackade med Tobbe efter att jag beställt nya bultar till hela framvagnen mm. Han hade visst nån köpare på halv G, nån som skulle haft dem på en scirocco (som visst ligger på blocket nu?) och annars kanske tänkt ha på någon Audi
Inte en scirocco utan en golf , sen äger han även en gammal audi men kom på att den har 4x108 i mönster & köpte andra fälgar till den.Citat:
Han hade visst nån köpare på halv G, nån som skulle haft dem på en scirocco (som visst ligger på blocket nu?) och annars kanske tänkt ha på någon Audi
Så det blev ingen affär.
Känner killen ifråga.
Nä nog är det bara att slå till och köpa janne , annars kommer dom att ligga där till den dagen jag äger något dom passar på. ;-)
just, så var det!
Tja, får nog köpa lite trisslotter och hoppas på vinst innan det är riktigt försvarbart att lägga dom pengarna på bara fälgar.
Framvagnsbalken som jag skulle få gratis vart hyfsat fräsch, men när den skulle lös hade "hyslan" i balken rostat fast i bulten så bulten gick av och hyslan blev kvar på bulten och efter lite våld = trasig balk.
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/trasig_motorbalk.JPG
Måste ha tag i en motorlyft att hyra eller köpa för billig peng, har nog en på lut som jag kan låna men då måste jag vara snabb...
Motorlyften är fixad, får låna en av en av gubbarna på jobbet, måste bara kolla upp hur stor Julas modell är; om den går in i golfen ihopfälld, då det är en bit att åka och hämta den. Borde gå in om man fäller baksätet och passagerarsätet.
Fick mina bussningar och urkopplingslager till 02A-lådan från Autodelar:
http://web.comhem.se/xzenom/parts/autodelar2.JPG
Förstår inte varför många tycker att de har dålig service etc, jag skriver alltid när jag behöver grejerna och att de ska skita i de delar som de inte hinner skaffa i tid, och får alltid svar om vad som finns hemma, vad som hinner beställas och vad som inte hinner komma med, funkar klockrent och till bra pris tycker jag.
Imorn ska toppen slipas färdigt och ska handla lite avgassystemsdelar, 10L motorolja, en dunk glykol, 2st Bosch/MANN oljefilter, 2L växellådsolja och allt annat som behövs. På onsdag ska toppen spolas ren och blåsas torr och förhoppningsvis monteras ihop med motorn och fixa kamremmen.
Har lite funderingar om kaminställningen av mixen 2E/PB då kamdreven verkar ha olika märkning på kammen grundläge (2E = mot en pil rakt upp på kamkåpan medans PB har mot kanten på toppen). Antar att jag sätter motorn i TDC med hjälp av kolvposition och att prickarna på vevaxeln och mellanaxeln pekar mot varandra och sedan använder PB motorns kamdrev och ställer det mot toppens framkant.
Lyckas inte heller editera trådens huvudrubrik, så om nån moderator ids ta bort "**Alla Delar inhandlade **" eller säga hur jag ska kunna ändra det själv så vore det kung. 4 dagar kvar till semestern =)
väljer du redigera på det första inlägget i tråden, och sedan ändrar till avancerat så kan du ändra rubriken.
Verkar ha otur med framvagnarna, hoppas det löser sig, häftigt projekt!
Får det ändå inte att fungera (rubriken)
Hämtade ventilerna idag från motorfirman efter att de slipat ner skaften lite, när jag mätte tidigare så var sätet nerslipat till 1-2mm på rätt sida av maxgränsen för vad de hydrauliska tryckarna klarar av (ventilskaftet kommer högre upp ju mer man slipar) så nu är skaften något nedslipade till original specifikationer.
Slipade in ventilerna/sätena, och kan inte fatta att vissa säger att det inte behövs så mycket som det skrapade i början av varje ventil/säte innan det var polerat ordentligt. Drog fast ventilkåps "bultarna" (glömmer bort det riktiga namnet) och låste med loctite. Hämtade även en lagom stor låda på VAG med nya bultar, packningar etc beställde även brickorna till topplocksbultarna som jag lyckats missa tidigare (har varianten utan fastsittande brickor) och 2L växellådsolja, VAG:s egna är ju nästan hälften så dyr som Castrols motsvarande (TAF-X eller vad den hette) 90kr mot 169kr. Imorn spolas toppen igenom en sista gång, och sen ska ventiltätningarna i och sedan monteras det hela =)
Motorn "monterad" dock utan rem och bultar för tillfället.
http://web.comhem.se/xzenom/bilder/motorn.JPG
tjusigt!
Snyggt jobbat.
Ligger "nån" dag efter i planeringen, bara två dagar kvar på ordinarie tidsplanen, får kanske skippa cruisingen med egen bil hemma i byn till helgen.
Då skroten är stängd och jag inte får tag i någon slang från vevhusvent till filtret på toppen så handlade jag ett vevhusfilter på biltema.
Efter ca en timmes svärande så sitter nu kamremmen rätt, vart ett tag sen sist så hade glömt av mig att det smidigaste är att:
1. NOlla motorn
2. Montera remmen under vevaxelskivan, försöka montera över alla drev.
3. Blev det fel? lossa bara på remmen från mellanaxelns drev och hoppa sedan x antal kuggar på vevaxeldrevet tills allt är nollat igen.
4. Trä på remmen på mellanaxeldrevet och vips är du klar.
Sätter ihop motor och låda imorn och börjar riva bilen.
Körde förbi dig idag på eftermiddagen , tänkte kika om du var i garaget , men garagedörren var stängd så jag körde vidare.
Var ute på ärenden och hade vägarna förbi.
Ja du har väl börjat jobba igen nu va? Bara kika förbi om du har vägarna förbi, är säkert hemma om jag inte är i garaget.
Börjar knega måndag.
Måste säga att det är väldans snyggt bra jobbat.. Tar du min sen..?
Haha, ja pröjsa flyget, mat och bärs så ;)
Motorn färdig så när som på vattenpump och slangar och sensorer samt de sista vinkeldragningarna på toppen (vill ha motorn i bilen när jag gör dem).
Lunch nu, sen handla en låda Hof så att man får sig en belöningspilsner vid middag och kväll. Sen ska garaget snabbstädas, motorlyften monteras och motor och växellådan ska ihop och flyttas och sen pallas bilen upp.
Garaget städat, motorn flyttad och ihopsatt med växellådan, bilen inbackad och nu sitter man här med första pilsnern i handen och funderar om man ska göra slag i saken... :P Är ju precis så man kommer åt runt bilen på alla sidor, dock kommer man in bra framifrån.
Ta med dig några öl in i garaget och gör bytet det ska väl inte ta så många timmar.
Nu är det nära!
Nyduschad efter flera varvs skrubbning, kan ju inte påstå att man blir direkt ren av att skruva otvättad golf :P
Motorn är nu helt loss, sitter bara i bränsleslangarna och avgassystemet, ville inte öppna upp soppaslangarna till fuelrailen och låta dem stå över natten. Att lossa bultarna tilll drivaxelflänsarna var nog det värsta... trångt värre på passagerarsidan, och luftpickan som drog fast dem senast verkade ha dragit lite hårdare på den sidan =)
Har monterat det mesta som ska flyttas över från gamla till nya, bara avgasgrenröret, vattenpumpen och generatorn kvar + div slang mm
När motorn är bortlyft imorn så börjar det härliga jobbet med att byta pedalställ och borra hål i brandväggen, sedan ska allt förhoppningsvis monteras, hinner nog inte klart imorn utan får ta hela helgen på mig.
Måste hitta nåt bättre fett till kamnockarna MoS2 fettet som jag applicerade hade runnit av helt och hållet efter nån timme... ut med hunden och sen sova