jag beställde i april och skulle fått leverans i september/oktober och plötsligt dök den upp i mitten av juli istället. Kanske har att göra med att min är befriad från utrustning?
Har för övrigt inte sett en enda på vägarna i Stockholm
Utskriftsvy
Äh jag kollade mailen nu. Jag beställde bilen 8 maj. Så 2,5 mån leveranstid. Istället för 5 mån som var sagt.
CSen är ju välutrustad från början, hade iofs haft svårt att leva utan Xenon. Kan iofs inte komma på något mer än backsensorer och xenon som jag skulle behöva extra.
Hur är skalstolarna tycker du? Stämmer det att det är klar svart plast hela vägen ned bak på dom? Ser framför mig hur repiga dom kommer bli med folk/prylar i baksätet.
Japp, stolarna är blanka bak sä kommer säkert repas. Xenon skulle jag aldrig köpa, dyrt, stöldrisk samt att jag bara kör där det finns gatlampor ;-)
https://youtu.be/zLB5xwtVDl0
- - - Uppdaterad - - -
Stolarna är fantastiska på alla sätt och vis. Enda nackdelen är att de inte går att tilta, hade velat komma upp lite lite mer med röven
Vad tror ni, får man på 17" vinterfälgarna från MK6an på CSen?
Ja?
Den har samma bromsar som GTI.
Automann-TV: Golf GTI Clubsport - pure SOUND
https://youtu.be/d6cpwiWXFqE
Det är väl även samma bromsar på R.
Jag provade mina 17” vinterhjul från min fd GTI 6:a på R 7. De passade. Det var bara någon millimeter i space till oket. När 17” hjulet satt på såg det lite ynkligt ut jmfr 19” Pretoria så jag köpte nya 18” istället.
Beroende på design / godstjocklek kan det finnas 17” fälgar som ej går på tror jag.
/Peter
Lite OT men vad hängde du på för vinterfälgar på Ren? Har 17" advanti raptor som vinterfälgar på 35an vilka är snygga men fullständigt felkonstruerade flödesdynamiskt (snö och vatten lägger sig på skivorna vilket gör att det tar 1-2 sekunder innan bromsarna tar vid viss väderlek).
Jag köpte "BM Raven" som är en vinterfälg. De två senaste vintrarna har inte bjudit på så stort snödjup men jag är kanonnöjd med dem. Jag har inte märk sådana negativa bieffekter som du beskriver. De är dessutom billiga, tror att det var runt 1000:-/st. Skaffade extrafälg som reservdel i våras pga skada. Det gick bra det med. Det var inte lönt att lacka den gamla för de pengarna :D.
Lite bilder:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...l=1#post212779
/Peter
Fast Raptorfälgarna är betydligt snyggare, enligt min mening. Tråkigt att dom har så dåliga egenskaper. Jag hade också ögonen på dom som nästa omgång vinterfälgar. Dom nuvarande original 17" GTI-fägarna har börjat ge sig. Massor av ärg och lacksläpp...
Håller med, kanske var något specifikt för Golf 6 iofs. Hemskt irriterande iaf att behöva stödbromsa varje kilometer för att hålla dom fria från smuts. I övrigt bra kvalitet på lack. Mina är i dimension 17" med 225/45/17 Nokian Hakka R2 vilka funkat hyffsat ändå om än väldigt svampiga (som alla andra vinterhjul).
Till Golf R rekommenderar Volkswagen i Tyskland följande vinterfälgar/vinterhjul:
Winterräder "Cadiz" 7,5 J x 18, Winterreifen 225/40 R 18 V
Bifogad fil 8018
Winterräder "Dijon" 6 J x 17, Winterreifen 205/50 R 17 H
Bifogad fil 8017
Javisst är Avanti Raptor snygga! Kanske har det med den stora "öppna" delen i fälgen att göra att de blöter ner skivan. Pretoria OEM 19" är öppna men skitar inte ner bromsarna direkt. Har ju inte kört i vinterväglag med dem.
/Peter
Kan vara det, å andra sidan hade jag precis samma problem på en Fabia -08 med eftermarknadsfälgar från återförsäljaren på vintern. Dessa var betydligt mer täckta än raptorfäljarna. Kan tilläggas att problemen har skett en stund in i långkörningar främst så jag ska inte helt såga dom än.
Automann-TV: Golf GTI Clubsport - Handling DRIVE (60FPS)
https://youtu.be/axOHWdJOKTM
Är det någon som läst varför man kör med larvig overboost i 10sek?, lillebror Cupra får ju ha konstant 290hk...:)
Rätt position i hackordningen inom Golfmodellerna är den uppenbara anledningen, Cupra är Seat alltså ett annat märke. Sedan skulle det teoretiskt gå att använda billigare komponenter i motor/drivlina (använda nedspecade komponenter från koncernsyskon t.ex.). En annan aspekt är att man eventuellt skulle kunna dimensionera motorn för fler körmoder emissionsmässigt men tvivlar på att så är fallet här.
Det enkla svaret är nog helt enkelt att man inte skall inkräkta för mycket på Golf R samtidigt som man erbjuder en GTI med tidernas performance samtidigt som det kan ge ett gäng ekonomiska fördelar konstruktionsmässigt.
Tycker inte den är larvig själv, tycker det är en rätt intressant funktion även om det kan tolkas lite som att den är "strypt" i vissa situationer.