Tack för alla kommentarer, än så länge positiva :).
Frågan om manuell kontra DSG.
Det har ju dryftats då och då på forumet. I mitt fall så är det ett infall av ”back to basic”, vill helt enkelt ha en manuell denna gång. Det är roligt att växla, absolut ingen uppoffring.
En notis är att man hela tiden ska föra spaken bestämt åt höger vid uppväxling för att hamna rätt.. Jag menar att om man går från 3:a till 4:an och bara "slö-drar" spaken bakåt så hamnar man kanske i 2:an, små steg mellan växel-lägena. Jmfr med vår manuella A4 så är den mer neutral i växellägena, större utslag krävs med. Inget problem bara att göra som det är tänkt, det är ju sportigt!
Paddelreglagen på min fd GTI DSG var ju väldigt smidiga men körde den mest i D men hjälpte till ibland med paddlarna. S läget var ganska överflödigt, varvade onödigt länge. Var kanonnöjd med DSG lådan inklusive hela bilen för den delen. (Hoppas någon ”nörd” köper den där den står hos ÅF).
En liten notis rörande DSG paddlarna är ju att om man svänger kraftigt så är de ju plötsligt upp och ner :confused: vilket gör kaos i min hjärna, hade gärna haft dem på rattstången istället för på ratten. I-lands problem….
PS Har ju en DSG bil kvar utan paddlar, dock inte så sportig ;) men väldigt bekväm.
/Peter