Ursprungligen postat av
Hanzzo
Hej, ny här men har lurkat ett tag då jag funderar på att beställa faceliften. Jag tänkte att jag kunde komplettera med lite info från de tyska forumen. I höstas när bilen presenterades så utlovades ju nya 1,5-liters tsi-motorer på 130 och 150 hk. Även om det inte explicit utlovades att de skulle komma till faceliften direkt från lansering så gjorde de flesta den tolkningen. Uppenbarligen är de försenade och enligt ryktena skall 150-hk varianten komma i Q2 och 130 i Q3.
Själv har jag tänkt beställa med 150-hk (GT-varianten här i Sverige) och tänker att den nuvarande 1,4-motorn säkert duger gott. Den har några år på nacken nu och verkar vara problemfri, så risken för krångel torde vara mindre än med en helt nyutvecklad motor, även om den nya skall vara snålare och ha fullt vrid vid lägre varvtal.
Lite reflektioner: Paketen (högst upp i konfiguratorn) är lite snåla, man kan inte kombinera dem med varandra över huvud taget och vill man ha dynamic light assist så kan man inte ta varken förarassistans- eller pluspaketet, utan man får välja tillvalen separat istället. Kan det tillkomma fler paket (som sänker totalpriset) de närmaste veckorna, eller kan man anta att konfiguratorn är "färdig"?
Riktigt trevligt med parkeringsvärmare, vill absolut inte vänta för länge med att beställa så att man missar att få med den.
Som tidigare sagts är det bra priser jämfört med de tyska priserna, var en skillnad på närmare 30000 sek när jag byggde samma bil i den tyska konfiguration. Å andra sidan kanske tyskarna får bättre rabatter på listpriset.