Corrado G60 2.0 Crossflow, Screwed Edition
Tänkte att jag skulle lägga upp en projekttråd om min Corrado G60 från -89.
Jag har ju ägt den i 10 år nu, så det är väl på tiden... :)
Jag köpte den sommaren 2003, helt orginal förutom en uppsättning med OZ Racing F1 15" fälgar.
Importerad från Tyskland av dåvarande ägare. 11.000 mil hade den rullat och var i riktigt fint skick.
Körde med den i orginalskick ett par år och var nöjd med det, pinnade på riktigt bra för att vara helt orörd.
Sen blev det lite småtrim. Bytte kamaxel till en omslipad 1,8 GTI kam, renoverade och portade G-ladern, bytte en ljuddämpare på avgassystemet, mm mm.
Körde med den så något år till, sen blev det lite mer småtrim. Bytte kam till en Dr Shrick 268/276, drevade om G-ladern och portade den lite till, byggde ett helt nytt 2" avgassystem, och säkert lite annat som jag inte kommer ihåg.
I samband med det så fick Mattias "Sn00ken" mappa om den för första gången. Och efter lite trix & fix så rörde den på sig ganska duktigt.
Om jag inte minns helt fel så gav den runt 210-220 häst i det utförandet.
Chassiet fick sig en omgång också, KW Automotive coilovers skruvades dit, alla bussningar byttes mot Powerflex där det går att byta, motorfästena byttes till DLI's hårdare variant, främre övre och undre fjäderbensstag, bakre övre fjäderbensstag, mm, mm.
Puttrade runt ett tag till innan jag tröttnade och ville ha lite mera mos.
Topplocket och insuget skickades till Erland Cox på topplocksverkstan för bearbetning, G-ladern fick smaka på fräsen ännu en gång, en frontmonterad IC med 3" tryckrör tog plats, större spridarna monterades, bytte kamdrev till ett ställbart från Catcams, orginal catchtank byggdes om och en större soppapump monterades, ett Supersprint extraktorrör monterades, katalysatorn byttes mot en 2,5" 100 cells racekatt, hela avgassystemet byggdes om igen till 2,5" istället, svänghjulet lättades till 5kg, tryckplattan byttes till en Sachs 645 + ny lamell, mm, mm.
Bromsarna blev lite uppgraderade också med Brembo slitsade skivor runt om, EBC Greenstuff runt om, stålomspunna bromsslangar runt om.
Sn00ken fick mappa den igen, och efter det så klämde den ur sig runt 260 hästar. Vid 0,9 bars laddtryck.
Corradon väger ju inte så farligt mycket, runt 1100kg, så den rörde på sig ganska bra.
Fram tills att en kolv blev lite schizofren och delade sig på mitten.