Golf 7 2.0 tdi Kylarproblem
Hejsan, Jag har lite problem med min Golf
Det är en Golf 7 GTD (2.0TDI 184hk) från 2015
Jag fick för ett tag sedan fylla på glykol för första gången och misstänkte det var någon läcka någonstans men kunde inte hitta något lekage. Jag kollade samtidigt oljepåfyllningslocket och oljestickan men den såg inte ut att vara blandad med glykol utan var endast svart fin olja på den. Fyllde på glykolen och fortsatte köra med bilen.
Några dagar senare (kanske en vecka eller så) när jag kör på motorvägen ser jag att oljetemperaturen stiger upp på ca 115-117 grader i 110 km/h och en liten stund senare tänder sig lampan ännu en gång. När jag stannar ser jag att det ser ut att läcka från expansionskärlet och jag får fylla på igen då det ser ut att vara nästan tomt i behållaren. Detta har sedan hänt en gång till när jag kört på motorvägen. Men när jag sedan bara kör på landsvägar så läcker det inte ut något alls utan nivån håller sig jämn och fin. Har haft uppe bilen på lyft och letat efter lekage men inte hittat något och det är även torrt runt behållaren varje gång jag kollat förutom dem gångerna den varnat för att fylla på och behållaren nästan varit tom.
Ungefär samtidigt som detta började ske så la även värmefläkten inne i kupén av. Varken med AC'n på eller av får jag någon varmluft i bilen.
Alltså har värmefläkten lagt av, Oljetemperaturen stiger väldigt fort och blir varmare än vanligt när jag kör bilen och efter några mil's körning på motorväg så har all glykol läckt ut men ingen glykol läcka hittas förutom runt behållaren som annars är torr vid t.ex. landsvägskörning. Oljan ser även ut att vara svart och fin alltså inte blandad med glykol.
Någon som haft liknande problem eller har någon aning om vad det kan vara?
Tack på förhand
Alfred