Detta var ju verkligen ingen rolig läsning. Hoppas satsningen på 600 miljarder på fossilbilar gör så att det vänder?
https://carup.se/vw-skyldiga-5000-mi...var-att-vanda/
Utskriftsvy
Detta var ju verkligen ingen rolig läsning. Hoppas satsningen på 600 miljarder på fossilbilar gör så att det vänder?
https://carup.se/vw-skyldiga-5000-mi...var-att-vanda/
5000 miljarder är ju rätt saftigt....
Sjukt mycket pengar. Nu är ju Carp-Up bilvärldens svar på Aftonbladet men hoppas de löser det snabbt.
Nu har ju jag varit snäll och köpt en till Fossil bil ( som man tjänar mest på ). Så borde detta lösa sig nu :D..
Tror de måste komma ut med ID2 fortare än snabbast. Folk vill inte betala 600k för en vettig elbil...
:)
Vad kommer ID2 att kosta?
En vettig elektrisk familjebil kostar från 513 000 kr, i nuläget, dvs billigare än flertalet motsvarande förbränningsmotorbilar... Och priserna på förbränningsmotorbilarna kommer att bli ännu högre eftersom de orsakar för stora kostnader för biltillverkarna i EU...
Nja en ID4 med 52kW batteri tänker du på då?!. Kan väll inte vara en vettig familje elbil som inte kommer över 30mil...
Tänk istället att man får en fin Golf Sportscombi för 200 000 mindre. Som är bättre på alla punkter..
Sen är det ju inte alls 100% klart att det kommer komma straff på bensinbilar längre, EU börjar ju vackla för inga vill köpa dyra elbilar längre :)
- - - Uppdaterad - - -
De hoppas på 25k Euro!, om det håller det..Så blir det en galen succe och kan slå ut många billiga och bra bensin alternativ. Som det idag inte kan göra.. För finns ju inga vettiga elbilar för de pengarna...
Tesla Model 3 kostar från 513 000 kr. VW Golf Variant kostar från 349 000 med DSG som i princip alla vill ha. Då är prisskillnaden 164 000 kr, till det kommer dyr service, hög fordonsskatt, hög drivmedelskostnad (som kommer att öka markant om några få år...)....
Vill man ha enorma utrymmen så kostar Model Y från 554 000 kr... och med tanke på att snittbilen i Sverige körs ca 1000 mil per år så är räckvidden inget problem i praktiken, för de allra flesta.
Att VW fumlar med sin transformation till eldrift i Europa kommer bara att göra saken värre, det blir ett än värre lidande. Tyvärr, och det kommer drabba många i Europa.
Ja du pratar Tesla, de kommer inte rädda VW :). Så släpp galne Musk en sväng nu ;)
Alla vill inte åka dessa omöblerade bilarna ;)..
Men tyvärr så kommer väll VW att förlora en jäkla massa till nära Northvolt går i KK om nått år. Är ju verkligen bevis, att den gröna omställningen till elbil gick för fort..
Finns för lite kunder....
https://carup.se/batterikaoset-sa-my...u-i-northvolt/
Min Tesla är minst lika möblerad och fin som en BMW 3-serie, tror det är du som behöver uppdatera dig :) Alcantaraliknande material på dörrsidorna etc, inte hårdplast som i en Audi...
Tesla kommer inte rädda VW, men frågan är vem som ska rädda Europa, eftersom VW verkar göra det halvhjärtat, vilket inte slutar bra...
Den enda vettiga elbilen på marknaden för tillfället är ju Tesla. De andra tilllverkarna ligger ju hopplöst efter. Hade en Polestar ett tag och den var ju fin som bil men programvaran var ju sjukt buggig. En kollega kör en Audi el-bil och samma där. Kommer drygt hälften av den utlovade sträckan, de 26 Teslorna vi har på jobbet går väldigt bra och de flesta är mer än nöjda. Då är majoriteten "första Teslaägare".
Ser ju lovande ut ivarjefall. ID2 Gti wow :)
https://alltomelbil.se/bekraftat-vol...ionstart-2025/
https://alltomelbil.se/jag-har-kolla...d-gti-concept/
:). Tänker mer att Tesla..
-Vad behöver man?!
- Ratt och skärm!!, inget ANNAT. Inte ens några spakar!..
Aha....ser mysigt ut ;)Bifogad fil 14748
tror jag hellre tar BMW stuket.. :)
Bifogad fil 14749
- - - Uppdaterad - - -
Yes!, ska beställa den så fort det går!. Som kompis till min Mk85R :)
Jag har tyckt att den verkar väldigt intressant redan från början. Det ska bli spännande att se om dom verkligen kommer i närheten av dom parametrar som dom lovat, farmförallt då priset.
Ja håller med!. Bästa är att de verkar ha lagt denna som PRIO nu. Så med lite tur beställbar om 1år som 2026 modell..
Bara inredningen, är ju det läckraste i en elbil om den stämmer...
Bifogad fil 14750
Nu har jag en svart interiör och ja jag tycker den är mycket lugnare än exempelvis den BMW interiör du visar med alla knappar och skärmar. Mycket ombonad och fin. Och framför allt är det inte en otrolig massa hårdplast som i exempelvis Audi Q4... Testat några Audi Q4, det är hårdplast-helvetet.... Vad hände med Audi? :( Det är en smaksak så klart, min smak har väl utvecklats vidare... Oerhört skönt vid mörkerkörning med minimalt med belysning som stör, nästan så jag kommer att tänka på Saabs gamla Night Panel... Bra idé. Jag var också orolig för avsaknad av spakar, men nu saknar jag det inte alls. Tvärtom. Behöver inte ens flytta händerna för att sköta det där. Jag hade inte haft något emot spakarna heller, men inser att det här fungerar också bra, känns väldigt fräscht och smidigt. Det är fokuserat, strukturerat och glasklart, inte information-overload.
Angående VW ID.2 så ser den väldigt fin ut. Tyvärr så hjälper inte en (1) modell för att rädda VW. De måste helhjärtat forcera transformationen till eldrift för att få upp volymerna och skalekonomin, annars kommer de aldrig kunna hålla undan kineser och Tesla. Och de behöver fasa ut förbränningsmotorbilarna snabbare, i alla fall inom EU. Ett steg på vägen tas ju nu med höjda priser på förbränningsmotorbilarna för att de ska bära mer av kostnaderna de orsakar i form av CO2-böter.
Att som flera legacy biltillverkare nu i panik börja satsa pengar på förbränningsmotorer och hybrider är ett resultat av extremt kortsiktigt tänk, en stor nackdel för våra europeiska ekonomier. Som sagt, det förlänger lidandet och ger de elektriska konkurrenterna än mer tid att slipa sina vapen, få ner kostnaderna och sänka priserna. När kineserna och Tesla står där med en bil som VW Golf, för samma pengar, då kommer det bli brutalt.
Bifogad fil 14751
Ja smaken är som baken :). Men jag klarar inte av bilar som inte har hastighet/varvtal framför föraren.
Är ju det mest korkade som Tesla lurat in Folk :). Kolla bara Volvo EX30 som kör det, och har fått så extremt mkt kritik. Är ju helt ologisk/farligt/snålt och rent av fult :).. Men de tjänar pengar....
Sen detta tragiska!, är som jag skrivit senaste åren, Är ju inga som vill köpa 600k elbilar längre..
Bilbranschen befinner sig mitt i en stor omställning med krav att minska bilars klimatavtryck, både när de byggs och när de används. EU:s allt tuffare utsläppsregler har tvingat fram produktion och försäljning av elbilar. Men bilköparna kan eller vill inte köpa bilarna.
Om bilföretagen fortsätter att påverka klimatet väntar stora böter. Om de fortsätter att bygga dyra elbilar som ingen köper går de i konkurs.
Så jag tror 100% detta miljömupp kommer rivas upp! :)..
https://teknikensvarld.expressen.se/...a-i-juni-2025/
Den har väl HUD?
HUD är ju fruktansvärt fult och som tur är ett tillval.
Nu var inte min tanke att detta skulle vara en diskussion om Tesla och dess för- nackdelar, det finns absolut nackdelar med Tesla, kanske mest vad gäller deras organisation. Jag refererade till Tesla för att visa att en fullfjädrad familjebil med elektrisk drivning inte alls behöver kosta 600 000 kr.
Samtidigt verkar det vara få som reagerar på att familjebilar med förbränningsmotor från Volvo, VW, BMW m.fl. numera lätt kostar 600 000 kr... En vanlig Passat med framhjulsdrift och 1,5 bensinmotor på 150 kostar lätt 550 000 med R-Line som gemene man vill ha den... galet, sen ska den tankas med svindyr energi, betala dyr fordonsskatt, det ska bytas olja osv... Så vill ingen köpa elbil för 600 000 kr som du skriver så borde absolut ingen vilja köpa en förbränningsmotorbil för samma pengar, det är ju än sämre.
Ps: det där med avsaknad av hastighetsuppgift framför förararen var jag också orolig för innan jag köpte min bil, nu tänker jag aldrig på det, tycker det fungerar bra. Även det en vanesak troligen.