Felkod P0016 - Kamkedjebyte?
Hej!
Jag har en VW golf 1.4 TSI från 2012 (gått 15 000 mil). Motorlampan tänds från och till och när jag läst av felkoderna är den enda felkoden P0016, osynk mellan kamaxels och vevaxelsgivare. Jag testade således att byta kamaxelsgivare utan lyckat resultat, motorlampan och felkoden fortsätter att dyka upp till och från. Känner även att bilen beter sig lite märkligt vid tomgång, den skakar. Detta även när bilen har fått gå varm. Jag har hört att dessa årsmodeller har en tendens att krångla med kamkedjan, så jag är lite orolig för att eventuellt behöva byta denna. Frågorna jag egentligen har är:
1. Finns det någon ytterligare felsökning som jag kan gå vidare med hemifrån eller är nästa steg att söka upp en verkstad?
2. Hur akut är detta problemet egentligen, då motorlampan/felet kommer intermittent?
3. Är det någon som har tips på verkstäder i antingen göteborg/skövde -området som skulle kunna felsöka samt byta kamkedja för en rimlig peng utan att tumma på kvalité? De verkstäder jag har kontaktat hittils har kommit med offerter med pris norr om 30 000 kronor.
Tacksam för svar! Allt gott, Erik