Motorbyte på en Volkswagen California 2015?
Hej Alla!
Jag behöver expertråd i en fråga kring vår Volkswagen California årsmodell 2015. Körd cirka 18 000 mil. Dieselmotor. 179 hk och manuell växellåda.
Vi köpte bilen under våren 2023 och gjorde dessvärre ingen vidare research med att just den här motormodellen i princip är värdelös och att det är allmänt känt i vissa kretsar att så är fallet.
Motorn strulade rejält under sommaren och det hela började med att olja behövde fyllas på hela tiden och då och då lös partikelfilter täppt lampan. Slutligen började ”Avgaskontroll” lampan också att lysa.
Efter grundläggande analys hos en VW verkstad konstateras det att motorn troligen är defekt och behöver bytas men att ett oljeförbrukningstest bör göras som nästa steg.
Då till frågan – ett motorbyte hos VW kostar cirka 150-200 000 kr.
Är det någon härinne som har erfarenhet av ett sådan byte? Ska man då göra det hos VW eller hos en ”vanlig” auktoriserad verkstad?
Är det någon mening att byta till en bättre begagnad motor från en tex. krockad bil eller på annat sätt skadad bil. Eller är det enbart en ny motor som gäller?
Vi gillar bilen i övrigt och den är i bra skick, att det just är en California gör att värdet ändå är relativt högt i jmf med en vanlig Transporter tex. och då kanske skrotning hade varit ett alternativ vilket jag ändå inte hoppas att så är fallet nu.
Jag tar tacksamt alla tips kring mina frågor!
Stort tack på förhand.
Mvh Johannes