Serviceintervall Passat B8 150 TSI -21, 3000 mil eller 1500 mil?
Tog ut en ny Passat B8 150 TSI -21 i mars 2021, åker ca 1 500 mil per år och börjar fundera på om jag borde oroa mig eller inte bry mig alls om serviceintervallet.
Bilen är inställd på 3 000 mil eller 2 år, men försäljaren sade vid försäljning att den är flexibel. Har dock inte märkt att varken mil eller dagar ändras snabbare fastän bilen körs väldigt mycket korta sträckor i en småstad enligt mig Ett par minuter till dagis och 10 minuter till affären/arbete o.s.v mestadels, när man inte åker till grannstäderna.
Första servicen gjordes mars 2023 strax innan 3 000 mil, utefter vad service indikeringen i bilen sade. Mitt 3 åriga serviceavtal hinner nu gå ut innan jag kommer till andra servicen för bilen säger att det är minst ett år kvar och ca 1 500 mil.
Borde jag bara tuta och köra och gå efter vad bilen säger? Eller ska man ge sig på extra kärlek till bilen och köra 1 500 mil/ 1 år emellan vad bilen tycker?
Då jag ägde en Passat 1.4 TSI -14 tidigare som gav mig en sprucken kolv i present lade jag till 5 års fabriksgaranti på bilen. Tänker mig att att om något sker framöver så kanske fabriksgarantin kan ta det inom tiden eller maskinskadeförsäkringen om jag håller mig till vad bilen säger.