Glapp backkamera Passat 2.0 TDi -2017
Hej, ny medlem här.
Jag har en Passat 2.0 TDi -2017 som gått drygt 20k mil. Har problem med backkameran sedan förra sommaren. Jag var och slängde lite kartong i återvinningen. När jag stängde bakluckan och skulle köra därifrån noterade jag för första gången att backkameran flimrade lite. Därefter var det som att kameran glappade någonstans där den ibland funkade som vanligt och ibland var bilden väldigt mörk. Efter någon till några veckor blev bilden alltid mörk och hjälplinjerna flimrar.
Vi testade att felsöka genom att en person fysiskt ruckade på kameran medan den var på. Om man tryckte in kameran litegrann funkade den och när man släppte så kom felet tillbaka.
Har utgått från att något därför är glappt, typ kontakt som lossnat när luckan stängts häftigt?
Bilen har genomgått stor service idag och jag bad VW även kika på detta. Tydligen fick de inte fram några felkoder (?) och beskedet var att man får byta hela kameran. Fick offert på det på 13k.
Det känns det inte värt för mig så jag undrar innan jag går vidare om jag på något hanterbart sätt kan öppna upp och kolla om det är något som ser ut att ha lossnat, eller någon idé om vad som kan vara fel. Bilen har själv aldrig larmat för att det skulle vara något fel på kameran men bilden är som sagt mycket mörk och skärmen flimrar. Parkeringssensorer bak funkar som de ska.
Tack på förhand.