Köpråd Golf eller Passat Sportscombi
Hej, tänkte höra mig för lite de som har mer erfarenhet av VW bilar här på forumet.
Har fått tillökning i familjen och letar efter en bra familjebil för en ny familj med en 15 månaders och har fastnat lite för just Golfen, eller möjligen Leon eller Octavia som alternativ men även nu på sistonde tittat lite på Passaten.
Går väl egentligen och funderar kring om man ska sikta på en 3 åring eller någonstans runt en 6 åring för att få ner ägandekostnader lite mer.. Har förstått att man bör undvika modellerna med kamkedja i några av motorerna då de kan strula lite utöäver det verkar de flesta motoralternativ vara vettiga som jag förstår det.
Sedan upplever jag att priserna just nu ser klart höga ut överlag, antagligen en del coronaeffekt och lite från den nya bonus/malus. Är det andra som upplevt detta med? Säljer bilarna för dessa priser eller är är priserna satta med prutning i beräkning?
Behovsbild:
- Gärna automat
- Är 180 lång men har lite längre ben, eller upplever att jag sitter lite längre bak än många för att få en bra körposition, så även om stolen inte sitter bakom mig är det bra om tjejen får plats utan att känna sig mosad (upplevde att jag kunde sitta bakom mig själv rätt bra i golf 7:an som ja provsatt dock)
- Behöver ingne monstermotor i men det är skönt att känna att man kan köra om tryggt utan att spendera en evighet i mötande körfält.
- Adaptiv farthållare är typ ett krav minst backsensorer med.
- Carplay är en klar fördel då man slipper sega inbyggda system och får smartare GPSvägledning vilket jag ser som ett stort plus när man ska uppåt alla trafikolyckor i stockholmsområdet lite då och då.
- Isofix? detta kändes vettigt, men det verkar ju som att det bara finns i baksätet på bilar av ngn dum anledning och om man kör själv med grabben så måste man ändå sätta han i framsätet för att det inte ska bli kaos så antagligen landar vi i en bältesstol ändå (om det inte går att få detta eftermonterat till rimlig kostnad fram).
I alla fall, tänkte höra ifall det är så att det finns en bra köpguide eller om ni som har mer erfarenhet av bilarna i fråga kan ge lite rekommendationer över vad jag bör leta efter typ:
Vilka motorer som är vettiga för vilka årsmodeller, något annat man bör tänka på vid köp av vissa av dessa modeller? Några stora fallgropar att undvika?
Egentligen tänkte jag mig att lägga kring 100-150k på en beg bil, dock verkar det vara riktigt svårt att hitta bra deals just nu så man kanske får sträcka sig uppåt 200k för att nå ngt rimligt.
Tack på förhand för alla tips.