Felkoder mm Golf 1.6 102hk -05
Hej igen forumet!
Är spekulanter på ovanstående bil, som är i allmänt fräscht skick, har rätt färg ;) osv.
Motorn byttes på garanti vid 2011 när den gått 11000 mil, skuren motor tydligen. Vilken då byttes mot en motor som då gått 4500 mil. (lite anmärkningsvärt iofs men är hela motorn bytt så)
Bilen har idag gått drygt 16500 så motorn följdaktligen ca 10000 vid det här laget.
Tyvärr verkar man trots detta inte ha skött oljebytena, iaf inte enlig serviceboken.. :-/
Nåväl, vi blev under provkörning sugna på bilen, som kändes bra mekaniskt så när som på några små detaljer.
Vid start "tuggar" det liksom lite grann från drivlinan, väl uppe i fart känns det hur bra som helst. Kunde även känna lite "darr" från kopplingspedalen när jag tryckte in den med växel i. Känns inte som något allvarligt fel, kopplingen slirar inte eller liknande, men kanske är lite sliten på annat sätt efter nästan 17000 mil.
Säljaren själv poängterade att bilen lätt får immiga fönster och under provkörningen immade bakrutorna igen ganska ordentligt. Det fick mig att misstänka problem med AC:n.
Så till finalen, hade med mig min enkla felkodsläsare och fick till min besvikelse fram 5st felkoder:
18354
18043
18288
18045
18057
Började googla lite med förhoppningen att de kunde ha nåt samband etc, hittade lite olika saker, något som var relaterat till nån tempgivare, nåt med abs, nåt med AC:n (som kanske bekräftar misstanken om att den inte fungerar). 2st av koderna fick jag ingen träff på.
Jag nollade koderna, vi körde ca 100m från mack till parkering, läste av igen och då sa den No codes. Det kan väl dock ta ganska många mil för såna här koder att dyka upp igen beroende på vad det har att göra med antar jag?
Har dagen till ära blivit matförgiftad så jag har inte haft ork och möjlighet att kolla upp detta noggrannare, trodde ärligt talat inte att säljaren skulle höra av sig igen. (han skulle kolla upp koderna med hjälp av en bekant etc). Han ringde upp för en stund sedan och hade hört sig för och bara fått kommentarerna att inget var något anmärkningsvärt och att de har legat sen tidigare (vilket även var mina ord vid provkörningstillfället).
Dock har de ju uppkommit någon gång, kortare eller längre tillbaka i tiden. De kan ju knappast ha bytt motor utan att nolla felkoder?
Ber superhjältarna här i forumet om hjälp med råd och att tolka dessa felkoder. Har lovat att återkomma i morgon så fort som möjligt och berätta om det blir affär eller ej. Om någon undrar varför jag ens överväger denna bil, så känns den rätt och har ett pris som med lite prut ryms inom vår budget. Kanske just det som är problemet.
MEN om någon kan lugna mig med att dessa felkoder (mot förmodan) är skitsaker eller ge andra synpunkter redan under kvällen är jag som vanligt mycket tacksam! :)
Med vänlig hälsning
Mattias