handdator

Visa fullständig version : Golf GTI Mk1 -80 turbo



J.K Nilsson
2009-06-04, 11:31
Jag fick ett akut ryck just nu när jag tänkte på min avsommnade renovering. Min plan nu är att svetsa färdigt och få bilen på rull för egen maskin.

Sedan blir det turbokonvertering men eftersom jag är ny i VW branschen (Kommer ifrån SAAB) så vill jag gärna få tips, idéer och mothugg av er som kan detta.

Grenrör? Jag tänkte använda min T25 ifrån SAAB 9000 som snäcka.

Jag börjar så här. Buss på mig.

J.K Nilsson

Greenis
2009-06-04, 12:44
Hej och välkommen till forumet.
Du kan börja med att läsa faq/teknik där står det en del nyttigt.
http://vw.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=30

J.K Nilsson
2009-06-04, 15:09
Tack så mycket, men någon måste ju ha lite tips och trix var fällorna är. FAQ i all ära men det är lite djupare jag är ute efter.

J.K Nilsson

J.K Nilsson
2009-06-04, 22:43
Nåja lite mer har hunnit mogna i mitt sinne. Nu vill jag korsa drivlinan ifrån en Audi 80 quattro med Golfkarossen och en saab B254 motor. Motorn är egentligen en B234E motor med 170 original hästar. Hur mycket är en Mk1 kaross besiktningsbar till? Jag tänkte använda en standard turbomotor med katalysator, det borde bli enklare att besikta då.

J.K Nilsson

Falcor
2009-06-04, 22:49
Karossen är bara ok för 112 hk, ombyggt fordon är det som gäller om man vill ha turbo osv.... Min scirocco är reggad som ombyggt fordon med en 1.8t på 180 hk och en vikt på ca 900 kg.

Lillen
2009-06-04, 23:19
Är det framhjulsdrivet så finns ju en del projekt här.

Ska du dock hybrida med Saab och DKW så blir det nog till att kolla fler forum.
Liknande www.rejsa.nu eller sävarturbo t.ex.
Enorma mängder kunnande på dessa forum.

J.K Nilsson
2009-06-04, 23:45
Karossen är bara ok för 112 hk, ombyggt fordon är det som gäller om man vill ha turbo osv.... Min scirocco är reggad som ombyggt fordon med en 1.8t på 180 hk och en vikt på ca 900 kg.
Jo jag räknar med ombyggt fordon om jag byter motor och drivlina/axlar och bromsar.

Då borde jag kunna använda min motor som är registrerad till 170 hk men det kan falla på vridet, du vet inte vad som gäller om vridet?

Snabbt över till din projekttråd.

J.K Nilsson

korko
2009-06-04, 23:50
Jo jag räknar med onbyggt fordon om jag byter motor och drivlina/axlar och bromsar.

Då borde jag kunna använda min motor som är registrerad till 170 hk men det kan falla på vridet, du vet inte vad som gäller om vridet?

Snabbt över till din projekttråd.

J.K Nilsson

Spelar vridet någon roll då? Det är ju effekten som driver saker och ting frammåt...

J.K Nilsson
2009-06-05, 00:02
Bilprovningen tycker att vridet är intressant och det tycker jag också. Effekt är bara en biprodukt av vridmomentet.

J.K Nilsson

korko
2009-06-05, 03:20
Bilprovningen tycker att vridet är intressant och det tycker jag också. Effekt är bara en biprodukt av vridmomentet.

J.K Nilsson

Effekt är uträttat arbete/energi per tidsenhet, Joule per sekund. Vridmomentet är en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en punkt, Newtonmeter.


Men i alla fulla fall så kan du väl ta en b204e att jobba på? Som är lite klenare. Sen om jag inte minns fel så går det väl att mecka ihop dom där rackarna kors å tvärs, att tex gå från 2.0 till 2.3 utan större problem, byta vev+kolvar+stakar. Har själv drömt om en saab turbo-spis i en etta :D

Falcor
2009-06-05, 07:40
Vad har Saabmotorn i vrid? min har 230 Nm om jag kommer ihåg rätt...det är SFRO som bedömmer effekt/vikt och dom är väldigt duktiga på det dom gör.

J.K Nilsson
2009-06-05, 09:24
Effekt är uträttat arbete/energi per tidsenhet, Joule per sekund. Vridmomentet är en krafts förmåga att vrida ett objekt kring en punkt, Newtonmeter.
Effekten är en produkt/kvot av vridmomentet och varvtalet.



Men i alla fulla fall så kan du väl ta en b204e att jobba på? Som är lite klenare. Sen om jag inte minns fel så går det väl att mecka ihop dom där rackarna kors å tvärs, att tex gå från 2.0 till 2.3 utan större problem, byta vev+kolvar+stakar. Har själv drömt om en saab turbo-spis i en etta :D
Jo visst skulle det gå, det är bara det att jag har en färdigpreppad B234 motor som är på 2.5 liter, behöver bara nya kolvar och toppapackning ;) . Jaja, motornummret kollas ju inte vid normal besiktning.

J.K Nilsson