Visa fullständig version : Min GTI modell    (OBS  Bilder)
blackfox
2008-07-16, 10:17
Hej hej vänner. Detta kanske är dum fråga men jag är jättetveksam angående min GTI modell
Det är en 
VW Golf MK3 GTI 1996 modell. Import från Tyskland till Danmark och nu till SWE.
Men när jag kollade registreringsbeviset visade sig att den hadde effekt på 118 KW. När jag kollar på reservdelar finns det INGEN gti med 118 KW som standard. Vad kan jag hitta ALL info om min bil? 
Annan fråga, Hur ser man snabbt om den är 8V eller 16V?
Jag vill läsa på om min bil å lära mig om bilen men det verkar vara nån udda modell hittar inte den nånstans.
Här kommer lite bilder på min motor.
http://img174.imageshack.us/img174/3083/dsc01997nt6.jpg (http://imageshack.us)
http://img170.imageshack.us/img170/271/dsc01998nk8.jpg (http://imageshack.us)
http://img174.imageshack.us/img174/1951/dsc01999iy4.jpg (http://imageshack.us)
http://img170.imageshack.us/img170/341/dsc02000eb9.jpg (http://imageshack.us)
Här är lite bilder.
På 16v så går insuget över motorn och det står 16v DOHC på det.
På 8v så sitter insuget på baksidan av toppen.
blackfox
2008-07-16, 10:25
Okej, då var den saken utredad, jag har en 8V GTI. men det övriga? :(
Finns väl ingen 8v motor som orginal haft högre effekt än 115 hk dvs 85kW?
Om du kan ta en bild på motorn och lägga upp den här så blir det enklare att hjälpa dig.
blackfox
2008-07-16, 10:29
Okej, jag går ner nu meddetsamma och gör det.
blackfox
2008-07-16, 10:45
Så nu är bilderna på plats.
118 KW å allt är standard. :/ straaange
Så nu är bilderna på plats.
118 KW å allt är standard. :/ straaange
Inte bra att du har försäkrat en bil med fler hk än vad den egentligen har.. Dumt att betala för mkt. 
Kom även en motor i GTIn med 116 hk, kan dock inte namnet på den.
Är det ens en GTI???
DU ser inte motorkod någonstans?
Är det ens en GTI???
DU ser inte motorkod någonstans?
står ju gti på bakluckan på bilderna iaf:)
Kan inte vara så att dom bytt snurra i den?
Henrik.M
2008-07-16, 12:15
Finns väl ingen 8v motor som orginal haft högre effekt än 115 hk dvs 85kW?
Jo då.
G60 har 118kw = 160Hk.
Eller dekaltrimmat...
Utblåsen ser ju ut att komma från en diesel...
Hur ser inredningen ut?
Instrumenteringen ut?
Jo då.
G60 har 118kw = 160Hk.
Ok, fel av mig...vet juh att G60:n är en 8v men jag tänkte att det syns juh rätt fort om det är en G60 eller inte, jag tänkte mer på icke överladdade motorer.... :-)
Mackan73
2008-07-16, 12:33
Det är garanterat en 115hk. Dom såldes inte som GTi här i sverige, däremot fanns det Golf 3:or med 115hk här oxå. 
GTi står bara för annan utrustning såsom sportstolar samt sänkt chassi kanske även att det sitter VR6:ans bakljus på den. Exakt så såg avgasröret ut på en 115hk GL jag hade som hyrbil för många år sen.
Länkar till en gammal tråd:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=5800
Kan funka om du vill ha tag på dokumentation, kanske är 
reggad i Sverige med G60-motor, och sedan bytt motor utan
att reg-besiktiga?
Det är en Golf GTI 8v med 115hk. Motorkod 2E, ADY eller AGG. G60 motorn har aldrig sålts i 1H karossen. Slutröret är det som sitter på Golf GTI.
Golf GTI skiljer sig från 2,0 GL på flera punkter. Först och främst inredningen men även genom att den har PLUS-chassi, vilket är betydligt mer än en enkel sänkning. Ett tydligt exempel på att det är en GTI är att den har bultdelning 5 x 100.
blackfox
2008-07-16, 16:49
Vadå bultdelning? Hur kan ni vara 100% att den inte är 118KW för ja menar ingen e ju så dum att dom reggar en bil me fler hk än vad bilen är. Alltså inte så att jag är värsta pro på detta, men bilen är mycket mycket pigg och alla som har kört den säger att den är snabb.
Det är GTI inredning med sportstolar å lite annat.
Det är inte så att det sitter en annan motor i?
Jag satt å tänkte, kan det inte vara så att cyllen e portad så de sitter större kolvar i?
Henrik.M
2008-07-16, 16:53
Vadå bultdelning? Hur kan ni vara 100% att den inte är 118KW för ja menar ingen e ju så dum att dom reggar en bil me fler hk än vad bilen är. Alltså inte så att jag är värsta pro på detta, men bilen är mycket mycket pigg och alla som har kört den säger att den är snabb.
Väldigt svårt att få ut 160 hästar ur en sugmotor , vilket motorn på bilderna är.
160hk motorn jag nämde har kompressor och är överladdat.
Sen varför dom reggat den så vet jag inte.
Hur många bulthål har du på fälgarna 4 eller 5??
blackfox
2008-07-16, 17:00
5 bultar är det. Så detta är egentligen en fattig GL motor på 115 hk? Nu blir jag riktigt ledsen :(
Var kollar man efter motorkod?
Jag vågar sätta pengar på att denna bil har MER än 115HK jag vet inte hur men jag vågar det bara. 
0-100 på lätt under 10sek + att däck å hjul liknar inte ens GL :S
Motorerna 2E, ADY och AGG är samma för GL, GTI och ev även GT. Motorkod står exempelvis på klisterlapp i bagageutrymmet, där övrig utrustning finns specificerad. GTI 8v ska göra 0-100km/h på 10,3 s vill jag minnas. Hjulen är INTE samma på GTI som på GL. GTI har däck i dimension 195/50/15 eller 205/50/15 beroende på årsmodell, version osv. 2,0 GL har 14" hjul.
blackfox
2008-07-16, 17:45
Motorerna 2E, ADY och AGG är samma för GL, GTI och ev även GT. Motorkod står exempelvis på klisterlapp i bagageutrymmet, där övrig utrustning finns specificerad. GTI 8v ska göra 0-100km/h på 10,3 s vill jag minnas. Hjulen är INTE samma på GTI som på GL. GTI har däck i dimension 195/50/15 eller 205/50/15 beroende på årsmodell, version osv. 2,0 GL har 14" hjul.
Japp det är rätt. Det är en GTI jag har iaf, jag kom även på att jag har en rätt avancerad Dator för att vara en 96a,
Den mäter:
* hur länge man har kört
* sträckan
* medelhastigheten
* genomsnitt förbrukning
* oljetemperaturen
* ytt temp mätar (som inte verkar funka)
Jag har 205/50/15 däck
Men nu till motorn igen. Jag måste  vara 100% säker vad de e för grejjer jag har så jag kan köpa reservdelar. Om dom nu har bytt motor så lär ju inte informationen i bagaget hjälpa mig så mycket. Bilen har ändå haft 3 ägare bara i sverige sen den imoporterades år 2006.
Jag önskar det fanns nån i närheten som va IMBA på VW som kunde titta på den och förklara lite saker.
Henrik.M
2008-07-16, 17:48
Japp det är rätt. Det är en GTI jag har iaf, jag kom även på att jag har en rätt avancerad Dator för att vara en 96a,
Den mäter:
* hur länge man har kört
* sträckan
* medelhastigheten
* genomsnitt förbrukning
* oljetemperaturen
* ytt temp mätar (som inte verkar funka)
Den sortens färdator har funnits på GTI sedan slutet av 70-talet. =)
blackfox
2008-07-16, 17:50
Den sortens färdator har funnits på GTI sedan slutet av 70-talet. =)
Rätt imponerande, men då har vi enats att det är en GTI, men motorn om det nu inte är en 118 KW så vill jag ju inte ha den registrerad på det. 
Kan man inte mäta på nåt sätt hur många hästar man har? nåt smidigt billigt å enkelt sätt?
Henrik.M
2008-07-16, 17:52
Rätt imponerande, men då har vi enats att det är en GTI, men motorn om det nu inte är en 118 KW så vill jag ju inte ha den registrerad på det. 
Bar åka in på bilprovningen och typa om bilen.
Kan man inte mäta på nåt sätt hur många hästar man har? nåt smidigt billigt å enkelt sätt?
Leta rätt på dom instansade motorbokstäverna på framsidan av motorblocket.
3 bokstäver.
Dessa talar om motordatan och motorfamilj.
Rätt imponerande, men då har vi enats att det är en GTI, men motorn om det nu inte är en 118 KW så vill jag ju inte ha den registrerad på det. 
Kan man inte mäta på nåt sätt hur många hästar man har? nåt smidigt billigt å enkelt sätt?
du kan köra bilen i bromsbänk.
men din 115 hk på 2.0L går faktiskt hyffsat orginal.
förstår inte varför folk skall i fråga sätta om det är en GTI eller inte när vi har fakta.....men som vanligt är det en massa för stå sig påare som vet.....(ej riktat till trådskaparen)
blackfox
2008-07-16, 18:14
jag va precis nere vid bilen och ovanför en av tändstiften på motorblocket stog det "048103373" har en bild också om ni vill se? Henrik är de det du frågade efter?
Va ni är underbart snälla här på forumet. Så tacksam jag är, ni anar inte.
Nja, det ska vara två eller tre tecken. Mest troligt 2E, ADY eller AGG. Om det är originalmotorn så ska det stå ADY eller AGG.
5 bultar är det. Så detta är egentligen en fattig GL motor på 115 hk? Nu blir jag riktigt ledsen :(
Ja som sagt det är en GTi.
Bara GTI och VR6 har dessa fembultade chassien.
Det är ett pluschassie på din om den har fembultat.
Motorn på 115hk är den som sitter i 8V GTi:n med.
Dock har den samma motor som en del andra ikke GTi-bilar åxå.
Det sitter en 2-liters 8V motor i din bil som säkert heter 2E i motorkod.
Nästa steg i motorfamiljen är ju 16V som har 150hk.
Så det du har är garanterat en 115-gnäggare!
blackfox
2008-07-16, 19:01
Ja som sagt det är en GTi.
Bara GTI och VR6 har dessa fembultade chassien.
Det är ett pluschassie på din om den har fembultat.
Motorn på 115hk är den som sitter i 8V GTi:n med.
Dock har den samma motor som en del andra ikke GTi-bilar åxå.
Det sitter en 2-liters 8V motor i din bil som säkert heter 2E i motorkod.
Nästa steg i motorfamiljen är ju 16V som har 150hk.
Så det du har är garanterat en 115-gnäggare!
Aha, men det flög mig i huvet att motorn kanske är portad med större kolvar större komp :/ jag ska besikta bilen i oktober, vad ska ja säga till dom att jag vill registrera om bilen eller?
Henrik.M
2008-07-16, 20:54
Här står om registreringsbesikning
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/DCB7D7B5BAA7389DC1256F55004C3D44!opendocument
R.Grönberg
2008-07-16, 21:02
Din bil är importerad och har säkert blivit ngt fel vid reggningen... Varit ute för detta innan
Aha, men det flög mig i huvet att motorn kanske är portad med större kolvar större komp :/ jag ska besikta bilen i oktober, vad ska ja säga till dom att jag vill registrera om bilen eller?
Det ska du inte göra. Du har ju på paper att bilen är registerad med 160hk så nu är det bara att plocka upp orginal motorn till 160hk eller kasta i en pg/g60 (dröma kan man ju) men en 16v maskin ska dom inte kunna gnälla på, för bilen har ju på papper och allt, regad och klar för 160hk...
blackfox
2008-07-16, 22:04
Okej, nytt försök, på bilens motor stod det "3ME" jag vet inte om det stämmer.
WOW det kan man ju kanske göra ja :)
Bra förslag de har jag inte tänkt på :)
R.Grönberg
2008-07-16, 22:06
Hjälper ju inge vidare då du inte kan byta motor för den är ju reggad med 3Me motor isf.
blackfox
2008-07-16, 22:09
Men vad är en 3ME motor och har denna motor 118 KW eller mindre?
Henrik.M
2008-07-16, 22:55
Finns ingen VAG motor som heter 3ME.
Kolla om du hittar en klisterlapp i bagaget alt servicebok eller så letar du reda på en pla yta på framsidan av blocket. (brukar vara krin 3-4:Ans cylinder.)
Skrapa ¨på denna yta och se om det står några siffror/bokstäver. 
Antingen 1 siffra och en bokstav alt 2 eller 3 bokstäver.
Försökte googla fram en bild på ett vw block men hittade inget,
Quattro_mannen
2008-07-16, 23:36
Motorkoden står också på den vita klisterlapp som sitter på kamremskåpan,den syns på bild 3.kolla där.
Henrik.M
2008-07-16, 23:43
Motorkoden står också på den vita klisterlapp som sitter på kamremskåpan,den syns på bild 3.kolla där.
Du har fullständsigt rätt , förutsatt att det är rätt kamremskåpa. =)
Ibland går jag över ån för att hämta vatten. =)
blackfox
2008-07-16, 23:44
Okej i serviceboken (dansk servicebok) står det 85 KW AGG motor, men så fort det kom till sverige finns det ingen info om service eller nåt. Om det är samma motor vet jag vart jag har den. Men eftersom bilen har haft många ägare kan det hända att den har varit trimmad osv.
Detta har bara gjort mig mer förvirrad.
Är det samma motor i bilen idag som står i servicehäftet? Hur ska jag kolla upp det?
 Det första jag ska göra imorgon är att kolla på motorblocket efter dom siffrorna jag litar mer på motorblocket än Kåpan men jag ska jämföra med den OCKSÅ
Henrik.M
2008-07-16, 23:45
Det första jag ska göra imorgon är att kolla på motorblocket efter dom siffrorna jag litar mer på motorblocket än Kåpan men jag ska jämföra med den OCKSÅ
Jämför allt , men det är det som står på motorblocket som är det intressanta.
Känns inte särskilt troligt att någon trimmar den här modellen, men du kanske har tur :)
blackfox
2008-07-16, 23:54
Hmm vi antar att det är en 85KW motor i denna nu. 
Kommer det kosta mig förmögenhet att trimma upp den till 160 hästar?
Vad kommer jag isf behöva göra med den och hur mycket $$$ ska jag räkna me på ungefär?
Henrik.M
2008-07-17, 00:01
Vad kommer jag isf behöva göra med den och hur mycket $$$ ska jag räkna me på ungefär?
Antingen motorbyte till en värre puffra med turbo/kompressor eller ex turbokonvertera själv.
Motorbyte är nog billigast , men då får man inte glömma chassie och bromsar också så det drar lätt iväg.
Kostnad : The sky is the limit. =)
Här finns lite matnyttig läsning : http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=0
JettaGTS
2008-07-17, 00:14
Sätt i en 16v 150hk o skräm upp med några hästar till, lär bli kul :)
Bara utnyttja felen om det är till ens fördel, inte alltid man får sånt tillfälle, när det dessutom är lagligt :)
blackfox
2008-07-17, 00:16
Okej, nu har jag läst och bläddrat igenom det. Turbo är inte alls med i bilden alltså, det kommer bara ge mig massa huvudvärk. 
Men jag hade tänkt mig lite enklare saker som att byta luftfilter att byta utblås å sånna saker, vad kan man mer göra?
Hur mycket piggare kommer min bil att bli? Kommer det att vara värt pengarna?
Ska jag registrera om min bil till 85 KW eller ska jag ha den kvar på 118 KW?
blackfox
2008-07-17, 00:17
Sätt i en 16v 150hk o skräm upp med några hästar till, lär bli kul :)
Bara utnyttja felen om det är till ens fördel, inte alltid man får sånt tillfälle, när det dessutom är lagligt :)
Passar den bara rakt av? Motorn alltså?
Jag hade en 1992 Golf III Gti 8v, som på papperet hade 115 hk eller 85 kw, motorkod 2E, men insuget på den såg annorlunda ut jämfört med det på din bil, men motorn såg annars identisk ut, jag säger som de andra, det är 99% säkert att det är en 115 hästare i grunden, men inte 2E motorn.
Min bil va tydligen chippad till 129 hk, vilket kan stämma då den gick bra.
kolla vad chip som finns om du vill ha mer effekt, om den inte redan är chippad.
blackfox
2008-07-17, 00:40
Jaa det har jag inte alls tänkt på. Har ni tips på hemsidor med trim till min golf? Jag har faktiskt ingen aning om den är chippad, antar att det inte går att se heller? :(
Andersson Racing
2008-07-17, 09:26
Den sortens färdator har funnits på GTI sedan slutet av 70-talet. =)
Färddatorn kom 1983 i golf gti............
Att det står att den har 118kW hjälper dig inte om du ska byta motor. Det är troligtvis en besiktningsman som har snurrat till det lite, men de vet ändå vilken motor det ska vara.
Jag hade en Corrado G60 som enl. pappret hade 160kW (den har eg. 160hk/118kW), de har inte kollat tillräckligt noga om det stod kW eller hk efter siffrorna...
jerker67
2010-01-21, 02:42
5 bultar är det. Så detta är egentligen en fattig GL motor på 115 hk? Nu blir jag riktigt ledsen :(
Var kollar man efter motorkod?
Jag vågar sätta pengar på att denna bil har MER än 115HK jag vet inte hur men jag vågar det bara. 
0-100 på lätt under 10sek + att däck å hjul liknar inte ens GL :S
Kan det vara så att det är en 2.0 med 115 hk
monti garbi
2010-01-21, 04:26
jag va precis nere vid bilen och ovanför en av tändstiften på motorblocket stog det "048103373" har en bild också om ni vill se? Henrik är de det du frågade efter?
Va ni är underbart snälla här på forumet. Så tacksam jag är, ni anar inte.
Googlar man på den sifferkombinationen du har på blocket hittar man ett ABK-block från audi 80, riktigt skum historia det här...eftersom det enligt bilderna sitter en VW-topp på den !?
Rs mannen
2010-01-21, 07:39
Googlar man på den sifferkombinationen du har på blocket hittar man ett ABK-block från audi 80, riktigt skum historia det här...eftersom det enligt bilderna sitter en VW-topp på den !?
Den motorn kommer säkert från audi, bara en vw kåpa på, 
Detta är garanterat en 2,0i 8v på 115 vilda, polaren hadde oxo en GTI 8V här i sverige heter dom GT vad jag vet, för jag har då inte hittat nått som skiljer på GT å GTI 8V , 
GT har ju GTI utseände men inte GTi motorn, men i Tyskland heter dom GTI, för denna var väl inport oxo,
Men glömm att sätta i en 16V motorn å bara å åka å besikta, för den är reggad med 8V, så det ärnda du kan göra är att sugtrimma denna motorn upp till 160Hk isf, å det kostar lite. så det är nog inte värt det,
Jag skulle nog finna mig i att det är en 115hk Gti man har å köra mä den, eller byta bil, men påpeka gärana felet för bilprovningen och försäkringen.
Märke: V Chassinr: WVWZZZ1HZTB136502 
Landskod: DNK 
Årsmodell: 1996 
Beskrivning: GOLF GTI L285 EG2 5G 
Region: 204 
Modellkod: 1H16M4 
Tillverkningsdatum: 1996-03-21 
Återförsäljarnummer: 00089 
MMB: AGG
Leveransdatum: 1996-04-24 Leasing:  
VMB: CHE 
Typgodkännandenummer:    
Färgvariant Typ Färgkod Lacknummer (lackskadenr) Beskrivning 
utvändigt (kaross/tak) Z4/Z4  black magic pearl effect/black magic pearl effect 
invändigt AN   schwarz/schwarz/schwarz 
Pr.nr:
 1 0A1 L TUE 2 Door 
 2 0AC L STV With anti-roll bar, front 
 3 0BB L STH Stabilizer, rear 
 4 0DG L AED Assemblies Installation Differentiation for Construction State Vehicle Class 1H0 
 5 0FC E FAD Production sequence Brussels 
 6 0G3 L GES With Manual Selection,Linkage Version 2 
 7 0KA L KAE Without Costomer Specific Stickers and Emblems 
 8 0N2 L HIA Heavy Duty Rear Axle Standard for Jetta 
 9 0NH L SZU Insignia Set "GTI" 
 10 0Q0 L ABV Without Label for Brake Pressure Regula-tor Values 
 11 0RA L ZSS Without Steering Wheel Locking System 
 12 0SF L SAU specific sticker/plates in danish 
 13 0TA L ZFM Without Additional Floor Mat 
 14 0UA L BFA without special color composition 
 15 0Y1 L KLZ Standard climate zone 
 16 1AC L BRS With Anti-Locking-Brake-System (ABS) 
 17 1BA L DAE Standard Suspension,Front and Rear 
 18 1C1 L FRO antifreeze down to -25 degrees celsius tolerance upto -30 degrees celsius 
 19 1D0 L AHV Without Towing Hitch 
 20 1E1 L AKB Activated Charcoal Filter 
 21 1EY L TYP With Special Data Plate with Weight Details but without General Certivication. 
 22 1G6 L RER Temporary Spare Wheel,Radial Consstruc- tion 
 23 1H0 L BRM Without Brake Pressure Limiter 
 24 1K1 L KUB Mechanical clutch control 
 25 1KK L BAH Disc brakes,rear 
 26 1LD L BAV Disc brakes,front 
 27 1MZ L LRA Comfort Steeringwheel for Airbag-system ( RdW ) 
 28 1N1 L LEN Power steering 
 29 1NL L RAA Wheel trim for alloy wheel 
 30 1SA L TWU Without Additional Drive Train Plates 
 31 1TB L TEL Tank Ventilation with Gravity Valve 
 32 1WB L GFW Gearbox flange shafts (100 mm) 
 33 1X0 L ATA Front Wheel Drive Only 
 34 1Z0 L KRM Standard fuel quantity 
 35 2B0 L GRD Without additional exterior sounddamping 
 36 2C1 L LSS Steering Column Adjustable 
 37 2D0 L CWV Without Aero-Dynamic Facing 
 38 2E1 L FAW "Plus" chassis 
 39 2G1 L EBB Insert for lead-free refueling 
 40 2JE L STF With Painted Bumper,Version 1 
 41 2LB L KRB Fuel tank with spezial matrial (Flourit or Sulfonit) 
 42 2P1 L LKS Loading sill protection in plastic 
 43 2WA L ZBR Without addational tyres 
 44 3AD L ASR Right outer mirror,adjustable from inside,convex 
 45 3B0 L ZKV Without child seat attatchment 
 46 3BR L ASL Left outer mirror,adjustable From insidede,wide angle 
 47 3C1 L SHM Lap belt,centre rear 
 48 3CA L TRW Without Partition 
 49 3FA L DEI Without roof insert (full roof) 
 50 3GA L LBH Without Load Floor,Rear 
 51 3H3 L LER With Backrest Release Mechanism,Right And Left Front Seats 
 52 3J7 L KOV With headrestraints front,left and rightadjustable in height and inclination 
 53 3L1 L SIE Left,Mechanical Seat Height,Backrest AndLongitudinal Adjustment;Right,Without Seat Height ADJ.With Mechanical Backrest 
 54 3M0 L SZL Without Prerequisite for Type Approval 
 55 3MQ L BOB Iboluors Floor Covering 
 56 3NC L HIS Rear Seat Bench a. Back-Rest Separately Collapsible (40 : 60 Splitted) 
 57 3P1 L HAL With holder for first aid kit and war- ning triangle 
 58 3Q1 E KOH With Head Restraints,Rear hight adjustable 
 59 3QT L RSV Inertia Reel Three-Point Belts Front, with Restraining Belt and Height Adjustable 
 60 3S0 L DAR Without Roof Railings 
 61 3U1 L GPR With Simple Luggage Boot Cover 
 62 3W0 L GDM Without Additional Interior Noisedamping 
 63 3YH L TAV With Door Pockets on the Front Doors 
 64 3ZB L SHA Inertia Reel Three-Point Belt,Rear,Outer 
 65 4A0 L SIH Without seat heating 
 66 4AF L TSV Door And Side Trim Panels Soft Lining with Textile Insert 
 67 4B3 L SSL With protective side strip (impact strip) sporty 
 68 4E0 L SDH Manual outer locking of rear boot/ tailgate 
 69 4F1 L TKV Central locking system 
 70 4GF L WSS Windscreen with tinted glass (laminated) 
 71 4J1 L ZTA floor carpet moulding,standard 
 72 4KC L SSH Windows side and rear with tinted glass, 
 73 4N1 L INT dashboard-panel,upholstered 
 74 4Q0 L SES non flame-resistant materials 
 75 4R0 L FEH mechanical window lifters 
 76 4UE L AIB airbag for driver and passenger side without knee bar 
 77 4W0 L KBO without cassette/cd box 
 78 4YA L TAH without storage tray,rear 
 79 4Z2 L HAK Glove box lid,lockable 
 80 5A2 L GRV interior lining for luggage compartment,comfort 
 81 5C0 L KSA without body measures for increased safety requirements 
 82 5J1 L HES with rear spoiler,version 1 
 83 5K1 L LAC with paint preservation 
 84 5L1 L FSP with front spoiler,standard 
 85 6B0 L VZU without lashing points 
 86 6ED L ZKS additional body cover on wheel arch and side sill for bumper without skirt 
 87 6FE L BBO tailgate moulding and outer mirror in vehicle colour 
 88 6KG L KUG Protective radiator grille 
 89 6NA L HIM roof lining 
 90 6P1 L KZH licence plate carrier rear (ece) 
 91 6PA L HBV handbrake grip,plastic,version 1 
 92 6Q4 L SAG gear lever knob,deluxe 
 93 6R3 L SHV gear shift lever trim in rubber 
 94 6SC L KBB needle loom luggage boot floor covering 
 95 6Y0 L GWA without speed warning system 
 96 6Z2 L BLV white indicators 
 97 7A0 L CDW without provision for disc change function 
 98 7AA L EDW with burglary/theft warning system,elec.drive locking device without alarm plant 
 99 7E0 L WSA without accumulator/auxiliary heating 
 100 7L0 L SNA Without automatic flywheel discupling 
 101 7Y0 L ZKU without additional cooling system/ headpipe cooling/headpipe insulation 
 102 8AA L RAO without radio 
 103 8BU L HSW Halogen headlights, LHD, white 
 104 8CC L TWP Speed sensor without seal (electronic speed sensor) 
 105 8E2 L ENT with vhf/short-distance interference suppression (radio interfer.supp.) 
 106 8F6 L SLE side indicators, dark inked 
 107 8GM L GEN generator 70 A 
 108 8K1 L FLS with switch for day driving lights 
 109 8KA L KUE without catalyst monitor 
 110 8L3 L ANT with roof aerial 
 111 8M1 L HEW with rear window wash/wipe system 
 112 8N2 L SWS windscreen interval wiper,adjustable 
 113 8PB L ABL ash-tray illumination 
 114 8Q0 L LWR without headlight range adjustment system 
 115 8QC L SLR key illumination system without lettering 
 116 8R0 L HBL without high-mounted brake lights 
 117 8RZ L LSE Without coudspeakers,but preparation for4 coudspeakers 
 118 8S1 L LEL with reading light,front 
 119 8SB L SBR tail-light cluster with lens,dark tinted 
 120 8T0 L GRA without cruise control system 
 121 8TC L NEL With rear fog lamp,LHD 
 122 8WA L NES without fog lamps 
 123 8X0 L SWR without headlamp washer system 
 124 8Y1 L SNH with dual tone horn 
 125 9A0 L TAA without taxi alarm system 
 126 9AA L HKA heating with mechanical control 
 127 9D0 L VEF Without Preparation For Two-Way Radio Installation 
 128 9E1 L GRB with luggage compartment lighting 
 129 9F0 L VRT without installation provision for combibeacon/alarm signal device + antenna 
 130 9FA L AKA without ag'4 control indicator 
 131 9J0 L STA without emergency horn (without preparation) 
 132 9P0 L SGK without belt warning lamp,without ignition lock 
 133 9Q1 L MFA with multi-function display system 
 134 9R0 L CCS without check control/service reminder 
 135 9T0 L BWD with non-heated washer jets 
 136 9TA L WAL without additional warning lights 
 137 9U0 L BVK without brake erosion control 
 138 9W0 L VTV without preparation/installation for car telephone 
 139 9X0 L BTS without heatable door lock cylinder 
 140 A8H I AUS top-sport equipment 
 141 B04 L TPL Type approval,Denmark 
 142 B0A L BLB Countries without specific construction regulations 
 143 C5R L RAD Alloy wheel 6 1/2 J X 15 ET43 (5-hole) long beach design 
 144 E0A L AAU No sales promotion version 
 145 F0A L FZS No special vehicle,standard version 
 146 G0C I GSP 5-speed manual gearbox 
 147 H1V L REI tires 205/50 R 15 V 
 148 J1P L BAT Battery 220A (44AH) 
 149 K8G I KAR Short-back 
 150 L0L L LEA Left-hand drive 
 151 M11 I MOT 4 zylinder 2,0L/85 KW Catalyst,MVEG2 basic engine:T8A 
 152 N2C L SIB Seat Cover, Cloth 
 153 Q1X L VOS Sport Seats Front, with Integrated Storage Pockets 
 154 S97 E SNR Motor mit Kennbuchstabe AGG 
 155 T8A I GMO Components for Basic engine-Aggr.037.K 
 156 U0C L INS Instrument cluster with KM/H,digital clock,rev counter and trip recorder 
 157 V0A L REL Tyres without determined tyre mark 
 158 X1A G  Landessetzung Daenemark (Där har du felet ;-P )
Det där en 2L maskin , ja.
Och man kan inte googla art.nr på såna saker för det nret på toppen satt säkert i flera bilar mm.
Och jag skulle nog säga att din bil helt orginal men nån har fuckat sig vid inreggning...eller det är ju bara bra..börja trimma=)=)
Andersson Racing
2010-01-21, 11:49
Den motorn kommer säkert från audi, bara en vw kåpa på, 
Detta är garanterat en 2,0i 8v på 115 vilda, polaren hadde oxo en GTI 8V här i sverige heter dom GT vad jag vet, för jag har då inte hittat nått som skiljer på GT å GTI 8V , 
GT har ju GTI utseände men inte GTi motorn, men i Tyskland heter dom GTI, för denna var väl inport oxo,
Men glömm att sätta i en 16V motorn å bara å åka å besikta, för den är reggad med 8V, så det ärnda du kan göra är att sugtrimma denna motorn upp till 160Hk isf, å det kostar lite. så det är nog inte värt det,
Jag skulle nog finna mig i att det är en 115hk Gti man har å köra mä den, eller byta bil, men påpeka gärana felet för bilprovningen och försäkringen.
Såldes inga golf mk 3 gt i Sverige, den är importerad. Den modell som såldes i Sverige med 2.0 115 hk hette GL.
mvh Per
G60 V-spec
2010-01-21, 13:56
Kul att så många engagerade sig i denna tråd =). Men bilen är såld sen våren 2009. Det var en 8v maskin på 115hk. Den gick ganska friskt men såldes till förmån för en Passat 1.8T årsm-00. Som i sin tur såldes för en lyxutrustad Audi A6:a. 
Mvh Vlado
Den motorn kommer säkert från audi, bara en vw kåpa på, 
Detta är garanterat en 2,0i 8v på 115 vilda, polaren hadde oxo en GTI 8V här i sverige heter dom GT vad jag vet, för jag har då inte hittat nått som skiljer på GT å GTI 8V , 
GT har ju GTI utseände men inte GTi motorn, men i Tyskland heter dom GTI, för denna var väl inport oxo,
Men glömm att sätta i en 16V motorn å bara å åka å besikta, för den är reggad med 8V, så det ärnda du kan göra är att sugtrimma denna motorn upp till 160Hk isf, å det kostar lite. så det är nog inte värt det,
Jag skulle nog finna mig i att det är en 115hk Gti man har å köra mä den, eller byta bil, men påpeka gärana felet för bilprovningen och försäkringen.
Jodå, det är skillnad på 1H GT och GTI. Främst chassi och inredning. 2 liters motorn är inte den vanligaste i GT och som Per påpekat, GT har aldrig sålts i Sverige, vilket även gäller GTI 115hk.